الگوپذیری رزمندگان از ظلم ستیزی و آزادگی اباعبدالله الحسین (ع) در دوران دفاع مقدس

ایثارگری و جانفشانی رزمندگان اسلام در دوران ۸ سال دفاع مقدس با نهضت عاشورا پیونده خورده است. رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی با الگوپذیری از ظلم ستیزی و آزادگی اباعبدالله الحسین (ع) در مقابل دشمن تا دندان مسلح پیروز شدند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، قرآن همواره نقش بی بدیلی در زندگی فردی و اجتماعی افراد ایفا می کند. به ویژه در مقاطع حساس و لحظاتی نظیر دوران دفاع مقدس، نقش بسیار موثری در بالا بردن روحیه رزمندگان اسلام داشت. 

 

آموزه های دینی و تاسی از واقعه کربلا باعث می شد تا رزمندگان اسلام با روحیه بالا و شجاعت در مقابل دشمن تا دندان مسلح به مبارزه بپردازند و از تمامیت ارضی و کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

 

قرآن كريم آيات متعددی درباره‌ فضيلت «جهاد و شهادت»‌ در راه خدا بیان می کند. از جمله می توان به آیه ۱۵۴ سوره بقره که می فرماید: «كسی را كه در راه خدا كشته شد، مرده نپنداريد بلكه او زنده جاويد است وليكن شما اين حقيقت را در نخواهيد يافت. در این آیه به چند نکته تاکید می کند اول اینکه درباره شهید از واژه مرگ استفاده نکنید بلکه شهدا همواره زنده هستند و زندگان این حقیقت را نمی توانند درک کنند.

 

خداوند در قرآن می فرماید انسان های آزاده که در راه خدا و ارزش های دینی، جان خود را ایثار می کنند،‌در جوار رحمت حق از حیات معنوی برخوردار خواهند شد.


خداوند در آیات ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آل عمران نیز می فرماید: «شما مسلمانان هرگز در كار دين سستی نكنيد و نه از فوت غنيمت و متاع دنيا اندوهناك باشيد، زيرا شما فاتح و پيروزمندترين و بلندمرتبه‌ترين ملل دنيا هستيد. اگر در ايمان ثابت و استوار باشيد‌،‌ اگر به شما (در جنگ احد) آسيبی رسيد، به دشمنان شما نيز (در بدر) شكست و آسيب سخت رسيد چنانكه آن‌ها مقاومت كردند شما نيز بايد مقاومت كنيد، اين روزگار را به اختلاف احوال (گاهی فتح و غلبه و گاه شكست و مغلوبيت) ‌ميان خلايق می‌گردانيم كه مقام اهل ايمان به امتحان معلوم شود تا از شما مؤمنان آن را كه ثابت در دين است گواه ديگران كند». 

 

در مجموع می توان گفت خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم به اهمیت جهاد و شهادت و جایگاه شهدا در نزد خداوند اشاره کرده است. رزمندگان اسلام نیز با تاسی از سالار شهیدان امام حسین (ع) و برای مبارزه حق علیه باطل در دوران ۸ سال دفاع مقدس به ایثار و جانفشانی پرداختند.

 

زرمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس با ایثار، از خودگذشتگی و با رهبری امام خمینی (ره) توانستند با رشادت و شجاعت و عقیده قوی در مقابل دشمن تا دندان مسلح تا آخرین قطره خون ایستادگی کنند. 

 

«حجت الاسلام اکبر زوبین» امام جماعت مسجد حضرت ولی عصر (عج) درخصوص جایگاه و اهمیت جهاد و شهادت در اسلام، به خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: هیات ها در این روزها به مقوله جهاد و شهادت بیش از گذشته توجه دارند.

 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، افزود: در منبرهای مجازی نیز موضوع دفاع مقدس برای نسل جدید که ایثارگری ها و شهادت زمان جنگ را ندیده اند، تبیین می کنند.

 

حجت الاسلام زوبین خاطرنشان کرد: رزمندگان اسلام در ۸ دوران دفاع مقدس با تاسی از امام حسین (ع) به دفاع از اسلام و میهن پرداختند و از جان خود گذشتند تا نام اسلام زنده بماند.

 

امام جماعت مسجد حضرت ولی عصر (عج) گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حق طلبی، مبارزه با ظلم، امر به معروف و نهی از منکر از جمله مولفه هایی است که باید به آنها بپردازیم.

 

به هر روی امسال، همزمانی هفته دفاع مقدس با ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) فرصت مغتنمی است تا به موضوع جهاد و شهادت و دفاع مقدس بیشتر پرداخته شود و با استفاده از ظرفیت های موجود در منبرها و سخنرانی های مذهبی، اهمیت و جایگاه جهاد و شهادت برای نسل جوان بازگو شود.

 

الگوپذیری از ظلم ستیزی و آزادگی اباعبدالله الحسین (ع) و احیای امر به معروف و نهی از منکر از دیگر مولفه هایی است که رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس براساس آن به مقابله با دشمن تا دندان مسلح رفته و از کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند.

 

 

 

 

کد خبر 976059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha