میزبانی بلوار قدس از مشاهیر انزلی

بلوار قدس شهر انزلی میزبان ۱۰ تابلو عکس از مشاهیر شهر در حوزه فرهنگ و هنر شده است.

خبرگزاری شبستان  انزلی، فرونت بهبودی، چندی پیش بندرانزلی شاهد نصب تابلوهایی از مشاهیر این شهر در بلوار قدس بود. دیوار هتل ایران در بلوار قدس که یکی از نقاط گردشگری انزلی است به این تابلوها مزین شد تا نسل جوان این شهر و دیار با مفاخر، مشاهیر و نخبگانی که از این شهر برخاسته‌اند، بیشتر آشنا شوند.

  

آشنایی با ایفای نقش سازنده مشاهیر که نامشان در تاریخ و در اذهان زنده است برای  نسل جوان جامعه امروز می‌تواند الگویی تاثیر گذار باشد. شناخت بزرگان و مشاهیر یک منطقه علاوه بر تقویت فرهنگ بومی و کمک به ترسیم یک الگوی سازنده، تاثیر به‌سزایی در هويت و خودباوری فرهنگی مردم آن دیار دارد. نخبگانی که مایه مباهات و افتخار هستند و توانسته‌اند در حوزه فعالیت خود در بالاترین سطح قرار گیرند.

 

آشنایی هرچند اندک با این مشاهیر و شناخت پیشینه این افراد نخبه می‌تواند در ارتقای فرهنگ عمومی و اعتلای هويت قومی و ملی اثرگذار باشد. نصب پرتره مشاهیر در بلوار قدس انزلی نیز در راستای تحقق اهداف یاد شده در این شهر کلید خورد.

 

«جواد سمیعی» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی هدف از این اقدام را آشنایی جوانان نسل امروز با بزرگان و نخبگان شهر عنوان کرد و افزود: انزلی به دلیل حضور اقوام، ملل و ادیان مختلف و تبادل تفکر و تجربه، مفاخر و بزرگان بسیاری در حوزه های مختلف داشته که نسل جوان جامعه امروز، شناختی از آنان ندارد به‌همین منظور اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرانزلی در قالب برنامه‌های فرهنگی خود این برنامه را اجرایی کرد.

 

مسئول اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرانزلی با بیان اینکه این اقدام با همکاری انجمن توسعه انزلی صورت گرفت، تاکید کرد: برای انجام این پروژه از هنرمندان جوان شهر انزلی که در حوزه نقاشی پرتره فعالیت می‌کنند، دعوت کردیم تا چهره های مفاخر و مشاهیر انزلی را که از پیشگامان فرهنگ و هنر در کشور بودند ، به تصویر بکشند.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابر پیشنهاد گروه‌های هنری ۱۰ اثر از مشاهیر شهر در حوزه فرهنگ و هنر طراحی و نقاشی شده و در بلوار قدس نصب شد.

 

سمیعی اظهار داشت: این ۱۰ اثر که به «علی دریابیگی» از پیشگامان نمایش مدرن ایران، «ابراهیم مردای» پیشگام صنعت سینما، «احمد عاشورپور» پدر موسیقی پاپ ایران، «جلیل ضیاپور» پدر نقاشی مدرن و آغازگر نقد هنری در ایران، «صادق بریرانی»‌از پیشگامان هنر گرافیک ایران، «عزیز طویلی» مورخ مولف تاریخ جامع انزلی، «ناهید سالیانی» مجسمه ساز و از پیشگامان هنر مدرن ایران، «سیروس طاهباز» نویسنده و مترجم، «احمد نوری زاده» بنیان گذار ارمنی شناسی در ایران و «محمد کوچکپور کپورچالی» عکاس و قوم نگار از بزرگان عکاسی بود توسط «مهدیه محسنی»، «گیتا امیریگانه» ، «کبری امیریگانه»، «سارا مقتدری»، «لیلا پورحاجی»، «مریم صبوحی» و «مهراب زمانی» به تصویر کشیده شد.  

 

وی با اشاره به اینکه شهر انزلی از دیرباز دروازه تمدن نوین بوده و قدم‌های اول حرکت‌های نوین کشور از شهر انزلی شکل گرفته است، تاکید کرد: بلوار قدس از مکان‌های گردشگری شهر انزلی که یکی از مناطق مهم و خاطره‌ساز برای گردشگران است برای نصب این تابلوها در نظر گرفته شد تا این تمثال‌ها در دید عموم مردم قرار گیرد.

 

سمیعی متذکر شد: این اداره برنامه‌هایی برای معرفی مفاخر و مشاهیر این شهر دارد که اجرایی شدن آن منوط به تامین بودجه و اعتبارات لازم در این بخش است.

 

وی خاطرنشان کرد: این اداره در بخش فعالیت‌های فرهنگی خود اقدام به تهیه و نصب سردیس و مجسمه از شهیدان، مشاهیر و مفاخر کرده تا نسل امروز را با مفاخر نسل گذشته آشنا کند.

 

مسئول اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرانزلی ایجاد گالری روباز در مناره را در راستای این رویکرد اعلام کرد و افزود: روزهای چهارشنبه هر هفته بازدید از مناره انزلی که از قدیمی ترین و با ارزش ترین بناها و نماد هویت شهری انزلی است، انجام می شود و درصددیم تعداد روزهای بازدید را با صدور مجوزهای قطعی افزایش دهیم.

 

وی یادآور شد: این بنا همان اندازه که ارزشمند است نیاز به حفظ و مرمت نیز دارد و باید برنامه ریزی برای حفظ آن صورت گیرد.

 

سمیعی افزود: در حال حاضر برای به حداقل رساندن آسیب‌ها هر هفته ۳۰ نفر به‌صورت اینترنتی ثبت‌نام کرده و به قید نوبت در گروه‌های سه یا چهار نفری از مناره بازدید می‌کنند.   

 

وی در بخش دیگری به برگزاری رویداد فرهنگی بلوار در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ اشاره کرد و گفت: این رویداد با تفکر گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی، ایجاد نشاط اجتماعی و معرفی استعدادهای فرهنگی و هنری پیش‌بینی و مکان آن بلوار انزلی به‌عنوان فضای فرهنگی هنری قدیمی این شهر در نظر گرفته شد.

 

سمیعی تصریح کرد: رویداد فرهنگی بلوار آخرین جمعه هرماه با اعتبارات حداقلی برگزار می‌شد که متاسفانه به دلیل عدم تامین اعتبار این رویداد که با استقبال مردم روبرو بود، نیمه‌کاره رها شد.

 

سمیعی ابراز امیدواری کرد: شهرداری انزلی با اختصاص اعتبار در این زمینه شرایط را برای برگزاری اینگونه برنامه‌ها فراهم کند.

کد خبر 971501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha