امسال جشنواره شیره پزی برگزار نمی شود

جلیلی گفت: مردم ملایر این روزها مشغول پخت شیره انگور هستند اما امسال به خاطر شیوع کرونا جشنواره شیره پزی مانیزان در شهرستان ملایر برگزار نمی شود

 به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر این روزها کمتر کسی است که شهرستان ملایر را نشناسد شهرستانی با دو نشان جهانی انگور و مبل و منبت شهری که سوغاتش همه شیرین است شیرینیهایی که از از شهد انگورش گرفته شده شیره و کشمش ، باسلوق لواشک، ،، ،.. سوغاتیهای خوشمزه ملایر است  

روزهای پایانی شهریور روزهای پر مشغله ای برای زنان و مردان ملایری  است روزهایی که از ساعات اولیه صبح تا هنگام غروب همه وقت  مردان و زنان این دیار در تاکستانها صرف می‌شود برای چیدن خوشه‌های طلایی انگور و این روزهای پر مشغله تا نیمه اول آبان ماه ادامه دارد

این روزها مردم ملایر در تاکستانهای انگور مشغول برداشت محصول انگور هستند  و بعد از برداشت انگور  آن را تبدیل به کشمش و یا شیره می‌کنند.

 اخرین روزهای فصل تابستان در روستاها و شهر ملایر خانم‌های با سلیقه ملایر  مشغول پخت و شهد شیرن انگور و تبدیل آن به شیره انگور هستند.

«سید مهدی میر باقری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: شهرستان ملایر ، جایگاه ویژه‌ای در حوزه کشاورزی و تولید محصولات به ویژه محصولات باغی دارد که نمونه آن ثبت شهر جهانی انگور است.
مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه ملایر قطب تولید انگور و کشمش استان همدان و کشور است افزود:در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصولات باغی و بیش از ۶۱ هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی است.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن محصولات باغی در این شهرستان تولید می‌شود گفت: که بیش از ۲۴۰ هزار تُن آن مختص انگور با حدود ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول است.

 وی با بیان اینکه  بیش از ۷۰ درصد محصول تولیدی انگور   به کشمش تبدیل می شود افزود:مابقی آن نیز به سایر مشتقات از جمله آبغوره و باسلوق و شیره  تبدیل می شود .

وی با بیان اینکه بهترین شیره انگور کشور در ملایر تولید  می شود  افزود: با این وجود شیره یکی از مهم ترین محصولات و  سوغاتی های شهر ملایر است.

«ابراهیم جلیلی» نیز در گفت‌ وگو با خبرنگار شبستان در ملایر با بیان  اینکه  بیش از ده سال است  که روستای هدف گردشگری مانیزان با مردم خونگرم و مهربانش میزبان  جشنواره «شیره‌پزی» بوده افزود:  شیره پزی مانیزان به  میراث ناملموس استان همدان به شمار می رود و هر ساله گردشگران فراوانی را از اقصی نقاط کشور راهی این خطه کرده است.

 
رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ملایر  با بیان اینکه شیره پزی مانیزان  قدمتی 700 ساله دارد وبه صورت ویژه و آیینی برگزار می‌شود  و امروز به یکی از رسوم تبدیل شده افزود: .در کنار تولید شیره انگور در این رسم کهن علاوه بر نمایش مراحل مختلف تهیه شیره انگور ،عرضه محصولات با کیفیت مرتبط با انگور ،نمایش فروش هنرهای دستی و صنایع دستی ، اجرای موسیقی محلی واسب سواری، برنامه‌های  شاد و مفرح و بازدید مردم  کارگاه‌های  فعال پخت شیره ،برپایی بازارچه عرضه محصولات محلی و باغی چون انگور، کشمش، شیره، نان و آش محلی و سایر محصولات مرتبط تولید شده توسط اهالی روستا  را از دیگر برنامه های آیین شیره پزی مانیزان است.


وی با بیان اینکه طبق آمار همه  ساله بیش از 7 هزار نفر گردشگر و مسافر در روستای مانیزان در این آیین شرکت می‌کنند گفت: این حجم حضور نشان دهنده این است که آئین سنتی شیره پزی به عنوان یک میراث ناملموس ملی جای خود را در دل ملت ایران باز کرده است.

  وی درباره برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره شیره‌پزی مانیزان گفت: با توجه به قرار گرفتن در ماه صفر و از سوی دیگر اوج گرفتن بیماری کرونا در فصل پاییز احتمالاً یازدهمین جشنواره شیره پزی مانیزان برگزار نمی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر افزود: زیرساخت‌های آن به لحاظ تأمین آب، جایگاه و سایر مواردی از این دست تکمیل شده اما برای ادامه و تکمیل دیگر زیرساخت‌های آن،  نیاز است بخش خصوصی نیز وارد کار شود تا شاهد برگزاری و  ارتقای  بهتر  جشنواره شیره پزی مانیزان در سال های آینده باشیم

«علیرضا گودرزی» نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: شيره پزي در روستاهای شهرستان ملایر از برداشت انگور و معمولا در پايان شهريورماه انجام مي‌شود كه علاوه بر تامين مواد غذايي مورد نظر برای فروش، در تامين مالي خانواده نيز موثر است.

کارشناس فرهنگی و نویسنده ملایر افزود: شیره یکی از خوراکی های سنتی شهرستان ملایر است ، به همین خاطر انگور و  محصولاتی که از انگور می گیرند و به ویژه شیره از ارزش خاصی بین مردم برخوردار است.
 وی افزود: برای تهیه شیره انگور در ابتدا انگورهاي كشمشي را از باغ چيده و در سبدهاي مخصوص حمل انگور، از باغ به خانه آورده انگورها را شسته در حوض مخصوص ريخته، روي آن با چكمه مي‌روند و به اصطلاح لگدكوب مي‌كنند تا كاملا آب انگور گرفته شود و بیشتر برای پخت شیره از انگور کشمشی استفاده می شود

 وی گفت: آب انگور بدست آمده، از دريچه كوچک حوضچه خارج شده و در ظرفي جمع شده سپس همه آب انگور را در ظرف‌هاي مختلف ريخته، و به آن مقداري خاک سفید اضافه مي‌كنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمي‌زنند.

وی گفت: صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در ديگ‌هاي مخصوص شيره پزي ريخته و آن را روي كوره گذاشته تا كاملا بجوشد و در حين جوشيدن آن را كاملا هم مي‌زنند تا نسوزد و هم شيره خوش‌رنگ شود و  بعد از اينكه شيره پخته و كاملا خوش‌رنگ شد، مي‌گذارند تا سرد شود. به اين نوع شيره، شيره عسلي مي‌گويند.

 وی اضافه کرد: نوع ديگر شيره، شيره سفيد و سياه است که شيره عسلي را، با چوب يا دست به مدت چند ساعت هم مي‌زنند تا كاملا به رنگ سفيد درآيد و تقريبا غليظ مي‌شود كه شيره به دست آمده را شيره سفيد مي‌نامند .

 

 وی افزود: تفاله انگور را، در كيسه‌اي مي‌ريزند و آب به دست آمده آن را مي‌جوشانند كه به آن شيره سياه مي‌گويند معمولا كيفيت شيره سفيد و عسلي، بهتر از شيره سياه است.

کد خبر 975071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha