مسجدی برقرار در مرکز تجاری تهران/ از رونق جلسات تفسیر تا کتابخانه و کتاب‌فروشی پرمخاطب

مسجد جامع جمهوری به همت کارگزاران آن و رونق جلسات تفسیر قرآن، پویایی کتاب‌خانه و کتاب‌فروشی و همت بسیجیانش، توانسته جزو مساجد برقرار در یکی از مناطق تجاری مهم شهر تهران باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: خیابان جمهوری اسلامی از خیابان های قدیمی و بسیار شلوغ و دارای تراکم بالای جمعیت در سطح شهر تهران و یکی از مهم ترین مراکز تجاری کشور است و سه مسجد در محدوده اصلی این خیابان واقع شده اند: مسجد توحید در ابتدا و مساجد هدایت و جامع جمهوری در میانه این خیابان. جالب است بدانید هرچه از سمت میدان بهارستان به سمت میدان جمهوری حرکت می کنیم بر وسعت این مساجد نیز افزوده می شود هرچند از نظر برگزاری برنامه و تحقق کارکردهای مسجد طراز اسلامی، مسجد هدایت و مسجد جامع هم ردیف هستند. خبرنگار شبستان پیش از این به معرفی دو مسجد توحید و  هدایت پرداخته بود و اینک گزارش وی از مسجد جامع جمهوری را از نظر می گذرانیم.

 

مسجدی محصور در انبوهی از مغازهها و پاساژها

مسجد جامع جمهوری درست چند متر پایین تر از سه راه جمهوری واقع شده است، البته درست است بگوییم چهارراه جمهوری زیرا چهار خیابان در چهار طرف آن واقع شده اند ولی در میان مردم به سه راه شهرت یافته است. همین موقعیت مکانی موجب محصور شدن این خانه خدا در میان انبوهی از مغازه ها و پاساژهای تجاری شده است و پیدا کردن این مسجد از راه نسبتا نزدیک تنها از طریق گنبد و مناره های آن ممکن است.

 

وارد مسجد جامع جمهوری که می شوید پیش از هر چیز و بیش از هر موضوعی با حوزه کتاب خوانی و مطالعه روبرو می شوید. درست در سمت راست در ورودی این خانه خدا یک فروشگاه کوچک قرار دارد که علاوه بر کتاب های مذهبی، روانش شناسی و تاریخی، عطر و ادکلن و این طور چیزها را به فروش می رساند. درس سمت چپ این در نیز قفسه ای قرار داده اند که آثار مختلف حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری در آن جایابی شده و روی آن نوشته اند که این کتاب ها به فلان مبلغ قابل خریداری است.

 

مسجدی که به «الکتب بساتین العلما» عینیت بخشیده است

چنین مدخلی این حقیقت را به ذهن نماگزاران مسجد جامع جمهوری می رساند که «الکتب بساتین العلما» (روایتی از حضرت علی علیه الاسلام) در این خانه خدا عینیت یافته است که چنین نیز است. زیرا قبل از ورود به حیاط یا شبستان این مسجد و درست در سمت چپ، کتابخانه مسجد جامع جمهوری قرار دارد که همه روزه باز است و ثبت نام در آن با همراه داشتن اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و مبلغی بسیار ناچیز ممکن است و پس از آن هر فردی می تواند کتاب های این کتاب خانه را برای دو تا سه هفته به امانت ببرد.

 

در همان ابتدای مسجد جامع جمهوری دو دفتر واقع شده اند که یکی برای رتق و فتق امور مربوط به فعالیت ها و برنامه های این مسجد از جمله برگزاری مراسم ترحیم و در یک کلام، مدیریت این مسجد توسط هیئت امنای آن و دیگری نیز مربوط به مدیریت کتابخانه و کارهای فرهنگی و علمی امام جماعت و کلیت این خانه خدا است.

 

شبستان ویژه نماز فرادی

حیاط این مسجد نیز وسیع است و حوضی آبی رنگ در میانه آن واقع شده است که البته خبری از ماهی های رنگارنگ و به ویژه قرمز در آن نیست. در سمت چپ این حیاط چند میز و در واقع باید بگوییم، نیمکت برای راحتی کار نمازگزاران هنگام وضو و همچنین لختی استراحت افراد رهگذر قرار دارد. در ورودی شبستان زنانه در همین حیاط و پس از گذر از کنار حوض و نیکمت ها قرار دارد و یک در برای ورود به شبستان کوچک تر مسجد جامع جمهوری در همین محدوده قرار دارد؛ این شبستان ویژه اقامه نماز فرادی است تا اگر کسی خیلی عجله دارد و نمی تواند در نماز جماعت شرکت کند یا اینکه هنگام نماز اول وقت، امکان خواندن نماز برایش وجود نداشت، در این شبستان با خدایش راز و نیاز کند.

 

شبستان بزرگ مسجد جامع جمهوری که همزمان امکان حضور بیش از هزار نفر در آن وجود دارد بسیار مرتفع است و اقامه نماز جماعت و برگزاری برنامه در مناسبت های مذهبی و ملی در دوره شیوع ویروس کرونا در آن بلا مانع بوده است. ضمن اینکه کارگزاران این مسجد از حیاط و سایر فضاهای باز این مسجد در این دوره به خوبی بهره بردند. البته مدتی نماز جماعت در این خانه خدا اقامه نمی شد.

 

در قسمت شرقی مسجد جامع جمهوری دفتر امام جماعت قرار دارد که برای ورود به آن ابتدا باید از یک قسمتی که با پرده برای اقامه نماز فرادی جدا کرده اند عبور کرد و سپس با عبور از یک در، به در ورودی این دفتر رسید.

 

دفتر امام جماعت مسجد جامع جمهوری بسیار بزرگ و از این منظر جزو استثنائات است به طوری که به گزارش خبرنگار شبستان، شاید تعداد مساجدی که دفتر امام جماعت آنان تا این اندازه بزرگ است به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد.

 

دفتری چند کاره؛ از کتاب‌خوانی تا خارج فقه

از زمانی که حجت الاسلام والمسلمین اختری، امامت جماعت مسجد جامع جمهوری را پذیرفت، کاربردی این دفتر گسترش نیز یافت زیرا از یک سو، محل برگزاری جلسات درس خارج فقه این روحانی است، از سوی دیگر، محل کتابخانه شخصی این عالم و از سوی سوم، محل برگزاری جلسات شورای فرهنگی این مسجد نیز شده است.

 

مسجد جامع جمهوری که اهالی آن سابقه انقلابی دور و درازی نیز دارند و انتخاب فردی همچون حجت الاسلام والمسلمین اختری به عنوان امام جماعت آن، ریشه در همین واقعیت دارد همیشه یکی از شعب اخذ رای در اداوار مختلف انتخابات در نظام جهوری اسلامی بوده و میزان حضور مردم در این شعبه نیز همیشه زیاد بوده است.

 

جلسات قرآنی به ویژه تفسیر این کتاب انسان ساز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد جامع جمهوری برگزار می شود و چند سالی است به همت واحد صوتی و تصویری این مسجد، این جلسات ضبط و ضمن انتشار در پیام رسان های این خانه خدا، به کتاب نیز تبدیل می شود.

 

پایگاهی فعال در مقابله با کرونا

پایگاه بسیج مسجد جامع جمهوری در دوره شیوع ویروس کرونا با تشکیل مرکزی و البته با همراهی حوزه مقاومت بسیج ۲۱۷ قدر ناحيه سلمان فارسی، علاوه بر ضد عفونی کردن برخی از امکان عمومی و شخصی خیابان جمهوری اسلامی و محله شیخ هادی، در تهیه و توزیع ماسک و دستکش میان مدافعان سلامت و نیازمندان و نمازگزاران و همچنین تهیه و توزیع بسته های ارزاق میان نیازمندان موفق بوده است. هیئت امنای این مسجد همچون سایر مساجد کشور، با مستاجران رقبات و موقوفات مسجد جامع جمهوری کنار آمده اند تا این افراد، در دوره بی کاری و کسادی بازار در این دوره، شرمنده خانواده های شان نشوند.

 

 سخن آخر اینکه، مسجد جامع جمهوری توانسته به همت کارگزاران آن و رونق جلسات تفسیر قرآن، پویایی کتاب خانه و کتاب فروشی و همت بسیجیانش، جزو مساجد برقرار در یکی از مناطق تجاری مهم شهر تهران باشد.

کد خبر 973570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha