توبه راهی برای نجات انسان از لغزش ها است

حجت الاسلام اکبری، گفت: توبه را بازگشت به سوی خدا و نجات انسان از لغزش ها است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ؛ توبه برگشت از لغزش ها، ناملایمات و تاریکی به سمت نور است انسان به وسیله ی توبه به درگاه خدا می تواند از گناه خود دور شده و جزء بندگان خالص خدا را قرار بگیرد .

توبه به معنای بازگشت بنده به سوی خدا، از اصطلاحات پرتکرار در قرآن و روایات است. در ۶۹ آیه قرآن به موضوع توبه پرداخته شده و با بیان محبت الهی نسبت به توبه‌کنندگان، مردم را به توبه نصوح دعوت می‌کند. در احادیث نیز جایگاه و اهمیت توبه مورد تأکید قرار گرفته و از تأخیر آن نهی شده است. در بخش دیگری از احادیث، با تقسیم گناهان به حق اللهی و حق الناسی راه‌های توبه از اقسام گناهان بیان شده است.

توبه درجاتی دارد که پایین‌ترین مرتبه آن توبه از گناهان است، درجات بالاتر آن، توبۀ از غفلت، توبه از توجه به غیر خدا، و توبۀ از مشاهدۀ غیر حق تعالی است.

توبه همچون دیگر احکام الهی مراتب و شرایطی دارد که شخص توبه کننده باید آنها را رعایت کند تا مورد پذیرش خداوند متعال قرار گیرد .

 

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان  به سراغ حجت الاسلام اله رضا اکبری امام جمعه شهرستان سنقروکلیایی رفته و گفتگویی را ترتیب داده که با هم می خوانیم : 

 

سوال : توبه به چه معناست؟

 

حجت الاسلام اکبری: توبه به معنی بازگشت است، ما در بین احاد بشر چهارده معصوم داریم و اگر تعداد انبیاء را هم اضافه کنیم ۱۲۴ هزار پیغمبر در طول تاریخ بشر برای هدایت جامعه آمده اند که اینها دارای مقام عصمت بوده و همیشه خود را در محضر خدا می دیدند .

 

برنامه های آنها در چارچوب دستورات دینی بوده و در مسیر کمال حرکت کردند اما بقیه ی انسان ها از لحاظ برخورداری از کمال و تبعیت کردن از حق در یک مرتبه قرار ندارند بعضی ها ممکن است دچار لغزش و خطا شوند ، خداوند برای اهل ایمان  راهی قرار داده و آن راه توبه است.

 

 خدای متعال می فرمایند (توبو الی الله ؛ برگردید به سوی خدا ) اگر خطایی از شما سر زد برگردید به سوی خدا همانا خدای متعال توبه پذیر است و توبه کاران را دوست دارد ( ان الله یحب التوابین ) این فرموده  خدا یک نور امیدی در دل انسان ها ایجاد می کند  اگر چنین روحیه ای در افراد یا در جامعه تقویت شود چرا که اگر خطایی از آنان سر زد  امید به برگشت دارندو خطای خود را جبران می کنند .

 

سوال : برای توبه ی واقعی چه کاری باید انجام دهیم ؟ 

 

حجت الاسلام اکبری:  خداوند در این زمینه فرمودند اگر از کسی خطایی سر زد با این خطا به نفس خود ظلم کرده و زمانی که از انجام کار پشیمان شود توبه است .گاهی اوقات انسان به افراد جامعه ظلم کرده، حقی را ضایع، مال کسی را خراب کرده به کسی آسیبی رسانده می فرماند باید حتما آن شخص حلالیت بطلبد و جبران کند .

 

گاهی اوقات واجباتی را ترک کرده باید قضای آن ها را به جا اورد بنابراین توبه واقعی شامل پشیمانی از خطا ها یعنی خطاهایی که نسبت به دیگران مرتکب شده را جبران کند و حلالیت بگیرد و واجباتی که از او ترک شده و قابل جبران است آنها را انجام دهد .

 

سوال : برای توبه باید بدانیم چه گناهی مرتکب شده ایم؟

 

حجت الاسلام اکبری: اگر انسان بداند چه گناهی انجام داده باید ببیند چگونه می شود از آن گناه برگردد گاهی اوقات برگشتن از گناه با لفظ (استففرالله ربی و اتوبوا الیه ) است ولی گاهی انسان عمل واجبی را عمدا انجام نداده باید اول قضای آن را به جا آورد و یا مال کسی را برداشته باید حلالیت بگیرد اگر می داند خطاهایی از او سرزده ولی نمی داند چه گناهی بوده می تواند به صورت کلی توبه کند . ولی اگر گناهی خاصی مرتکب شده باید نسبت به همان گناه توبه کند. 

 

سوال: توبه باید از جمیع گناهان باشد یا بعضی از گناهان؟

 

حجت الاسلام اکبری: توبه ی ایده آل این است که انسان از همه خطاهای خود دست بردارد ولی برای دست برداشتن از همه  خطاها گاهی اوقات انسان باید مرحله ای اقدامی را انجام دهد مثلا فردی معتاد به مواد مخدر است شاید مستقیم نتواند ترک کند مراحلی را باید طی کند تا برگردد در زندگی روز مره مردم هم این ترتیب و مراحل هم باید ضروری باشد .

 

سوال : انسان از چه راهی می تواند دریابد توبه او مورد پذیرش واقع شده است ؟ 

 

حجت الاسلام اکبری: از طریق ایمان پیدا کردن به وعده های خدا که می فرمایند:(ان الله یحب التوابین ؛ خداوند توبه کنندگان را دوست دارد) بنابر این اگر کسی توبه کرد نباید شک کند بلکه باید یقین داشته باشد خداوند او را بخشیده و اگر به گناه برنگردد یعنی توبه ی او پذیرفته شده است .

 

سوال : راز استغفار پیامبر اکرم (ص) و ائمه ی معصومین علیها سلام چه بوده است؟ به عبارتی آنان معصوم بوده و مرتکب گناه نمی شدند ،چرا در دعاهای خود از فزونی گناه استغفار می کردند؟

 

حجت الاسلام اکبری: دو جواب وجود دارد اول اینکه آنان دارند به ما می آموزند که باید از خداوند طلب استغفار کرد در واقع به نوعی به ما آموزش می دهند که در دعای کمیل به زیبایی اورده شده است .

 

برخی گناهان بلا نازل می کند ، برخی مانع اجابت دعا می شود و برخی دیگر از گناهان موجب ریختن آبروی فرد می شود معصومین به بندگان یاد می دهند که گناه نکنند و اگر لغزشی از آنان سر زد استغفار کنند تا از این مشکلات ایمن باشند.

 

پاسخ دوم به این سوال اینگونه است که گناه هر کسی بر حسب خودش بوده به عنوان مثال یک انسان معمولی گناهش شراب خوردن ، آدم کشتن ، نماز نخواندن ، روزه نگرفتن ، غیبت کردن است ولی اولیاء خدا گناهانشان اینگونه نیست.(حسنات الابرار ، سیئات المقربین ) یعنی کار های خوب نیکان (عامه ی مردم )برای مقربان گناه محسوب میشود .
به عنوان مثال اگر اولیای خدا کوچکترین میلی به دنیا پیدا می کردند از آن استغفار می کردند بنابراین سبک خطاها در افراد در مراتبی که هستند متفاوت است .

 

سوال : توبه همه ی آثار گناه را پاک می کند یا برخی را پاک می کند؟

 

حجت السلام اکبری: پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)فرمود (هر کسی از گناه توبه کند همانند کسی است که گناهی مرتکب نشده است )  اگر توبه ، واقعی باشد همه  آثار گناه را از بین می برد البته برخی بر این باور اند که پیامبر فرموده همانند این است که همه ی آثار گناه را از بین می برد یعنی درست است که گناه را پاک می کند اما اثر آن برجا خواهد ماند ولی باید امیدوار به مغفرت خدای متعال بود.

 

ما معتقد هستیم اگر توبه واقعی باشد همه  آثار گناه را از بین می برد همانند حر که اگر توبه نمی کرد و در سپاه دشمن می ماند اکنون مورد لعن و نفرین قرار میگرفت ولی با توبه کردن و قرار گرفتن در سپاه امام حسین خود را از آتش جهنم نجات داد.

 

سوال: برای اینکه توبه شکسته نشود چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

 

حجت الاسلام اکبری: باید مواظبت کرد ، دقت و پرهیز کرد استغفار آن است که انسان گناه را ترک کند و اگر دوباره مرتکب گناه شود به معنای خود را مسخره کردن است بنابر این هر کاری مواظبت میخواهد و توبه هم نیاز به مراقبت و مواظبت دارد .

 

به عنوان آخرین سوال: چه زمانی برای توبه کردن مناسب است؟ 

 

حجت الاسلام اکبری: همه  زمان ها برای توبه مناسب است ، بعضی از زمان ها بیشتر توصیه شده است مانند شب های جمعه ، شب های ماه رمضان و شب های قدر که در های رحمت خداوند در این شب گشوده می شود ، در مکان های مقدس زیرا آنجا مکان هایی است که خدای متعال اجازه داده نام مقدسش در آن مکان ها بالا رود و در آن مکان ها دعا بیشتر مستجاب می شود و مورد رحمت خدای متعال است این زمان ها که توصیه شده اولویت دارند ولی متعین نیست و همه  زمان ها برای توبه مناسب است .

 

کد خبر 972227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha