توصیه هایی برای فعالیت های جسمی و ورزش های درمانی

متخصص پزشکی ورزشی برای حفظ سلامتی، کاهش استرس، جلوگیری از چاق شدن و درمان برخی بیماری ها یک سری فعالیت های بدنی و انجام ورزش های موثر را توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر مارتا صفوی دوشنبه شب (24 شهریور ) در برنامه مجازی مطب در خانه به سوالات کاربران در زمینه های مختلف  پاسخ داد.

 

 

متخصص پزشکی ورزشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نرم افزار شمارش قد را بر روی گوشی فعال کردم برای کاهش وزن چند قدم در روز و چه تایمی را تأیید می کنید؟ گفت: برای کاهش وزن از  3 تا 4 هزار قدم در روز شروع کنید که طی نیم ساعت باید این پیاده روی را انجام دهید و هدف آن باشد که ورزش  را به یک ساعت در روز برسانید و در این یک ساعت بین 6 تا 8 هزار قدم راه بروید.

 

 

وی در مورد زمان هم گفت: فرقی نمی کند هر زمان که برای شما امکان پذیر باشد می توانید ورزش را انجام دهید.

 

 

دکتر صفوی در پاسخ فردی 40 ساله که پرسید وقتی پیاده روی می کنم دو طرف پاهایم درد می گیرد کف پایم صاف است چه راهکاری برای کاهش درد توصیه می کنید؟ گفت: چون کف پای صاف دارید باید از کفی مناسب داخل کفش استفاده کنید و ترجیحاً کفی باشد که بر اساس خودتان ساخته شود یعنی کف پای شما اسکن و بر اساس آن کفی ساخته می شود؛ کفشی هم که برای پیاده روی استفاده می کنید نباید خیلی نرم باشد کفشی باشد که نه خشک باشد که نتوانید حرکت کنید و نه آنقدر نرم که  دولبه کفش به هم برسد  و کفش مناسب هم در کاهش درد هنگام پیاده روی تأثیر دارد و پیاده روی هم روی سطح صاف باشد و قبل از شروع پیاده روی گرم کردن بدن را انجام دهید 5 تا  6 دقیقه حرکات کششی جهت گرم شدن بدن انجام شود.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که گفت مادرم 65 سال سن و از درد شدید عضلات بدن شکایت دارد و ابراز خستگی می کند؛ در آزمایش ها کمبودی وجود ندارد امّا قرص افسردگی مصرف می کند و با وجود تعطیلی استخرها نمی تواند در آب راه برود  انجام چه ورزشی برای بهبودی با وجود دیسک کمر و ضعف عضلات توصیه می کنید؟ بیان کرد: پیاده روی روی سطح صاف را از روزی ده دقیقه شروع و روزانه 5 دقیقه به این زمان اضافه کنند.

 

 

دکتر صفوی ادامه داد: از دوچرخه سواری هم می توانند استفاده کنند، حتماً برای بهبود دیسک کمر تقویت عضلات شکم و گردن و کمر را انجام دهند  و اوّلین و مهمترین حرکتی که توصیه می شود  این است که به پشت دراز کشیده و زانوها را در حد 45 درجه خم کنند و شکم را تا 10 شماره به داخل کشیده و نگه داشته و این کار را در طول روز صبح، ظهر و شب انجام دهند تا فشار از روی کمر برداشته و دیسک کمر بهتر شود.

 

 

 

وی اظهار داشت: اگر علّت واقعی کمردرد همان دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک کمر باشد، در طول روز نیم ساعت در وضعیت 90 درجه دراز بکشند طوری که روی زمین دراز کشیده و پاها روی صندلی و میز قرار بگیرد که این وضعیت فشار را از روی دیسک بر می دارد و در صورتی که با این حرکت درد بیشتر شود انجام نشود.

 

 

 

متخصص پزشکی ورزشی درباره سوال فردی که پرسید پسرم ورزشکار است و از 6 سالگی مرتب ورزش می کند تا قبل از کرونا کاراته کار حرفه ای بود الان به دلیل این بیماری 7 ماه است که ورزش نمی کند و با قطع ورزش نگران چاق شدن و از بین رفتن عضلاتش است چه پیشنهاد و راهکاری دارید؟ پاسخ داد: برای جلوگیری از چاق شدن و کاهش استرس باید حتماً فعالیت بدنی داشته باشند و حداقل پیاده روی روزانه و در کنار آن طناب زدن و در هر صورت روزانه 30 دقیقه فعلیت بدنی را داشته باشند.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بدنسازی حرفه ای را از چه سنی توصیه می کنید و آیا داروها و مکمل های عضله ساز برای جوانان را تأیید می کنید؟ گفت: برای شروع بدنسازی محدودیت سنی نداریم قبلاً تصور این بود که بچه ها اگر در سن کم ورزش قدرتی و دنبل زدن را شروع کنند بر روی رشد و قد آن ها تأثیر گذار است امّا بعداً متوجه شدند  این امر صحیح نیست بنابراین محدودیت سنی برای شروع بدنسازی نداریم هرچند در بچه های بین 4 تا 6 سال ترجیح این است که ورزش پایه و ورزش مادر مثل ژیمناستیک را انجام دهند؛ در مورد مصرف مکمل هم هیچ مکملی برای زیر 18 سال توصیه نمی کنیم.

 

 

 

وی برای چربی سوزی شکم و پهلو هم انجام ورزش های کاردیو مانند ورزش های پیاده روی، دوچرخه سواری، تردمیل، نرم دویدن را با شدّت متوسط ورزش توصیه کرد و افزود: شدّت متوسط این است که اگر شما موقع پیاده روی نتوانید به راحتی آواز بخوانید یا با موبایل یا دوست خود صحبت کنید، به نفس نفس بیفتید و این باعث چربی سوزی می شود امّا اختصاصاً برای آب کردن چربی شکم و پهلو هم ورزش هولاهوپ یا حلقه های ورزشی موثر هستند.

 

 

متخصص پزشکی ورزشی در مورد مصرف قرص های لاغری و حجم دهنده ها هم توضیح داد: به طور کلی در مرحله اوّل قرص لاغری را به کسی توصیه نمی کنیم و با انجام ورزش و رژیم غذایی مناسب وزن را کم کنید، بعد از آن اگر نیاز باشد باتوجه به سن فرد، آزمایش هایی که انجام می دهد، بررسی وضعیت آنزیم های کبد و بر اساس شرایط هر فرد و میزان ورزشی که انجام می دهد  تصمیم می گیریم که نیاز دارد قرص لاغری مصرف کند یا خیر.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرات درمانی قرص آرژنین و اینکه چه ورزشی مناسب افراد دارای پوکی استخوان توصیه می شود، بیان کرد: قرص آرژنین پیش نیاز هورمون رشد است و به عضله سازی و کاهش خستگی کمک می کند، در مورد انجام ورزش مناسب برای افراد دارای پوکی استخوان هم ورزش های پیاده روی، استفاده از تردمیل و نرم دویدن موثر و دراز نشست و چرخش برای این افراد مضر است.

 

 

دکتر صفوی  در پاسخ به شخصی که ستون مهره هایش دچار خمودگی و خشکی شده و درد دارد تا حدی که نشستن برایش سخت است و به مدّت 2 سال دچار افت ناگهانی هورمون استروژن شده، تصریح کرد: کلاً باید  ورزش هایی که روی ستون مهره ها موثر است انجام دهید؛ حرکاتی مثل حرکات گربه و شتر که با جستجو کردن در اینترنت این حرکات را مشاهده کرده و انجام دهید، تحرک به بهبود خشکی ستون مهره ها کمک می کند.

 

 

وی در پاسخ به سوال کاربری که پرسید برای خانم 50 ساله که کف پاهای او درد می کند چه انجام چه نوع ورزشی پیشنهاد می دهید؟ اظهار کرد: سوال خیلی کلی است و مشخص نکردید که آیا درد در پاشنه پا است یا خیر؟ محل درد را مشخص نکردید باید معاینه شوید که آیا کف پا صاف است آیا خار پاشنه دارید، امّا اگر ایستادن و راه رفتن درد را بیشتر می کند انجام دوچرخه سواری و ورزش های داخل آب مفید است.

 

 

 

کد خبر 971763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha