۳۵۰ راس دام به روش لاپاراسکوپی تلقیح اصلاح نژاد شد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۳۵۰ راس دام به روش لاپاراسکوپی تلقیح اصلاح نژاد شد.

«محمد شکاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: شناسایی و انتخاب روستاهای هدف، آموزش دامدار، شناسایی میش های آبستن و گله، ثبت گله در سامانه هویت و اصلاح نژاد دام، اجرای طرح تغذیه توسط دامدار و انجام عملیات همسان سازی انجام شده است.

 


مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: تولید بره های حاوی ژن های دوقلوزایی، افزایش میزان چند قلوزایی در سال، جلوگیری از هزینه دام نر در گله های کوچک، مدیریت بهتر در تغذیه میش ها قبل و بعد از زایمان به صورت گروهی، مدیریت زایش گله، مدیریت تغذیه ای گله ای و افزایش درآمد دامدار از جمله اهداف طرح است.

 

شکاری عنوان کرد: ارزش اقتصادی بره های تولیدی این طرح نسبت به بره های تولیدی در حالت عادی سه برابر است.

 

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: عملیات اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک در روستاهای هدف شهرستان شیروان با هدف افزایش چندقلوزایی برای هزار و ۲۸۵ راس دام انجام خواهد شد.

 

شکاری اظهار داشت: تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی در سطح ۳۰ واحد دامداری و با هزینه سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اجرا می شود.

 

وی تصریح کرد: در تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی که در دام انجام می شود، به علت وجود ساختار خاص گردن رحم در میش، امکان عبور پیپت (ابزار انتقال) تلقیح مصنوعی و دسترسی به رحم وجود ندارد در نتیجه اسپرماتوزوئید کافی نمی‎تواند به رحم برسد و این مسئله در باروری و آبستنی اثر منفی دارد، تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی امکان تخلیه مقدار کافی اسپرم در شاخ‎های رحم را فراهم می‎آورد.

 

وی گفت: اجرای این طرح که با همکاری شرکت رویان اصفهان و پیمانکاران جهاد دانشگاهی خراسان شمالی انجام می شود به مدت یک ماه ادامه دارد.

 

شهرستان شیروان ۵۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین دارد.

 

 

کد خبر 975922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha