داشتن روحیه اصلاح گری در سطح جامعه یکی از وظایف مهم مردم در دوران غیبت کبری  است

حجت الاسلام قدیریان گفت: داشتن روحیه اصلاح گری در سطح جامعه یکی از وظایف مهم مردم در دوران غیبت کبری است.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان عصر غیبت امام زمان(عج) عصری است که در آن شیعیان باید خود را هر چه بهتر برای یاری امام زمان آماده کنند و زمینه ساز ظهور ایشان شوند. به همین جهت برای آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع با حجت الاسلام غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران به گفت و گو پرداختیم که در ذیل مشروح آن آمده است.

 

اهمیت معرفت و شناخت امام زمان از نظر دینمان و اولیا الهی چگونه است؟

اهمیت این موضوع را بر طبق چند روایت برایتان بازگو میکنم. از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که: روزی امام حسین علیه السلام به سمت اصحاب خود رفتند، و فرمودند: ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند، زمانی که او را شناختند، او را پرستش کنند و هنگامی که او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگی غیر او بی نیاز شوند.بعداز آن فردی پرسید: ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما ،معرفت خداوند چیست؟ایشان فرمودند: شناخت اهل هر زمانی نسبت به امامشان، امامی که طاعت او بر آنان واجب است.

حدیثی از حضرت پیامبر داریم که ایشان میفرمایند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.

به علاوه توجه به مضامین دعاهایی که خواندن آن ها در عصر غیبت توصیه شده است  هم ما را به اهمیت مساله شناخت حضرت ولی عصر علیه السلام راهنمایی می کند . در یکی از دعاهای معروف و معتبری که شیخ صدوق آن را در کتاب کمال الدین نقل کرده است نوشته شده:خدایا! خودت را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی پیغمبرت را نخواهم شناخت. پیغمبرت رابه من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی حجت تو را نخواهم شناخت.خداوندا حجت خود را به من بشناسان که اگر حجت خود را به من نشناسانی از دینم گمراه می شوم.

 

برای تذهیب نفس و اصلاح فردی در جهت آماده کردن خود برای فرج امام زمان چه کارهایی باید انجام داد؟

یکی از وظایف مهم منتظران پارسائی و آراسته شدن به اخلاق خوب و پسندیده است.امام صادق علیه السلام میفرمایند: «من سره ان یکون من اصحاب القائم، فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر» هر کس شاد می شود از اینکه از یاران حضرت مهدی علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید و او منتظر واقعی است.

همچنین امام صادق علیه السلام در حدثی دیگر میفرمایند که: «ان لصاحب هذا الامر غیبة فلیتق الله عبده ولیتمسک بدینه»به یقین برای صاحب این امر غیبتی است، پس بنده خدا باید تقوای داشته باشد و به دینش چنگ بزند.

 

اصلاح اجتماعی برای آماده کردن زمینه ظهور امام مهدی چگونه است؟

یکی از وظایف مهم مردم در دوران غیبت کبری، داشتن روحیه اصلاح گری در سطح جامعه است . هر فردی باید در برابر تمام مردم جامعه اسلامی احساس مسؤولیت کرده، در راه اصلاح و ساختن افراد تلاش کند، تا جامعه و افراد آن آماده پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی بشوند.

اصلاح جامعه از راه امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا می کند و قانون امر به معروف و نهی از منکر در متن دین اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

خداوند متعال می فرماید: «کنتم خیر امة اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر» شما بهترین امتی بودید که به سود انسان ها آفریده شده اند; [چه اینکه] امر به معروف و نهی از منکر می کنید.

و امام صادق علیه السلام فرمودند: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء، فریضة عظیمة بها تقام الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر» بی تردید امر به معروف و نهی از منکر راه انبیاء علیهم السلام و طریقه صالحان است.[ امر به معروف و نهی از منکر ] وظیفه ای بزرگ است که به وسیله آن سایر واجبات انجام می پذیرد و راه ها امنیت پیدا میکند و در آمدها حلال می شود.مظالم باز گردانده می شود، زمین آباد می شود و از دشمنان انتقام گرفته می شود و امور سامان پیدا میکند.»

پس اگر وظیفه امر به معروف و هی از منکر را درست انجام بدهیم تا حد زیادی جامعه اصلاح و آماده می شود.

 

در مورد عظمت حضرت مهدی از نگاه بزرگان کمی برایمان توضیح دهید.

از جمله وظایف مهم شیعیان، شناخت جایگاه رفیع حضرت مهدی علیه السلام و رعایت احترام آن حضرت است  امامان معصوم علیهم السلام بعد از مقام ربوبی و نبوی صلی الله علیه و آله، مقام و رتبه سوم را در عالم وجود دارند، و انسان های عادی با آنان مقایسه نمی شوند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در توصیف جایگاه حضرت مهدی علیه السلام در بهشت فرمود:مهدی علیه السلام طاووس اهل بهشت است که هاله ای از نور او را احاطه کرده است.

وهم چنین فرمودند:ما هفت نفر از اولاد عبد المطلب هستیم که سروران اهل بهشتیم: من و حمزه و علی و جعفر و حسن و حسین و مهدی علیهم السلام.»

امام علی علیه السلام: او (حضرت مهدی علیه السلام) والاترین قریش و گرامی ترین بنی هاشم و تنها بازمانده ابراهیم خلیل است.»

و همچنین امام رضا علیه السلام فرمود: او (حضرت مهدی علیه السلام) داناترین مردم، حکیم ترین مردم، پرهیزگارترین مردم، بردبارترین مردم و بخشنده ترین مردم و عابدترین مردم است.

 

راه های دیگر برای آماده شدن جهت امر ظهور چیست؟

دعا بهترین وسیله ارتباط انسان با خدای خود، ناشی از شناخت انسان از عجزش و اظهار کرنش در برابر آفریدگار است.

انسان مؤمن امید خود را از غیر خدا قطع کرده و دست نیاز به سوی خدای بی نیاز دراز می کند و رفع مشکلاتش را تنها از او می خواهد . در رابطه با موضوع امام زمان علیه السلام دعاها و زیارت های مخصوصی وارده شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود:

الف) دعای ندبه

مرحوم علامه مجلسی دعای شریف ندبه را از سید بن طاووس از بعضی از اصحاب نقل می کند و می گوید: محمد بن علی بن ابو قره می گوید: دعای ندبه از کتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفری برای من نقل شد، و گفته شده که آن دعا برای صاحب الزمان علیه السلام است و مستحب است در اعیاد چهارگانه (جمعه، عید فطر، قربان، غدیر) خوانده شود .

ب) دعای عهد

امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که چهل بامداد خدای را با دعای عهد بخواند، از یاوران قائم ما خواهد بود. و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون می آورد.

 

 

کد خبر 970614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha