الزامات تحقق سبک زندگی اسلامی/ جوانان مسجدی سبک زندگی« ایرانی_اسلامی» را ترویج دهند

حجت الاسلام کریمخانی با بیان الزامات تحقق سبک زندگی اسلامی گفت: جوانان مسجدی نقشی مهم در ترویج سبک زندگی « ایرانی_اسلامی» در جامعه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، منظور از سبک زندگی روش و طریقی است که هر فرد از خود بروز می دهد و بر رفتارش تاثیرگذار است؛ سبک زندگی ارتباط مستقیمی با مقوله های فرهنگی، جامعه، اخلاق، ایدئولوژی، شخصیت و هویت هر فرد دارد.

سبک های زندگی مختلفی بنا به محیطی که فرد در آن زندگی می کند، دین، مذهب، آیین، ملیت، قومیت و ... وجود دارد که همگی بر نحوه انتخاب سبک زندگی موثر است و هر کدام دارای ارزش ها و هنجارهای خاص خود است.

سبک زندگی اسلامی یکی از مفاهیم جدیدی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره آن را مود توجه و تاکید قرار دادند و توجه به سبک زندگی براساس معیارهای اسلامی و آموزه های دینی را همواره مورد تاکید قرار دارند.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر کریمخانی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفتگوی اختصاصی ترتیب داده است که شرح آن را در ذیل می خوانیم.

سبک زندگی ایرانی اسلامی تا چه اندازه در ارتقای فر هنگ جامعه موثر است؟ 

سبک زندگی ایرانی اسلامی با توجه به اینکه چند بعدی است و مباحث ذهن، روح و جسم، مباحث فردی،‌خانوادگی و اجتماعی، و نیز ابعاد مادی و معنوی را در بر می گیرد لذا نسبت به فرهنگ های دیگر متفاوت است و به تبع همین امر تاثیری که بر رشد و ارتقای فرهنگ جامعه دارد بیشتر است.

چون توجهی که سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد به همه جهات است و از همه ابعاد مثلا اگر فردی هست به فرد هم از جهت ذهنی نگاه می‌کند که واردات ذهن یک فرد چه باشد؛ این انسان در سلامت باشد، اگر جسمی است این انسان به لحاظ جسمی چه چیزهایی باید مصرف کند که تغذیه باید داشته باشد و تغذیه را هم فقط خوراکی نمی‌داند بلکه شامل دینداری هم می شود و  از آن طرف بعد روحی به مباحث معنوی مباحث قلب توجه بیشتری دارد و وقتی این اتفاق افتاد، هم دنیا و هم آخرت شما می‌بینید.

مثلاً نفقه بر مرد واجب است این نیست که بگوییم مستحب است ولی اگر بیشتر از آن حد واجب باشد مستحب می شود؛  لذا سبک زندگی ایرانی اسلامی تأثیر بسیار فوق العاده و البته رشد و ارتقا دهنده در زندگی افراد خواهد داشت.

نکته مهم اجرایی شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه است و اگر از هر سه بعدی و در زندگی خانواده ها و جامعه اجرا شود قطعا شاهد ارتقای جامعه از جهات مختلف خواهیم بود.

چرا باید سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد؟

 اگر سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد توجه قرار نگیرد باید ما یک سبک زندگی دیگری را جایگزین کنیم؛ وقتی نوع خاصی از زندگی را انتخاب و انجام میدهیم به هر حال آن را ادامه می دهیم پس باید برای زندگی کردن قطعا مسیری انتخاب شود.

شما چند گزینه دارید یکی را انتخاب می کنید و اگر سبک زندگی ایرانی اسلامی نباشد شما چه کار می‌کنید؟ یک زندگی دیگری را انتخاب می‌کنید چرا که به هر حال باید زندگی کرد، روش و مسیری داشت و در این راه باید از الگویی تبعیت کرد و در این راه باید دارای برنامه باشیم.

اگر سبک زندگی ایرانی اسلامی نباشد سبک‌های زندگی غربی و غیره جایگزین خواهد شد بنابراین باید برنامه داشته و این برنامه همان طور که در سوال قبل به آن پرداخته شد باعث رشد فردی خانوادگی و اجتماعی قرار می‌گیرد و اگر قرار نگیرد یک برنامه دیگری جایگزین شود و چون برنامه دیگر اسلامی نیست جایگزین درستی نخواهد بود.

برنامه سبک زندگی ایرانی اسلامی را خداوند فرستاده، پیامبر(ص) و حضرات معصومین آوردند و برنامه دقیقی است؛ حتی شما وقتی می خواهید غذایی را بخورید می گوید بخور آن یکی را می گوید نخور یکی را می گوید کم بخور، با همسرت اینگونه رفتار کن.

نکات بسیار نابی در سبک زندگی ایرانی اسلامی آمده است که اگر نباشد فساد و تباهی انسان را می گیرد و دنیا و آخرت انسان خراب می شود و انسان زندگی خوبی را تجربه نخواهد کرد.

جوانان تا چه اندازه باید به عملی کردن این سبک زندگی توجه داشته باشند؟

اینکه جوانان تا چه اندازه به سبک زندگی ایرانی اسلامی توجه داشته باشند این است که جوانان ما باید به این دقت داشته باشند که سبک زندگی های مختلف را ببینند، آنها را با هم مقایسه کنند تا ببینند واقعاً کدام بهتر است نه اینکه کدام راحت تر و کدام گیر کمتری دارد.

باید جوان ما ببیند کدام به مصلحت انسان است و کدام سبک زندگی عاقبت خیر، عافیت و سلامتی را برای ما به ارمغان می آورد. کدام سبک زندگی به ذهن و روح انسان تاثیرگذاری دارد کدام به دنیا و آخرت انسان و کدام احترام و محبتش بیشتر است.

 لذا جوانان عزیز ما باید اهتمام ویژه ای به این مقوله داشته باشند، شما ببینید خانم‌ها نسبت به نگاه همسرشان به خانمهای نامحرم حساسند. خوب اسلام چه میگوید می گوید خانم خودت حجابت را حفظ کن آقا تو هم نگاهت را حفظ کن و این نمونه یک سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

در ادیان دیگر نیز اینگونه است و بسیاری از این نکات آمده اما دین مبین اسلام کامل شده است. در ادیان دیگر هم این اعمال اشکال وجود دارد اما بسیاری از آنها تحریف شده اند لذا می‌بینید در غرب فضا فضای دیگری هست.

غیرت نمونه ای دیگر است که مرد نسبت به همسرش غیرت دارد اما اگر شما سبک زندگی اسلامی را ایجاد نکرده باشید و به آن توجهی نکنید بی غیرتی، بی حیایی می آید و همین موارد است که زندگی را دچار چالش می کند.

اگر جوانان ما می خواهند زندگی خوب و بهتری داشته باشند، اگر تمایل به زندگی همراه با سلامتی و محبت دارند باید به سبک زندگی ایرانی اسلامی توجه کنند.

 وقتی میگوییم سبک زندگی ایرانی اسلامی دقیقا از چه چیزی صحبت میکنیم؟

  آن چیزی که در سبک زندگی ایرانی اسلامی وجود دارد محور خانواده است. در اسلام محور خانواده است و در خانواده هم محور اطاعت از خداست نه فقط عبادت خدا. 

 اطاعت از خداوند متعال متفاوت از روزه گرفتن و نماز خواندن است؛ خدا فقط عادت نمی‌خواهد اطاعت را می‌خواهد یعنی بعضی ها فقط نماز می خوانند اما در برخی موارد دیگر کوتاهی می کنند.

 باید توجه داشت وقتی از سبک زندگی ایرانی اسلامی صحبت می کنیم اولا از یک خانواده صحبت می‌کنیم، دوم آن اتفاقاتی که نسبت به اعضای خانواده هست اتفاق می افتد که این بروز و ظهور در جامعه است چرا که اسلام می‌خواهد انسان را به جایی برساند که عبودیت داشته باشد. لذا در روز عاشورا می بینیم هر دو لشکر عبادت می کنند اما عبادت لشکر سیدالشهدا کجا و آن عبادت کجا. لشکر آقای عبدالله مدیریت دارد ولی لشکر مقابل عبادت بدون اطاعت از خدا را انجام می دهد.

دشمن با حربه های مختلف به دنبال از بین بردن سبک زندگی ایرانی اسلامی است. چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

 نکته‌ای که در این سوال هست این است که از دشمن چه چیزی را هدف قرار داده است. دشمن در حال حاضر خانواده و بانوان را مورد هجمه قرار داده است. مقولات مورد نظر خود را القا می کند از جمله اینکه زنان ایرانی باید اجتماعی باشند اگر زنان ایرانی اجتماعی نیستند باید تحصیل کرده باشد، مگر تحصیل کرده نیستند؟ مگر دانش و علم فقط در دانشگاه و این حرف ها است.

هدف دشمن از بین بردن خانواده است چون توسعه غربی در آن هست. به تاخیر افتادن سن ازدواج نیز یکی از همین هجمه ها است چرا که تبعات زیادی به همراه دارد. سن ازدواج که ۱۰ سال بالاتر برود انتخاب سخت می شود، در حال حاضر ۱۳ میلیون جوانی داریم که ازدواج نکرده اند و این به دلیل تاخیر در سن ازدواج است. مسائل غریزی سرکوب شده و برخی ها دچار افسردگی شدند.

 این سبک زندگی را اگر به آن توجه نکنیم کانون خانواده نابود می شود. ما ایرانی و مسلمان هستیم بنابراین باید بر سبک زندگی خود توجه و دقت لازم را داشته باشیم. اولا باید بدانسم دشمن از چه جبهه ای وارد می شود، دوم بدانیم دشمن کجا و چه چیزی را مورد هدف قرار داده است و سوم اینه برای زندگی خودمان برنامه داشته باشیم.

باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را در زندگی پیاده کنیم و آن را هم خودمان یاد بگیریم و هم به خانواده خود آموزش دهیم، همچنین این سبک زندگی را در جامعه منتشر کنیم.

به امید روزی که سبک زندگی ایرانی اسلامی گسترش یابد.

 

کد خبر 975311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha