تجلیل از ۴۰ بانوی پیشکسوت دفاع مقدس/مطالبه نامگذاری خیابانی به نام شهدای زن گیلانی

آیین تجلیل از ۴۰ بانوی پیشکسوت دفاع مقدس گیلان با مطالبه کمیته زنان دفاع مقدس برای نامگذاری خیابان یا میدانی به نام شهدای زن استان همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، امروز (شنبه،  ۵ مهر) در ششمین روز شمار هفته دفاع مقدس که با عنوان رزمندگان، پیشکسوتان، زنان اسوه صبر و مقاومت نامگذاری شده است طی آیینی مراسم تجلیل از ۴۰ بانوی پیشکسوت و رویشی انقلاب اسلامی از سوی کمیته زنان دفاع مقدس در مجتمع فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید گیلان، برگزار شد.

«زهرا یعقوب نژاد» با تبریک چهلمین سالگرد فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: دوران دفاع مقدس، دوران طلایی بود که جلوه های ایثار، پایداری، مقاومت و از خودگذشتگی را در زنانه خود بیش از پیش دیدیم.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان بیان کرد: نقش های متعددی که زنان ما به عنوان مادر شهید، همسر شهید و جانباز، زن جانباز و شهیده و خانواده معظم شهدا دارند نشان می دهد که این تکریم و تجلیل در واقع تکریم و تجلیل از اشخاص نیست بلکه از یک فرهنگ ناب و اصیل مقاومت است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید این فرهنگ تبدیل به یک فرهنگ نهادینه در کشور شود، خاطر نشان کرد: الگوسازی و معرفی چهره های شاخص دوران دفاع مقدس از منظرهای مختلف چه در قامت زبان هنر، زبان شعر، زبان متن، نمایشگاه های عکس و... می تواند نمود پیدا کند.

یعقوب نژاد تصریح کرد: ما خیلی از نقش زنان صحبت می کنیم اما با توجه به اینکه ۳۴۰ رزمنده زن در کل کشور و در استان گیلان حتی مادران چند شهیده و جانباز داریم و حتی جانبازان اعصاب و روانی که همسرانشان اسطوره های صبر و مقاومت هستند بایستی مدال افتخار ایثار و از خودگذشتگی به این زنان و بانوان ایثارگر تقدیم شود.

 

وی با انتقاد از اینکه هنوز یک میدان یا یک خیابان و فضایی به نام شهدای زن نداریم، این حق را جزو مطالبه کمیته زنان دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ۳۴شهیده و جانباز زن استان گیلان گنجینه های ارزشمندی هستند که باید به آن پرداخته شود و کمیته زنان و دفاع مقدس برای ماندگاری و پایداری این خدمات زنان ایثارگر در جلسات پیش رو به آن خواهد پرداخت.

 

یعقوب نژاد به اجرای بالغ بر ۲۰۰ برنامه کمیته زنان و خانواده در هفته دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: اجرای این برنامه ها نباید به روز و هفته خاصی تعلق داشته باشد بلکه باید در طول سال و در مناسبت های مختلف قابل اجرا باشد.

 

وی تجلیل از ۴۰ بانوی پیشکسوت دفاع مقدس را که امروز به صورت نمادین به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور ۱۰ نفر انجام شد از جمله برنامه های این هفته عنوان کرد و ادامه داد: دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگر، معرفی زنان ایثارگر رزمنده، حضور زنان رزمنده در برنامه های صدا و سیما، رونمایی از کتاب هایی که در حوزه زنان و دفاع مقدس نگاشته شده است، تجلیل از نویسندگان و شاعران این حوزه، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد عکس و کتاب، تجلیل از بانوان ایثارگر شاغل در دستگاه‌های اجرایی، مشاوره و ویزیت رایگان از سوی دستگاه های خدمات رسان، دیدار از خانواده معظم شهدای سلامت و.... از دیگر برنامه های این کمیته است.

 

یعقوب نژاد یکی از افتخارات برنامه تجلیل امروز را حضور بانوان رویشی در کنار بانوان رزمنده و پیشکسوت عنوان کرد و گفت: انتقال تجربیات در موارد مختلف که به عنوان الگوسازی می‌توان از آن بهره برد و برای نسل های آینده بسیار موثر و تاثیرگذار خواهد بود از مزایای حضور این دو گروه در کنار هم است.
 

 

*خاصیت دفاع مقدس نشان دادن سهم و نقش افراد و گروه ها در این مقاومت بود

«حسین مصطفی پور» نیز با گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: از جان گذشتگی رزمندگان ما در برهه‌ای از زمان باعث شده تا این کشور در برابر حمله استکبار جهانی از این تهدید و تهاجم ها سربلند بیرون بیاید.


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با بیان اینکه خاصیت دفاع مقدس این بود که هر فرد و هر قشری در این دفاع می توانست سهم و نقش خود را پیدا کرده و نقش آفرین باشد، افزود: دفاع مقدس متعلق به یک قشر و حزب خاصی نبود و نیست بلکه جایی بود که هر مجموعه بنا به وسعت و ظرفیت ها و توانایی هایی که داشت توانست نقش خود را ایفا کند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی با حضور در جبهه و نقش آفرینی در خط مقدم این کار را انجام داد و یکی در پشت جبهه با کمک های پشتیبانی توانست وظیفه خود را ادا کند، تصریح کرد: اگر نقش آفرینی های متعدد با رویکردهای خاص خودش نبود قاعدتا دفاع مقدس منحصر به فردی نمی شد.

 

مصطفی پور گفت: همین نقش آفرینی های افراد و صنوف مختلف با سلیقه های خاص باعث شد که دفاع مقدس ما ویژگی خاص در بین جنگ های جهانی داشته باشد و ثمرات و برکاتی که از آن نصیب ما شد که در تئوری ها و دانش روز نظامی جهان چیز طبیعی نیست.

 

وی اذعان کرد: کارشناسان و تئوریسین های نظامی که جنگ های مختلفی را در جهان طراحی می‌کنند در بحث دفاع مقدس ما مانده اند که چگونه یک کشور تازه انقلاب کرده که از قید و بند یک نظام پادشاهی بیرون آمده است و سازمان و ارتش درستی ندارد توانست در برابر تهاجم جهانی از کشورهای همسو هشت سال مقاومت کرده و پیروز شود و  حتی وجبی از خاک خود را از دست ندهد.

 

مصطفی پور با بیان اینکه صدام از تسهیلات و کمک‌های نقدی کشورهای غربی استفاده می‌کرد و بیش از ۳۰ کشور در جهان نقش مستقیمی در کمک به صدام علیه ایران داشتند، افزود: آن چیزی که باعث شد دفاع مقدس برای ما افتخاری در تاریخ ایران باشد، فرهنگ ما بود.

 

وی با اشاره به برگزاری این نشست که نگاه ویژه ای به نقش آفرینی بانوان این سرزمین در دوران دفاع مقدس دارد، اظهار کرد: حمایتی مادی، نقش حمایتی و معنوی از جمله نقش‌هایی هستند که می توان از آن ها به عنوان «رزمنده پروری»، «ایثارگری و شهید پروری» نام برد.

کد خبر 976363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha