چرا حریم ۶۰ متر دریا تعیین تکلیف نمی‌شود؟

حریم ۶۰ متر دریا سال های سال است که همچنان لاینحل باقی مانده و عزمی برای رفع و تعیین تکلیف آن دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، محله خواجه عطا یکی از محلات قدیمی و ساحلی بندرعباس است که درقلب تپنده اقتصاد کشور و پایتخت اقتصادی کشور و القاب دهن پُر کن این چنینی قرار گرفته، که از این لقب های پرطمطراق فوایدی نصیب ساکنان این محله و حاشیه نشینان نمی‌شود و فقط نامی را با خود به یدک می کشد و بس.

 

این محله در بافت فرسوده قرار دارد و بیشتر ساکنان از طبقه ضعیف و محروم جامعه هستند و شغل اغلب جوانان این محله صیادی است که از آبا اجداد خود به ارث برده اند و از این راه امرار معاش می کنند و روزگار خود را سپری می‌کنند و با توجه به این که شغل اکثر جوانان صیادی است جا دارد دستگاه های متولی حمایت های لازم را انجام دهند تا این جوانان به سمت و سوی شغل‌های کاذب کشیده نشوند و مورد حمایت قرار گیرند.

 

 این محله دارای مردمانی سخت کوش و پرتلاشی هستند که همیشه در طول تاریخ به انقلاب و نظام خود وفادار بوده‌اند و در مقابل دشمنان این مرز و بوم ایستادگی و مقاومت کرده اند و در این راه شهیدانی هم تقدیم و نثار انقلاب اسلامی کرده اند و خود را فدایی جان‌ بر کف انقلاب و نظام ارزشمند خود می دانند.

 

 کمی که به عقب تر بر‌ می گردیم و علت نامگذاری محله خواجه عطا را جست و جو می کنیم به نام مبارزی برخورد می کنیم که در مقابل تجاوز و جاه طلبی‌های پرتغالی ها باقدرت ایستادگی کرده بود و این محله بعدها به خاطر پاسداشت و ایستادگی این دلیر مرد به این نام معروف شد.

 

مردمان این محله نسل اندر نسل در این محله زندگی کرده‌اند و یکی از مشکلات اساسی و مهم  ساکنان این محله که سال‌هاست لاینحل باقی مانده و پیگیرهای چندین ساله شان هم بی نتیحه بوده موضوع اخذ سند برای املاک شان به دلیل حریم ۶۰ متر دریا است. حریمی که به کلاف سردگم مبتدل گشته و ساکنان را به شددت نگران و مضطرب کرده است.

 

سال گذشته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان از اعلام آمادگی واگذاری اراضی تحت مالکیت این نهاد به ساکنان محلات خواجه عطاء و سیم بالا خبر داده بود؛ اما برخی از واگذاری‌های اراضی منوط به حل شدن موضوع حریم 60 متر دریا از سوی دستگاه‌های متولی شد و آن دسته از منازل اهالی که به دلیل تعیین و تکلیف نشدن حریم قرار داشت از خدمات این نهاد نتوانستند در این زمینه استفاده کنند.

 

       

در این باره با تعدادی از ساکنان این محله به گفت و گو پرداختیم.

 

«پرمر» یکی از ساکنان این محله در رابطه با حریم ۶۰  متر دریا و در گفت وگو با خبرنگار شبستان با ابراز گلایه از مسوولان امر، اظهار کرد: این محله در بافت فرسوده قرار دارد و خانه های اهالی خیلی قدیمی و فرسوده هستند و نیاز به تعمیر و نوسازی دارند و هر لحظه امکان فرو ریختن سقف خانه‌ها روی سر اهالی وجود دارد.

 

 

وی در ادامه افزود: وقتی که برای اخذ سند و مجوز تعمیر و نوسازی املاک مان به دستگاه های متولی مراجعه می کنیم در پاسخ می گویند: اول باید موضوع حریم ۶۰ متر دریا حل شود بعد برای گرفتن مجوز سند، تعمیر ونوسازی اقدام کنید و این در حالی است که در مجاورت همین خانه های اهالی به اشخاص حقیقی وحقوقی سند اعطا شده است و ساکنان این محله مورد تبعیض و بی عدالتی قرار گرفته اند.

 

چه مسوولی در صورت ریزش منازل اهالی  پاسخگو خواهد بود؟

 

 این شهروند ساکن محله با اشاره به این که الان موضوع حریم ۶۰ متر دریا بعد از گذشت سال های سال است که هنوز حل نشده است، بیان کرد:  به دلیل فرسودگی خانه ها اگر خدای نکره اتفاق ناگواری برای ساکنان محله رخ دهد چه کسی پاسخگو است؟ چرا این موضوع بعد از گذشت سال های طولانی تعیین و تکلیف نمی‌شود و چاره ای برای ساکنان اندیشیده نمی شود؟ آیا باید خانه های اهالی فرو بریزد و بعد مسوولان اقدامی انجام بدهند؟.

 

پرمر خاطر نشان کرد: اگر موضوع حریم ۶۰ متر دریا با تدابیری حل شود، ساکنان محله می توانند پیگیر اخذ سند مالکیت باشند و هم برای تعمیر و نوسازی منازل شان از طریق تسهیلات بافت فرسوده منازل شان اقدام کنند و هم از فرو ریختن منازل اهالی جلوگیری می شود و هم سیمای شهر تغییر می کند.

 

"زارعی" یکی دیگر از ساکنان محله که سالیان طولانی پیگیر این مشکل است در این باره به خبرنگار ما می گوید: بنده از سال های گذشته پیگیر اخذ سند بوده و هستم و به دلیل حریم ۶۰ متر دریا به ما سند نمی دهند، این در حالی است که طبق قانون از آخرین مد دریا به فاصله ۶۰ متر، حریم تعیین شده است.

 

وی در ادامه افزود: توجیه مسوولان امر درباره اخذ سند ساکنان به دلیل حریم ۶۰ متر در حالی است که خانه های اهالی بیش از ۶۰ متر از حریم دریا قرار دارد و چرا متولیان امر به این موضوع دامن می زند و این مشکل را حل و فصل نمی کنند؟

 

وعید و وعیدهای دروغین

 

این ریش سفید محله با بیان این که این مشکل اهالی را طی سال‌های متمادی و به صورت مستمر با  مسوولان شهرستانی و استانی وقت مکاتبه شده کرده ایم، بیان کرد: متأسفانه برای حل این مشکل فقط وعده و وعید داده‌اند و تاکنون این مشکل اهالی در کلاف سردگم مسوولان لاینحل باقی مانده و ساکنان را به ستوه آورده است.

 

وی در پایان با اشاره به این که خانه های اهالی نیاز مبرم به تعمیر و نوسازی دارد و در این بین مجوز چنین کاری هم نمی دهند، خاطر نشان کرد:  از استانداری، فرمانداری، راه و شهرسازی، شهرداری و نمایندگان مجلس و... درخواست داریم نسبت به حل این مشکل اقدام عاجلی را دهند.

 

 

«عزیزی» یکی دیگر از ساکنان محله که منزل او فرسوده است، می گوید: از گذشته تا کنون که دولت بابت خانه های فرسوده تسهیلاتی را به مردم برای تعمیر و نوسازی منازل شان ارائه می کرد در این بین ساکنان این محله از این خدمات به دلیل تعیین و تکلیف نشدن حریم ۶۰ متر دریا بی بهره بوده اند زیرا مجوزی در این باره به ما ندادند تا از تسهیلات بافت فرسوده استفاده کنیم.

 

وی در ادامه افزود: برای ما قابل درک و باور نیست که بازار ماهی فروشان که به این عظمت که کاملا در حریم دریا قرار داشت و امام جمعه دادستان وقت هم به غیر قانونی آن اذعان داشتند، اما کسی مانع از انجام  این کار نشدند و حتی قطعه زمین‌های خالی در کنار زمین های اهالی وجود دارد که به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده است و این اجحاف آشکارست در حق ساکنان این محله است.

 

صبرمان به سر آمده 

 

این ساکن محله با طرح این سوال از مسوولان که چرا برخی از خانه های اهالی که از حریم ۶۰ متر دریا هم فاصله بیشتر دارند به آن ها مجوز اخذ سند و تعمیر و نوسازی نمی دهند؟، گفت: از مسوولان امر درخواست داریم هر چه سریع تر به این موضوع مهم اهالی رسیدگی کنند و مشکل اهالی را به گونه ای چاره اندیشی و حل و فصل کنند زیرا از تبعیض و بی عدالتی در این زمینه دیگر صبرمان به سر آمده است.

کد خبر 973497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha