دانستنی هایی درباره کرونا

پزشک مشاور سلامت و کرونا گفت: ۳۰ درصد افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند آنتی بادی های ایمنی دهنده در بدن آن ها ایجاد نمی شود ودر معرض ابتلای مجدد قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر سعید صحبتی در برنامه مجازی مطب در خانه به سوالات کرونایی پاسخ داد و عاجزانه تقاضا کرد: در این شرایط بحرانی که وضعیت کشور هم قرمز است بیش از پیش از خود مراقبت کنید و با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مکرر دست ها سعی کنند خود و دیگران را کمتر به خطر بیاندازند.

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا در پاسخ به اولین سوال یکی از کاربران که پرسید همسرم 16 روز است به بیماری کرونا مبتلا شده و با دو فرزندمان در خانه قرنطینه هستیم در حال حاضر علائمی مانند تب نداریم از کجا مطمئن شویم که ناقل هستیم؟ بیان کرد: این حالت ممکن است برای هر خانواده ای اتفاق بیفتد که فردی از اعضای خانواده مبتلا شود و بقیه علائمی پیدا نکنند؛ هیچ ضرورتی ندارد اعضای خانواده تست های بررسی آنتی بادی را انجام دهند؛ نه به لحاظ علمی و نه طبق توصیه دستورالعمل کشوری پیشگیری و درمان کرونا ذکر نشده است که سایر اعضای خانواده نیاز به تست داشته باشند مادامی که اعضای خانواده ظاهراً سالم هستند و علائمی ندارند؛ امّا به این معنی نیست که هر رفتاری بخواهند آزادانه انجام دهند، قطعاً رعایت مسائل بهداشتی در اولویت است.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید آیا بعد از اینکه تست کرونا منفی شد نیاز به استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی در منزل ضروری است؟ گفت: بله قطعاً نیاز است حتی کسانی که یک بار مبتلا به کرونا مبتلا شدند پروتکل های بهداشتی را به صورت جدی، به لحاظ ترویج فرهنگ عمومی رعایت بهداشت فردی و حفظ فاصله اجتماعی انجام دهند و دیگر اینکه یک بار ابتلای به کرونا به معنی قطعی ایجاد مصونیت نیست.

 

 

دکتر صحبتی ادامه داد: تقریباً 30 درصد افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند آنتی بادی های ایمنی دهنده در بدن آن ها ایجاد نمی شود و در معرض ابتلای مجدد قرار دارند، بارها شنیده شده است افرادی که یک بار مبتلا شده اند مجدداً یکی دو ماه بعد به کرونا مبتلا شدند لذا توصیه می شود همه حتی کسانی که یک بار هم مبتلا شده اند پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استنشاق بوی الکل برای پیشگیری از کرونا مفید است؟ تصریح کرد: هیچ ارتباطی بین استنشاق الکل و پیشگیری از کرونا وجود ندارد همچنین استنشاق بوی الکل صنعتی موجب مسمومیت می شود و احساس ناخوشی در فرد ایجاد می کند.

 

 

فردی هم پرسید یکی از اقوام ما که جانباز شیمیایی است 10 روز به زادگاه خود سفر کرده و برگشته و علائمی نظیر گیجی و سردرد دارد و همسر او ترس از کرونا دارد چه باید کرد؟ دکتر صحبتی پاسخ داد: علائم ذکر شده علائم اولیه ابتلا به کرونا شناخته نمی شود و علّت های شایع تر دیگری را باید مدّ نظر گرفت امّا از آنجایی که کرونا ممکن است به هر شکلی بروز کند بهتر است روند این علائم را برای یکی دو روز آینده زیر نظر داشته باشیم اگر این علائم به سمت سرفه و تنگی نفس، گلودرد، تب و بدن درد، لرز و احساس خستگی و کوفتگی پیش رفت باید در یکی از مراکز درمانی 16 ساعته بررسی شود و توصیه می کنم در حال حاضر بیشتر استراحت و از مایعات گرم و ماسک استفاده کنند.

 

 

شخصی هم پرسید چند روز پیش مدام در بینی بوی بد احساس می کردم که با مراجعه به پزشک قطره سدیم کلراید تجویز شد الان هم با مصرف آن 3 روز است که حس بویایی من از بین رفته آیا کرونا است؟ پزشک مشاور سلامت پاسخ داد: در کسانی که به صورت ناگهانی حس بویایی خود را از دست می دهند به کرونا مشکوک می شویم و بهتر است بنا را بر این بگذارید که مبتلا شده اید؛ اگر جزو گروه های در معرض خطر هستید می توانید به یکی از مراکز جامع سلامت مراجعه کرده و تست انجام دهید، اگر جزو گروه های پر خطر نیستید با فرض اینکه کرونا گرفته اید هیچ استرسی نداشته باشید و مواردی که برای قرنطینه خانگی توصیه می شود رعایت کنید و بدون استرس روند کرونا در شما به صورت گذرا خواهد بود و بعد از 2 هفته سلامتی خود را پیدا خواهید کرد.

 

 

دکتر صحبتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آزمایشی وجود دارد که با انجام آن مشخص شود به کرونا مبتلا شده ایم یا خیر؟ گفت: بله تست های بررسی آنتی بادی ضد کووید19 است و کارکرد آن هم بررسی ابتلای قبلی به کرونا است؛ ما دو نوع آنتی بادی علیه کووید 19 در افراد مبتلا به کرونا می توانیم پیدا کنیم؛ فرم ( igm) که زودتر ساخته می شود و زودتر هم پاک می شود و فرم ( igg) که دیرتر ساخته می شود و برای مدّت ها و ماه ها هم ممکن است باقی بماند و اثر ایمنی بخشی دارد بهترین زمان برای سنجش آنتی بادی بعد از ابتلای به کرونا، 6 تا 8 هفته بعد از  ابتلا است که می تواند وضعیت ایمن شده بدن فرد را نشان دهد.

 

 

وی در مورد ابتلای کودکان به کرونا هم بیان کرد: احتمال ابتلا به کرونا در کودکان خیلی کم و در صورت ابتلا هم احتمال عوارض هم کم است؛ برای کودکان 2 ساله که علائمی مانند کیپ شدن بینی و آبریزش بینی نیاز به بررسی آزمایشگاهی نیست و از داروهای مسکن، تب بر و قطره بینی برای باز کردن گرفتگی بینی استفاده کنید والدین هم استرس نداشته باشند.

 

 

فردی هم با اشاره به اینکه سال گذشته دچار آنفلوآنزای سخت شدم؛ پرسید آیا امسال هم به این بیماری مبتلا خواهم شد؟ دکتر صحبتی پاسخ داد: آنفلوآنزا به خاطر تغییر ماهیت ژنتیکی که این ویروس در هر سال می دهد و هر سال با فرم جدید بروز می کند ایمنی اش برای یک سال  است و کسی که سال گذشته به این بیماری مبتلا شده امسال هم احتمال ابتلا وجود دارد و کسانی که واکسن آنفلوآنزا می زنند هر سال باید این واکسن را تمدید کنند و ایمنی آنفلوآنزا به اندازه یک سال است لذا در صورتی که رعایت مسائل بهداشتی را نداشته باشید احتمال ابتلا وجود دارد.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان در خصوص سوالی مبنی بر اینکه عرق رافونه برای درمان عوارض گوارشی کرونا مفید است؟ پاسخ داد: من اطلاعات چندانی راجع به این مکمل گیاهی نداشتم، رافونه یک گیاه نیست و ترکیبی از چند گیاه مانند زیره سیاه و سبز، گشنیز، شیرین بیان، رازیانه و ... است که مخلوط شده و این ترکیب برای درمان بسیاری از عوارض گوارشی کاربرد دارد در کرونا هم دربرای برطرف کردن علائم البته نه به صورت درمان ریشه ای کرونا، است.

 

 

وی توصیه هایی هم به معلمانی که نگران از وضعیت کرونا هستند ارائه کرد و افزود: مهرماه نزدیک است  و معلمان باید در کلاس حاضر شوند ابتدا استرس نداشته باشند که  موجب افزایش شانس بیشتر ابتلا به کرونا می شود؛ قطعاً میزان خطر برای معلمان بیشتر از کارمندان بانک، کارد درمان، پزشکان و پرستاران نیست، با رعایت دستورالعمل های ساده می توان این خطر را کاهش داد و به صفر رساند، اینکه از ماسک مناسب استفاده و در فواصل منظم تعویض و در هر شیفت کاری یک بار ماسک خود را عوض کنید، فاصله را با همکاران و دانش آموزان حفظ کرده و از دست زدن به سطوح آلوده و مشکوک خودداری کنید و علائم بدنی را کنترل کرده و اگر به هر دلیلی دچار تب، بدن درد و سرفه و ... را در خود احساس کردید بررسی های بیشتر انجام دهید؛ تغذیه سالم و کاهش استرس به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان در خصوص انواع ماسک هم توضیح داد: 2 نوع ماسک داریم یکی ماسک های یک بار مصرف و دیگری ماسک های چندبار مصرف، ماسک های یکبار مصرف همانطور که از اسمش معلوم است تا 7 یا 8 ساعت کارایی دارد و بر اساس نوع شغل متغیر است و فرق می کند، ماسک های چندبار مصرف هم همان ماسک های پارچه ای هستند که به صورت دست دوز و پارچه ای تولید شده و از 3 لایه پارچه تشکیل شده و بعد از یک روز استفاده می توان شستشو داد و بعد از اتو در روزهای بعد هم استفاده کرد؛ برای کسانی که دارای شغل های حساس پزشکی، پرستاری و ... هستند هم توصیه می کنم از ماسک های 3 لایه جراحی که یکبار مصرف هستند استفاده کنند و برای افراد جامع که تماس های آن ها در حد  تماس معمولی است از ماسک پارچه ای یا ماسک یکبار مصرف با تعویض مرتب روزانه استفاده کنند.

 

 

 

کد خبر 973930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha