شعر مهدوی، شعر سکوت نیست، شعر درد و استغاثه و عدالت‌خواه است

حجت‌الاسلام کارگر با تشریح ویژگی‌های شعر مهدوی، گفت: شعر مهدوی، شعر سکوت نیست؛ شعر درد و استغاثه و خواهش است، شعر مهدوی، شعر انسانیت است؛ شعری که از روحیه عدالت‌خواه می‌‌جوشد و جریان می‌‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان به مناسبت فرا رسیدن روز شعر و ادبیات فارسی (27 شهریورماه) درباره ویژگی های شعر مهدوی و انتظار، اظهار کرد: شعر مهدوی، شعر عاطفه و احساس است؛ شعر امید و عشق و طراوتِ زندگی. شعر مهدوی، شعر عقل و دل است؛ یک فرهنگ است، یک میراث عاشقانه بشری است که همراز با فطرتش، چشم به آینده زیبا و روح

 

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: شعر مهدوی، شعر سکوت نیست؛ شعر درد و استغاثه و خواهش است،  شعر مهدوی، شعر ارزش‌ها و بینش‌ها و معرفت ها است؛ آکنده از شوق و دوستی صلح و عدالت و معنویت! شعر مهدوی، شعر انسانیت است؛ شعری که از روحیه عدالت خواه می ‌جوشد و جریان می ‌یابد تا عمق تنهایی و مظلومیت آدمی را به تصویر بکشد، شعر مهدوی؛ شعر بیداری، شعر شور و شعور و آگاهی است.

 

وی ادامه داد: شعر مهدوی، شعری برای موعود منتظَر است، شعری که در آن محبوب انسان، محبوب خدا و یار انسان، یار خدا است و قلب انسان، متعلق به دوست خدا! شعر مهدوی، شعری برای موجودترین و پیداترین نادیده جهان است؛ راهبری که با ما است ولی ما با او نیستیم،  نه می‌بینیمش و نه می‌جوییمش و نه توانی برای یافتنش داریم.

 

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه تاکید کرد: شعر مهدوی، شعری برای تمامی قرن‌ ها و سال‌ ها و فصل‌ ها است؛ برای همه شهرها و کشورها و ملت‌ ها که روزی شاهد طلوع رخساره ماه او خواهند بود! شعری برای همه ادیان و پیامبران و صالحان و کتاب های آسمانی است که منتظر وارث واقعی خود هستند.

 

وی در تشریح دیگر ویژگی های شعر مهدوی بیان کرد: این شعر برای همه چشم‌ ها و قلب‌ ها و زبان‌ ها و دست هایی است که رو به آسمان بلند شده و طالب ظهور منجی موعود(عج) هستند، شعر مهدوی، شعری برای حجت بن الحسن العسکری(عج) است که همنام پیامبر(ص)، هم کنیه پیامبر(ص) و فرزند پیامبر(ص) است. شعری برای فرزند علی و فاطمه و حسین علیهم السلام؛ شعری برای وارث همه پیامبران و صالحان... باشد که گوشه چشمی به سراینده اش کند.

 

وی با اشعار به ابیاتی از اشعار مهدوی ابراز کرد: این ابیات از دل سوخته و خسته و شکسته این ناچیز برآمده و پیشکش آن وجود نازنین می شود: فدای نرگسِ ماهت... تمامِ بی‌قراری‌ها/ که روزی می‌رسد از ما پیامِ بی‌قراری‌ها/ تویی آن یار موعودی که در هجر تو می‌آید... به هر صبح و شب از دل ها... سلامِ بی‌قراری ها».

 

حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: به باورم بعد از اشعار عرفانی و توحیدی، چیزی لذت بخش ‌تر و عاشقانه ‌تر از شعرهای مهدوی نیست و حلاوت آن را نمی توان با امری دیگر مقایسه کرد. ای کاش درک و فهم و عاطفه و احساس ما نسبت به خاص ترین وجود هستی، کمی عاشقانه ‌تر و عارفانه‌ تر از این است که هست، در این صورت یقینا زندگی ما رنگ و بویی دیگر و سمت و سوی اندیشه و هنر و ادبیات ما، جهتی پویاتر و ماندگارتر می ‌یافت.

 

در ادامه اشعاری از حجت الاسلام کارگر درباره امام زمان(عج) از کتاب شعر «باز هم دلتنگی» تقدیم حضورتان می شود:

 

مشرق زیبا

قَلَم‌ها در کف و دل‌ها به سودایت

فدایِ غربتِ پنهان و پیدایت

چه بُغض پر طَنینی در غم جان ها

 که سوز و درد ما دارد تمنایت

 وَ ما از روزهای بی‌تو... تنهاتر...

که بر جان می‌رسد آن هُرم نجوایت

سَحَرها، آیه های عاشقی سر زد...

به شوق دیدنِ خورشید ِسیمایت

تمام عشق، تفسیرِ سلام تو....

بیا با آن ... نگاه پر تسلّایت !

سراغِ زندگی را از تو می‌گیرم...

تویی زیباترین تصویرِ یک غایت...

در این انبوهِ تنهایی  دوران‌ها

تمام عشق ما افتاده... بر پایت

سراپا اشتیاق و خواهشِ دل‌ها ....

پر از دردی است از هجر درازایت

وَ می‌آیی تو از یک مشرق زیبا...

چه رویایی است با اشکی، تماشایت

 

خواهش زیبا

باز هم این سینه ی تنگم، پر از غوغا شده

باز هم این جمعه‌ها درگیر یک نجوا شده

باز هم دلتنگی ام، نام تو را پیدا نمود...

خود... گرفتار هزاران درد ناپیدا شده !!

کو به کو دنبال یک شعر نجیب و پر نشاط

ناگهان در قالبِ یک خواهشِ زیبا شده

اشک‌ها و ندبه‌ها، یادآور مهر تواند

مهربانی کن که دیگر فصلِ وصلِ ما شده

عهدهای عاشقی و عقده های بی‌شمار

نوبت شور آفرینی های این دریا شده !!

چشم در راه تو نابینا شده... افسوس که...

روزگارِ سخت و پرتشویش، پا برجا شده

بازهم حیرانی و حسرت!!...نه دیگر موعدِ

یک تبسّم... یک نگاه سبز و پرمعنا شده

کد خبر 972955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha