ادبیات فاخر ایران تجلی ارزش ها و آداب ایمانی، حکمت ها و درس های مهم زندگی است

مقدم با تبریک فرا رسیدن سالروز شعر و ادبیات فارسی و بزرگداشت مقام استاد شهریار گفت: ادبیات فاخر ایران تجلی ارزش ها و آداب ایمانی، حکمت ها و درس های مهم زندگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، « ناصر مقدم» در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز شعر و زبان و ادبیات فارسی گفت: 27 شهریور، سالروز درگذشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است که بعنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است و این روز عزیز، فرصت مغتنمی برای توجه و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است.

متن پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به شرح زیر است: تاریخ این سرزمین پرگهر، مشحون از گنجینه های ادبی است که از روح پاک ادیبان و شاعران عارف و چیره دست آن، سرچشمه گرفته و با حکمتهای نغز و پرمغز، ممزوج گشته و طی قرون و سالهای متمادی، دل تشنگان معرفت و هدایت را سیراب و راضی می نماید.

غنای ادبیات فارسی و ملاحت طبع ادیبان و شاعران ایرانی، موجب شده تا ادبیات فاخر این سامان، مرز های جغرافیائی را درنوردیده و در فرهنگ و دل سایر ملل و ادب دوستان خارجی نیز رسوخ کند و به حق ظرفیت و جایگاه شعر و ادب فارسی، بیش از اینهاست و بر ماست تا بهره گیری از تمامی ظرفیتهای موجود، شعر و ادب فارسی را که جلوه بارزی از تلفیق زیبای فرهنگ و هنر کشور ماست به جویندگان حکمت و ارباب فرهنگ و هنر جهان، معرفی و عرضه بداریم.

ادبیات ایران زمین، همواره حاوی متون حکمت آموز و غنای والائی بوده که علاوه بر نوازش دل و روح، پردازش عقل و فکر مخاطب را نیز موجب گشته و درس های زندگی و سیاست و دیانت را در فحوای نوشته های متقدمین و متاخرین شاهد می باشیم: از داستانهای پندآموز کلیله و دمنه گرفته تا حکمتهای بوستان و گلستان سعدی و در عصر جدید، شور و شعور متجلی در اندیشه و کتب شید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی(ره).

چیره دستی پارسیان در صنعت شعر و شاعری، جلوه های زیبا و بارزی از تلفیق فرهنگ و هنر کشور را به نمایش گذاشته که توجه به الفاظش دلنواز و غور در بطون آن و توجه به آموزه های علمی و معرفتی اش، روح نواز است. از اشعار عارفانه حافظ و مولوی گرفته تا سروده های محتشم کاشانی و شطحیات مرحوم احمد عزیزی.

امروزه و با بروز و ورود جلوه های تمدن و تکنولوژی بیگانه، که در اقصی نقاط پهنه گیتی، گسترش یافته و با نفوذ و تهاجم فرهنگی بیگانگان، همراه شده، بیش از پیش پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، لازم و ضروری می نماید چرا که غفلت از این موضوع و کم کاری مسئولین، میتواند موجب بروز ازخود بیگانگی فرهنگی نسل جدید و توجه و تمایل جوانان و نوجوانان نوخواه، به تبرج های فرهنگ مهاجم گردد.

این روز عزیز را به تمامی عاشقان و فعالان شعر و ادب البرز صمیمانه تبریک گفته و برای تمامی دوستداران ادبیات فارسی آرزوی توفیق و خرسندی دارم. امید آنکه با استعانت از درگاه ایزد منان و با تکیه بر ذخایر ارزنده فرهنگی  هنری کشورمان، در راه اعتلای ارزشهای والای اخلاقی و انسانی همت گمارده و با سعی بلیغ، شکوفائی و تبلور و انتشار روز افزون شعر و ادب فارسی را در میان جهانیان، نظاره گر باشیم.

خادمان شما در حوزه فرهنگ و هنر البرز، ضمن بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات موجود، در حد و وسع خود از هیچ خدمتی در حمایت از حوزه شعر و ادب متعهد این استان فروگذار نخواهند کرد.

 
کد خبر 972670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha