آموزه های قرآن هم عزت آفرین و هم مناسبت با فطرت انسانی است

حجت الاسلام بهمنی با اشاره به دلائل والایی آموزه های قرآن کریم گفت: آموزه های قرآن به دلیل جهان شمولی و غنای بیش از حد هم عزت آفرین بوده و هم مناسب با فطرت انسانی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سعید بهمنی» در کمیسیون تخصصی «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم که پیش از ظهر امروز(یکشنبه ۳۰ شهریور) در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «قرآن خاستگاه عزت و مقاومت فرهنگی» پرداخت و اظهار داشت: ما در این مقاله تأکید داریم که  قرآن ملجأ و خاستگاه عزت است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به دلایل عزت آفرینی قرآن بیان داشت: قرآن یک کتابی است که آموزه هایش جهان شمول است و محلی و منطقه ای و محدود به یک جغرافیای خاص نیست که همین جهان شمولی و گستره آموزه ها عزت آفرین است.

 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی های عزت آفرینی قرآن والایی آموزه ها است که خودش عناصری دارد اول این که میان انسان با والاترین مبدأ و منتها ارتباط برقرار می‌کند یعنی اجزاء و مختصاتی که هست سبب عزت می‌شود و راهبری به سوی هدف آفرینش انسان می‌کند که همانا عبودیت است.

 

حجت الاسلام بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه عبودیت و عزت تصریح کرد: حتی در بیانی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است: «در عزت یک بنده همین بس که به مقام عبودیت برسد»، بنابراین عبودیت و عزت در هم تنیده شده است؛ یکی دیگر از عناصری که سبب والایی آموزه های قرآن می‌شود هماهنگی با فطرت الهی است.

 

وی اضافه کرد: این کتاب مناسب فطرتی است که در وجود انسان نهاده شده است به عبارت دیگر خداوند متعال در قرآن کریم فرامین خود را مطابق با فطرت الهی ارائه کرده است همچنانکه در قرآن کریم می خوانیم: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا  لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» در حقیقت در این آیه به این مسأله اشاره شده است که وقتی روشن شد آفرینش و تدبیر در اختیار خداوند است و او هیچ گونه شریکى ندارد و کسانى که از وى روى گردانده اند در قیامت راه نجاتى ندارند، پس روى خود را به سوى این دین (تسلیم خدا بودن) بگردان و بى آن که به راست یا چپ گرایش یابى، تنها به آن چشم بدوز. بر این دین پایدار باش; دینى که فطرت خدادادیت تو را به آن گرایش مى دهد; همان فطرتى که خداوند همه انسان ها را بر آن آفریده است...»

 

وی با اشاره به هماهنگی تشریع با حسن و قبح ذاتی در قرآن کریم خاطرنشان ساخت: قرآن هادی گستره ملک تا ملکوت است در حالی که مکاتب دیگر مادی نهایتا از تولد تا مرگ را هدایت می‌کنند ولی قرآن کریم تا قیامت گستره هدایت دارد که همین مسأله موجب دلپذیری آموزه های آن می‌شود.

 

رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: عنصر دیگر عزت آفرینی قرآن غنای قرآن که وصف پایان ناپذیری و زیبایی دارد و همین مسأله موجب رغبت انسانیت به آن می‌شود.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: داده های قرآن هم حیطه شناختی را پوشش می دهد و هم عواطف را سامان می دهد و هم مناسکی را به او آموزش می دهد که به رفتار او شکل بدهد، بنابراین از مجموع مطالب ارائه شده این مسأله به دست می آید که قرآن کریم در اوج عزت و مقاومت فرهنگی قرار دارد.

کد خبر 973708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha