۹۷ بنای تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است

میرزایی گفت: از مجموع ۸۰۰ بنای تاریخی کشور که ساماندهی آن‌ها به این صندوق واگذار شده، تاکنون ۹۷ بنای تاریخی و فرهنگی توسط صندوق به بخش خصوصی واگذار شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، «هادی میرزایی» امروز(۵ مهر) در جریان بازدید از حمام حاج رییس تربت‌حیدریه و در جمع خبرنکاران اظهارکرد : واگذاری بناها با هدف مرمت و نگهداری بهینه اماکن تاریخی و فرهنگی، توسعه مقصد گردشگری و کمک به صیانت از این آثار بسیار گران سنگ و دارای اهمیت فرهنگی کشور می‌باشد.

 

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه از مجموعه ۸۰۰ بنای تاریخی و فرهنگی ایران، ۴۱ بنا سهم خراسان رضوی است، گفت: سقف واگذاری بناها بالای ۱۰ سال است، اما در خصوص حمام حاج رییس طبق نظر دادگستری استعداد واگذاری تا ۱۵ سال را دارد و بنا به نحوه اداره آن، قابل تمدید و افزایش سقف قرارداد را دارا است.

 

میرزایی افزود:صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد بند "ز" ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه با هدف مرمت، احیاء و بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی و با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در سال ۸۴ تشکیل شد.

 

وی با بیان اینکه اولویت اصلی صندوق احیا در واگذاری‌ها، حفظ شانیت اماکن تاریخی و فرهنگی است، گفت: نکته قابل تامل در خصوص حمام حاج رییس آن است که متاسفانه در طول تاریخ آب را از مسیر حمام ها قطع کردیم و لذا حمام‌های تاریخی تبدیل به موزه شدند و نتیجه آن شد که امروز کشور ترکیه خود را مدعی "مهد حمام" اعلام کرده و از این روی بنای ما احیای حمام حاج رییس با همان کارکرد اولیه‌اش می‌باشد.

کد خبر 976339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha