برای ادامه راه دفاع مقدس، هیچ راهی جز تقویت سنگر مساجد نداریم

ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: روحانیت در دفاع مقدس نشان داد همگام و همراه با مردم در تمام صحنه ها حاضر است و برای ادامه راه دفاع مقدس، هیچ راهی جز تقویت سنگر مساجد نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان­های تهران،حجه الاسلام سید محسن محمودی ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و امام جمعه موقت شهرستان ورامین از جمله پیشکسوتان دفاع مقدس هستند که در هشت سال دفاع مقدس دوشادوش پدر گرامیشان حضرت آیت الله سید مرتضی محمودی امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در شهرستان ورامین برای پشتیبانی از جنگ به جبهه های حق علیه باطل حضور اعزام و کمک می کردند.

لازم بذکر است، برادر ایشان طلبه شهید سید مصطفی محمودی هستند که در اوایل جنگ و در سوسنگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

از این رو با توجه به اینکه در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس هستیم، با ایشان که از پیشکسوتان این عرصه هستند،  مصاحبه ایی ترتیب دادیم که به شرح زیر می باشد:

شبستان: ریشه معنویت و ایثارگری در روحیه و عملکرد رزمندگان ایران اسلامی در دفاع مقدس چه بود؟

دفاع مقدس ملت ایران مبتنی بر ارزش های دینی و اعتقادی بود. این دفاع برگرفته از فرهنگ قرآن و اهلبیت(ع) بود و همین مسئله است که دفاع مقدس را ممتاز کرده و منشا آثار و تحولات گردانده است.

دین، معنویت و تکیه بر ارزشهای والای اخلاقی و انسانی در جبهه و در میان رزمندگان عزیز موج می زد و ریشه آن تکیه بر معارف قرآن کریم و الگوگیری از نهضت عاشورا و کربلا بود. و مدافعان جبهه در دفاع مقدس با همین سرمایه ارزشمند ایستادگی کردند و پیروزی را بعد از 8 سال رقم زدند.

شبستان: دستاوردهای این ایثار و معنویت ها بعد از دفاع مقدس برای سرزمین و مردم ایران چه بود؟

حاکمیت ارزشهای انقلاب اسلامی، الگودهی به سایر ملت ها، تقویت روحیه جهاد و شهادت، استکبار ستیزی، تجسم عینی وعده های الهی در تقویت جبهه حق، پیروزی خون بر شمشیر و در نهایت پیشرفت های عظیم ملت ایران در جنبه نظامی و تسلیحاتی و نمایان شدن جلوه های صدر اسلام و عاشورا در دفاع مقدس، گذشت و فداکاری و نشان دادن قدرت و صلابت اطاعت از ولایت از جمله دست آوردهای دفاع مقدس بود.

شبستان: با توجه به اینکه شهرستان ورامین یکی از شهرهایی بود که در جنگ تحمیلی نقش پررنگی را ایفا کرده است و شما نیز یکی از پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس بودید از آن زمان برایمان بگوییید.

ورامین شهری است با قدمت زیاد از ولایتمداری و دینداری که در تمامی برهه ها نقش تاریخی ایفا کرده است. در دوران دفاع مقدس نیز به تناسب بسیار بالا بوده و همچنین در کمک به جبهه ها در قالب ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ و برپایی ایستگاه های صلواتی در جبهه ها از جمله شهر فاو عراق نقش تعیین کننده داشته است، که باید از این همه ایثار و فداکاری تجلیل کرد. و یکی دیگر از اقدامات ارزشمند صورت گرفته در مسجد صاحب الزمان(عج) ورامین بود که در آن ستاد پشتیبانی از جنگ توسط والد معظم و امام جمعه محترم شکل گرفت و این ستاد در دوران دفاع مقدس بسیار فعال و تاثیر گذار بود.

شبستان: نقش روحانیت و شهدای روحانیت در انتقال روحیه ایثار و معنویت در بین رزمندگان چه بود؟

بدیهی است که حضور طلاب و روحانیون در جبهه های جنگ از جهت تقویت روح و باورهای دینی بسیار تاثیر گذار بود. روحانیت در دفاع مقدس نشان داد همگام و همراه با مردم و رزمندگان در تمام صحنه ها حاضر است. لذا تعداد شهدای روحانیت نسبت به جمعیت آن از سایر اقشار بالاتر است. در ورامین نیز نظر به قدمت حوزه علمیه تعداد شهدای طلبه و روحانی این شهر بالاست که مایه افتخار این دیار بوده و هست.

شبستان: نقش کلیدی مساجد در 8 سال دفاع مقدس را توضیح دهید.

در دفاع مقدس هر مسجد به منزله یک قرارگاه در جهت جذب نیرو، اعزام به جبهه، تدارکات جبهه و جنگ، آموزش نظامی و بسیاری از امور فعالیت می کرد. اکثریت قریب به اتفاق شهدا تربیت یافتگان سنگر مسجد بودند روشنگری ها، بصیرت افزایی، برگزاری مراسم شهدا، و فعالیت های فرهنگی در سنگر مساجد این جایگاه را به پایگاه های محکم حمایت از جبهه های جنگ تبدیل کرده بود.

شبستان: کارکرد مساجد در حال حاضر توانسته ادامه دهنده راه این سنگر مقدس در زمان جنگ باشد؟

با توجه به فعالیت های موازی توسط دستگاه های مختلف نقش مساجد را تاحدی تضعیف کرده است. برای ادامه راه دفاع مقدس، هیچ راهی جز تقویت سنگر مساجد و تمرکز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی هنری در این سنگر وجود ندارد. البته باید ائمه جماعات و ارکان مساجد نیز با برنامه ریزی مناسب فعالیت ها را هدایت کنند که امروز نیز سنگری مطمئن تر از سنگر مساجد نیست.

کد خبر 975686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha