تفسیر قرآن رهبری/ آیا در جامعه‌ی ما کسی هست از دو کلمه‌ی پدر و مادر شهید نتواند حرف بزند؟

رهبر انقلاب در جلسه تفسیر قرآن فرمودند: امروز در جامعه‌ی ما چه کسی هست که از این دو کلمه‌ی پدر شهید و مادر شهید نتواند حرفی بزند؟ یعنی عامه‌ی مردم می فهمیدند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ رهبر انقلاب همزمان با برگزاری جلسه­ تفسیر قرآن کریم  در پاسخ به این سوال که در جامعه حرکت‌های اصیل و اساسی را توده‌های مردم انجام می­دهند و روشنفکران و تحصیل کرده‌ها در نهایت چیزی را می­فهمند که توده‌ها فهمیده‌اند؟ فرمودند: این حرفی بوده که ما گفتیم: نقش فرهنگ و تحصیلات در این رابطه چگونه توجیه می­شود؟ در مورد تحصیلات باید گفت: تحصیلات متنوع و مختلف، کارگزاران جامعه و متخصصین را درست می­کند و به اصطلاح، تکنوکرات‌ها را به وجود می­آورد.

 

ممکن است یک نفری که تحصیل کرده هم باشد، اصلاً از سیاست و مسائل جاری چیزی نداند، همچنانکه در گذشته زیاد داشتیم و الان هم تحصیل‌ کرده‌هایی هستند که به مقامات عالی علمی رسیدند و در یک رشته‌ای تخصص عالی هم پیدا کرده‌اند، اما از مسائل جاری جامعه و از مسائل سیاسی و مسائل جهانی هیچ چیزی درک نمیکنند و قدرت تحلیل سیاسی ندارند، لذا کارشان این است که: یک کار مهمی از کارهای اجرائی کشور در یک گوشه‌ای به آنها داده شود تا چرخی از چرخهای مجموعه‌ی کشور را به چرخش در آورند، این نقش تحصیلات است.

 

امروز در جامعه‌ی ما چه کسی هست که از این دو کلمه‌ی پدر شهید و مادر شهید نتواند حرفی بزند؟ اهل فلان روستا و فلان محله‌ی دور افتاده را شما میدیدید آنجا که میدان گیرش می آمد وقتی فرزندش شهید شده بود، احساساتش به غلیان میآمد و می ایستاد یک ساعت در مورد این کلمه صحبت می کرد، ولذا روشنفکری در انحصار یک قشر خاصی نیست، منتها یک قشری داریم به نام روشنفکر حرفه‌ای. مثلاً در جامعه‌ی نویسندگان، بخصوص نویسندگان بخش سیاسی ـ روزنامه‌نگارها ـ هنرمندان ـ غالباً، یا عموماً: نقاشها، مجسمه‌سازها، شعراء، فیلم‌سازها، فیلنامه نویسها و نویسندگان تئاتر و غیره، ‌ اینها روشنفکرهای یک جامعه‌اند.

کد خبر 975904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha