کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) کار گرانقدر و ارزشمندی است

آیت الله اختری با بیان اینکه کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) کار گرانقدر و ارزشمندی است گفت: ترویج سیره امام سجاد (ع) بسیار زیباست و باید این حرکت خیریه را در دنیا گسترش دهیم و سیره حضرت را در دنیا فراگیر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، آیت الله «عباسعلی اختری» در نشست علمی دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) گفت: برای آشنایی بیشتر مردم دنیا با مقام و جایگاه ارزشمند اهل بیت (ع) بسیار مؤثر است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان اینکه باید برای گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) در سراسر دنیا تلاش کنیم اضافه کرد: بسیار اهمیت دارد که کلام زیبای اهل بیت (ع) آن مقدار که به ما رسیده که در مقایسه با آنچه داشته‌اند و گفته‌اند بسیار ناچیز است زیرا خیلی از مطالب آن بزرگان به ما نرسیده را به مردم دنیا برسانیم.

 

وی با اشاره به اینکه اسلام و مکتب اهل بیت (ع) برای بالا بردن انسان به سمت کمالات است اظهارداشت:  بنابراین هدف کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) کمال‌بخشی به انسان‌های دنیا از طریق میراث ارزشمند حضرت زین‌العابدین (ع) باشد.

 

آیت الله اختری تصریح کرد: امام سجاد(ع) در اثر خفقان دوران بنی امیه در شرایطی زندگی می کرد که اجازه اقامه نماز جمعه  و ارتباط با شیعیان خود را نیز نداشت، آن حضرت با وجود این محدودیت از سلاح پر نفوذ معنویت استفاده کرده و با ادعیه و مناجات، معنویت را در جامعه اسلامی به جریان انداخت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اعلام این مطلب که  معنویت در واقع به معنای جان جهان بشری است و همه حقایق اعجاب انگیز در معنویت جای دارد افزود: تمامی متفکران تمام ظواهری که ما با ان سرو کار داریم را درک می کنند و این ظواهر نیز گویای باطن هایی هستند.

 

وی افزود: خداوند متعال معنویت مطلق است و قران کریم نیز سراسر تابلو معنویت است و آیات و قصه‌ها و معجزات مطرح شده در قرآن از معنویات مطرح شده در قران کریم است.

 

آیت الله اختری با بیان اینکه تاریخ سازان بزرگ جهان در حوزه دین از سردمداران معنویت بوده اند اضافه کرد: درواقع بشر بریده از معنویت دنیا را باخته است و جداکردن انسان از معنویت باعث جدا شدن انسان از حقایق جامعه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهان مادی بدون معنویت نمی تواند وجود داشته باشد و نخواهد بود، افزود:از دیدگاه شهید مطهری در دین مبین اسلام معنویت جدای از زندگی انسان در جهان نیست و همانطوری که روح اگر از بدن انسان جدا شود متعلق به جهان دیگر خواهد شد معنویت نیز حکم روح را برای جهان دارد.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه معنویت توسط عقل و خرد درک می شود  اظهارداشت: باید توجه داشت که مواردی وجود دارد که عقل را خاموش می کند و باید نسبت به توجه ویژه عقل و خرد به معنویت کوشا بود.

 

آیت الله اختری به قرار گرفتن اسلام در شرایط خاص در جهان امروز اشاره و بیان کرد: پیروزی اسلام از قرن ۱۵ هجری آغاز شد و تاكنون در تمام منازعات و مسایل مختلف همواره پیروز بوده است، بیداری اسلامی نشات گرفته از انقلاب ایران اسلامی بوده و ریشه در مكتب عاشورا و امام سجاد(ع) دارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری به آثار امام سجاد(ع) اشاره كرد و گفت: پس از قرآن كریم و نهج البلاغه،رساله حقوقی و صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) از بزرگترین آثار جهان محسوب می شود و باید با برنامه ریزی مدون و تهیه مقدمات شرایط نشر و گسترش آثار امام سجاد(ع) را به زبان های گوناگون در جهان فراهم كرد.

 

وی تصریح كرد: رساله حقوقی امام سجاد(ع) بسیار برجسته تر از قوانین حقوق بشر است و با كمی دقت متوجه می شویم حقوق بشر دستاویزی است برای چپاول ملتها، اما رساله حقوقی امام سجاد(ع) به بهترین شكل جایگاه همه افراد و بخش های مختلف جامعه را تبیین و مشخص می كند.

 

آیت الله اختری بیان کرد: شناخت معنویت مسئله بسیار مهمی است که یک راه معقول شناخت از طریق تعریف وتوجه به تفاوت های مادیت و معنویت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد:مادیت در برابر معنویت با چندین صفت مشخص می‌شود و درواقع امور مادی محسوس به حواس پنج گانه است و مادیت حجم دارد و دارای توزین است و در مقابل معنویت مانند علم ،ایمان،اراده و همت نامحسوس است و اگر کسی علمی داشته باشد بر وزن وی تاثیری ندارد.

 

وی افزود: یک تفاوت دیگر مادیت و معنویت در این است که امور مادی را می توان با پول و زور بدست اورد اما معنویت را باید با همت و مجاهدت بدست آورد.

 

آیت الله اختری گفت: تفاوت دیگر مادیت و معنویت در بینش است و انسان مادی که به خدا ایمان ندارد و افق دینی محدودی دارد ظاهر مختصری از حیات دنیا را دیده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک شاخصه مهم معنویت قدرت آفرینی است که مثل و مانندی ندارد، گفت: معنویت در واقع قدرت فرهنگی و اصلاحی در فرد ایجاد می کند، همچنین قدرت سیاسی ،تاریخی و اقتصادی از دیگر شاخصه های مهم معنویت در جامعه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی گفت: در میدان مقابله و رویارویی مادیت و معنویت همیشه معنویت پیروز بوده است و این پیروزی یک سنت الهی است و در واقع مادیت با استفاده از حربه های مختلف سعی بر غلبه بر معنویت دارد و امروزه شاهد هستیم که استکبار جهانی تاکید بر تهاجم بر معنویت دارد و این تهاجم نیز به علت ترس از قدرت معنویت است.

 

آیت الله اختری با بیان اینکه گرایش و پایبندی بر معنویت بزرگترین عامل پیشرفت اقتصادی است، افزود: اهل معنویت از منکران و مفسدان فاصله می گیرند و در دید اهالی معنویت جلوگیری از فساد و حمایت از مظلومان و مستضعفان اهمیت ویژه ای دارد.

 

 عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دشمنان جهان اسلام و انقلاب اسلامی ایران از ابتدای انقلاب بدنبال کم رنگ کردن معنویت در جامعه بودند ولی در دوران دفاع مقدس شاهد بودند که معنویت عجیبی در جامعه اسلامی پخش شده بود.

 

نشست علمی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با مشارکت و همکاری دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه این استان برگزار و سخنرانان در آن به تبیین ابعاد شخصیت حضرت سجاد امام زین العابدین (ع) و صحیفه سجادیه پرداختند.

 

                                                                                 

کد خبر 969826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha