دزفول شهر روضه‌های خانگی

یکی از رسوم سنتی در دزفول که در ایام ماه‌های محرم صفر برگزار می‌شود، برپایی روضه‌های خانگی است و این سنت قدیمی روزبه‌روز در حال افزایش بوده و هر فرد به اندازه توان خود با برپایی روضه در منزلش، برای اهل‌بیت (ع) عزاداری می‌کند.

خبرگزاری شبستان _ دزفول، امین قمر: یکی از رسوم سنتی در دزفول که هر ساله با شروع ماه محرم تا پایان ماه صفر در این شهرستان برگزار می‌شود، برپایی مراسم‌های روضه خانگی است.

 

این سنت قدیمی در دزفول روزبه‌روز در حال افزایش است و هر فرد به اندازه توان خود با برپایی روضه در منزلش، برای اهل بیت (ع) عزاداری بر پا می‌کند.

 

در ایام محرم و صفر در تمام کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های دزفول روضه اهل بیت (ع) برپا است و معمولا محله یا کوچه‌ای در این شهرستان پیدا نمی‌شود که در این ایام مراسم روضه خانگی برپا نکنند.

 

امسال به دلیل شیوع کرونا روضه‌های خانگی دزفول نیز مانند هر موضوع دیگری تحت‌الشعاع قرار گرفت اما دلیلی نشد تا ارادت مردم دزفول به امام حسین (ع) و یارانش ذره‌ای کاسته شود.

 

مردم دزفول امسال بخشی از هزینه‌های مراسمات روضه‌های خانگی را صرف امور خیریه قرار دادند و بخشی دیگر نیز صرف برگزاری مراسمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت محدود شد. در این میان افرادی نیز با ابتکار عمل این روضه‌های خانگی را به صورت آنلاین و مجازی برگزار کردند.

 

امسال به منظور تحقق شعار «هر خانه یک حسینیه» مراسمی در منزل یکی از شهروندان دزفولی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدت یک ساعت برگزار و به صورت زنده در فضای مجازی منتشر شد و خانه خود را یک حسینیه می‌دانست.

 

برافراشته نگه داشته شدن پرچم اباعبدالله‌الحسین با روضه‌های خانگی

این شهروند دزفولی در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: این خانه از یک هفته قبل از محرم به یک حسینیه تبدیل شده و تا پایان ماه صفر به همین شکل باقی می‌ماند.

 

«محسن فروغی» با بیان اینکه در برخی از شب‌ها مراسمات خانوادگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت محدود بر پا می‌شود اضافه می‌کند: مراسمات بزرگی نیز هر جمعه شب با مداحی، دعای کمیل و روضه‌خوانی به صورت زنده در فضای مجازی منتشر می‌شود.

 

وی علت این اقدام خود را ارادت ویژه به امام حسین و اهل بیت (ع) عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر چه کرونا باعث شده مراسم عزاداری امسال با محدودیت برگزار شود اما با ابتکار عمل پرچم عزای امام حسین (ع) و یارانش را برافراشته نگه داشتیم. 

 

روضه‌های سنتی خانگی دزفول یک ظرفیت عظیم فرهنگی و مذهبی است

امام جمعه دزفول نیز با اشاره به اینکه دزفول در ایام محرم و صفر تبدیل به یک حسینیه بزرگ می‌شود اظهار می‌کند: ماندگارترین محرم، امسال در دزفول ثبت شد و مردم و‌ هیات‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین و منظم‌ترین مراسمات را برگزار کردند.

 

«حجت‌الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی» با بیان اینکه پیام عاشورا باید سرلوحه بشریت قرار گیرد ادامه می‌دهد: پس از ایام دهه محرم آیین‌های عزاداری محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان دزفول برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد مردم از درک بالایی برخوردارند و اینکه با ابتکار و روش‌های نوین و جدید و‌ ابداعی اقدام به عزاداری می‌کنند که جای تقدیر دارد.

 

وی همچین تصریح می‌کند: برنامه‌ریزی خوبی در شهرستان دزفول صورت گرفته تا علاوه بر برگزاری آیین‌های عزاداری، سلامت عزاداران نیز حفظ شود و البته در بحث روضه‌های خانگی نیز از سوی مردم به خوبی رعایت می‌شود.

 

امام جمعه دزفول یاد آور می‌شود: برگزاری روضه‌های سنتی خانگی در دزفول یک ظرفیت عظیم فرهنگی و مذهبی است و پیشنهاد می‌شود صدا و سیما در این خصوص اقدام به تولید مستند کند.

 

باید تلاش شود که این سنت قدیمی همچنان حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل شود تا بتوانیم از این طریق فرهنگ حسینی و عاشورایی را بیش از پیش در جامعه نهادینه کنیم.

 

کد خبر 971742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha