معرفت به خدا و هستی او خشیت عالمان مومن را می‌افزاید

رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، گفت: هر چه بر معرفت انسان نسبت به خدا، هستی و فقر وجودی او افزوده شود به همان نسبت بر خشیت و بندگی او افزوده می‌شود؛ اگر علم برای انسان خشیت و خوف به همراه نیاورد او عالم نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «رضا الهی منش» رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، امروز ۲۳ شهریور در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) گفت: خداوند متعال در قرآن مجید یکی از نشانه‌های بزرگی را علم و علم‌آموزی معرفی کرده است.

وی افزود: اگر ایمان سبب ترفیع درجه شود از ایمان بالاتر علم سبب ترفیع درجات است.

رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان اینکه عزت به خداوند متعال، پیامبر(ص) و مومنان تعلق دارد، عنوان کرد: اگر مومنان عزت دارند به جهت ایمان است اما گاهی ایمان همراه علم است ایمان بدون و علم و معرفت معنا ندارد.

 حجت الاسلام والمسلمین الهی منش با بیان اینکه هر کس اهل علم و معرفت باشد زمینه تکامل ایمان او فراهم می‌شود، اظهار کرد: ایمان سبب می‌شود انسان نسبت به بندگی الهی آماده شود.

وی ادامه داد: قرآن مجید نشانه ایمان را خشیت معرفی می‌کند، خشیت بدون علم معنا ندارد و عالم از خشیت جدا نیست. اگر کسی علم ظاهری داشت اما خشیت نداشت در واقع او عالم نیست زیرا علم در وجود انسان فروتنی و خشیت ایجاد می‌کند.

رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، با تاکید بر اینکه علم ایمان‌ساز است، ابراز کرد: هر چه بر معرفت انسان نسبت به خدا، هستی و فقر وجودی او افزوده شود به همان نسبت بر خشیت و بندگی او افزوده می‌شود؛ اگر علم برای انسان خشیت و خوف به همراه نیاورد او عالم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین الهی منش با بیان اینکه علم عقل را بارور می‌کند، گفت: اگر انسان تنها به عقل خود اکتفا کند عقل او شکوفا نمی‌شود بلکه عقل با علم رشد پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اصول دین برای انسان فطری است، عنوان کرد: عدالت‌خواهی و نفرت از ظلم در نهاد انسان به ودیعه گذاشته شده است اما او برای فهم جزئیات آن نیاز به علم و آگاهی دارد.

رئیس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، با بیان اینکه انسان برای تشخیص مصادیق ظلم و عدالت و دوری از افراط و تفریط به علم نیاز دارد. اظهار کرد: به هر میزان علم و معرفت انسان به هستی بیشتر باشد همت، عزم و اراده او قوی‌‌تر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین الهی منش با بیان اینکه هر کس دنبال علم و معرفت الهی باشد تمام موجودات برای او استغفار می‌کنند، گفت: فرشتگان الهی برای خود کمال به حساب می‌آورند که در خدمت انسان عالم باشند آنها بال‌های خود را برای طالبان علم فرش می‌‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آمده است که اگر مردم تقوا پیشه کنند از آسمان و زمین روزی‌های فراوان در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

 

کد خبر 971186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha