«غم نان»؛ کاش بدانند «غم نان» یعنی چه!

خراسان شمالی از استان های محروم کشور است و پایین بودن درآمد سبب شده تا توان مردم در خرید مایحتاج اولیه ناچیز باشد و از این جهت، از قوت «نان» بیشتر استقبال کنند اما افزایش قیمت نان، مردم را گلایه مند کرده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ خراسان شمالی از استان های محروم کشور است و سرانه درآمد مردم کم است. پایین بودن درآمد سبب شده تا توان مردم در خرید مایحتاج، ناچیز باشد و وجود صف در نانوایی های مناطق مختلف هم حکایت از همین دارد که مصرف نان در میان مردم این استان افزایش یافته است. اکنون قیمت نان در خراسان شمالی در حالی افزایش یافته که نانوایی ها نسبت به این میزان افزایش، گلایه دارند و مردم هم از این افزایش قیمت ناراضی هستند چراکه قوت اصلی مردم استان خراسان شمالی به واسطه وضعیت اقتصادی آنان، نان است، اما اخیرا، مصرف نان در این استان بیشتر شده و به نوعی، مردم نان خورتر شده اند.

 

نانوایی ها می گویند: علت تشکیل صف در نانوایی ها، افزایش مصرف نان است، با گران شدن اقلامی مثل ماکارونی، برنج و گوشت، مردم توان تامین آن را ندارند از این رو نان بیشتری مصرف می کنند.

 

در این میان، گران شدن نان، که مسئوولان نام آن را اصلاح قیمت نان گذاشته اند، سبب نگرانی مردم شده است، هرچند به گفته مسئولان، نان در خراسان شمالی، از ارزان ترین نان هاست و در سایر استان ها، نان قیمت بالاتری دارد، اما همین نرخ هم اگر افزایش یابد، سبب نگرانی مردم این استان می شود.

 

در میان تقاضای نانوایی ها برای افزایش قیمت نان، مسئولان هم با احتیاط عمل کرده اند و در این سال ها، افزایش قیمت نان جزئی بوده است، از این رو انتظار و توقع نانوایی ها هم حاصل نشده است. نانوایی ها می گویند هنوز قیمت واقعی نان در استان حاصل نشده و هنوز هم واحدهای نانوایی متضرر می شوند و با مشکل روبه رو هستند.

 

یکی از نانواها در بجنورد در این باره گفت: پایین بودن قیمت نان سبب شده تا نتوانیم از عهده هزینه ها برآییم، دستمزد کارگری در این سال ها افزایش چندانی نداشته است زیرا قیمت نان افزایش نداشته، از این رو کارگران ما گلایه مند هستند.

 

«وحدانی» با بیان اینکه کارگران نانوایی ها به علت حقوق کم، به شغل دیگری روی آورده اند، گفت: در نانوایی های استان با کمبود کارگر ماهر روبه رو هستیم، البته یکی از علت های صف هم همین است.

 

یک نانوای دیگر در شیروان هم در این باره گفت: در سال های گذشته، قیمت نان افزایش محسوسی نداشته است بر این اساس واحدهای نانوایی نتوانسته اند حقوق و حق الزحمه کارگران را افزایش دهند.

 

«خیری» اظهارداشت: کارگران، از نانوایی ها خارج شده  به شغل دیگر روی آورده اند و نانوایی ها با کمبود کارگر ماهر روبه رو شده اند.

 

وی افزود: هر کارگر روزی 50 هزار تومان و بعضا 80 هزار تومان دریافت می کند، این رقم بسیار اندک است و نمی تواند پاسخگوی نیاز خانواده باشد کارگران نانوایی، شرمنده خانواده خود هستند.

 

این نانوا گفت: اگر کارگر، نان را از نانوا رایگان دریافت نکند، شاید چیزی برای خوردن نداشته باشد در این سال ها وضعیت اقتصاد بر مردم فشار آورده است، قوت غالب مردم استان نان است اگر نان هم گران شود، سفره مردم خالی می شود.

 

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد هم گفت: یک ماه است که صف نانوایی ها شلوغ شده است، در این باره علت نمی تواند عرضه خارج از شبکه باشد، به فرض  که آرد در نانوایی پخت نشود، مگر کجا می رود، باز هم برای تهیه نان مصرف می شود از این نانوایی به نان خانگی می رسد.

 

«رضا قاسمیان» اظهارداشت: در تابستان مصرف نان زیاد است البته بخشی از علت افزایش مصرف نان، وضعیت اقتصادی مردم است، افزایش اقلام مختلف و مایحتاج مردم سبب شده تا مردم بیشتر نان مصرف کنند.

 

مدیرعامل تعاونی نانوایان بجنورد درباره گلایه نانوایی ها از قیمت پایین نان گفت: آنالیز قیمت نان، انجام شده، قیمت تمام شده تهیه نان بربری، حدود 900 تومان است اما با این افزایش به 700 تومان رسیده است، هنوز 200 تومان تفاوت قیمت وجود دارد و قیمت واقعی نیست.

 

وی گفت: با توجه به شرایط و وضعیت درآمد مردم استان، مسئولان هم در افزایش قمیت نان، ملاحظاتی دارند.

 

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد خاطرنشان کرد: خانواده های کم بضاعت، نان خورتر شده اند، مصرف نان در روستاها و مناطق حاشیه شهر بیشتر شده است، اگر برنج، ماکارونی و یا گوشت ارزان تر شود و مردم توان خرید این اقلام را داشته باشند، به یقین صف ها کم می شود.

 

رییس اتاق اصناف خراسان شمالی هم با بیان اینکه قیمت نان در استان از ابتدای مهرماه حدود ۱۷ درصد افزایش یافت، گفت: قیمت نان در کارگروه آرد و نان استان اصلاح شد و افزایش پیدا کرد.

 

«مهدی امیدوار» اظهارداشت: قیمت نان بربری یارانه پز از ۶۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسیده و قیمت جدید یارانه ای بربری سنتی ۴۵۰ گرم ۷۰۰ تومان، تنوری خراسانی ۴۵۰ گرم ۷۰۰ تومان، سنگک ۴۷۰ گرم ۹۰۰ تومان، لواش ۲۳۰ گرم ۳۵۰ تومان، تنوری اسفراینی ۳۶۵ گرم ۵۸۰ تومان و نازک پز ماشینی ۳۱۵گرم ۴۷۰ تومان است.

 

رییس اتاق اصناف خراسان شمالی درباره قیمت جدید نان نیمه یارانه ای اظهار کرد: بربری سنتی ۴۵۰ گرم ۹۳۰ تومان، تنوری خراسانی ۴۵۰ گرم ۹۳۰ تومان، سنگک ۴۷۰ گرم ۱۳۰۰ تومان، تنوری اسفراینی ۳۶۵ گرم ۸۰۰ تومان و نازک پز ماشینی ۳۱۵ گرم ۷۰۰ تومان است.

 

 

 

 

کد خبر 977021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha