اجرای ۱۹ برنامه پایتختی کتاب ایران توسط شهرداری شیراز

جعفری گفت: از ۳۱ برنامه پایتختی کتاب ایران، شهرداری شیراز ۱۹ برنامه اجرا کرده و ۲۴ طرح ویژه نیز به شورای اسلامی شهر شیراز با در نظر گرفتن معیارهای کتابخوانی مورد نظر مجامع جهانی ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مرتضی جعفری»، امروز (دوشنبه 7 مهر) در کنفرانس خبری اعلام برنامه ها و پروژه های شهرداری شیراز در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: شهرداری شیراز پروژه­های کتابخوانی را با هدف رشد کمی و کیفی کتابخوانی شهروندان شیرازی در نظر گرفته است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز افزود: اجرای این طرح موجب توسعه­ فرهنگی شیراز به عنوان یک شهر انسان محور و فرهنگ مدار می شود.

وی اضافه کرد: کسب عنوان پایتخت کتاب ایران برای شیراز با همت شهرداری و فعالان حوزه کتاب و نهادها و سازمان­های فرهنگی شهر محقق شده است.

جعفری با اشاره به تلاش شهرداری شیراز در بحران کرونا برای تقویت حوزه کتابخوانی عنوان کرد: در این ایام، اقدامات لازم برای بسترهای مجازی و الکترونیکی برای تداوم برنامه­های کتابخوانی به انجام رسیده است.

وی از اجرای 19 برنامه توسط شهرداری شیراز در برنامه های پایتختی کتاب ایران خبر داد و گفت: از 31 برنامه پایتختی کتاب ایران، شهرداری شیراز 19 برنامه اجرا کرده است و دست کم سه پروژه انسان محور زیرساختی در این حوزه ایجاد می شود.

جعفری ادامه داد: طراحی المان های شهری، ایجاد قرائت خانه در کتابخانه ها، تولید و نشر 15 عنوان کتاب با محور شهروندی، راه اندازی کتابخانه عمومی در چهار فرهنگسرا، نصب سردیس «زین العابدین بلادی»، کتابفروش پیشکسوت شیرازی در بوستان «کتاب»، تولید 30 کتاب بریل، راه اندازی کتابخانه در گردش در پنج ایستگاه آتش نشانی، راه اندازی کتابخانه «ورزش و اندیشه»، کتابخانه «شکوفه های کتاب» در پرورشگاه و آموزشگاه مناطق کم برخوردار، کتابخانه سیار در 20 دستگاه تاکسی و ...  از جمله این اقدامات است.

وی از ارسال 24 طرح ویژه توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر شیراز خبر داد و گفت: در این طرح ها کمبود­های فعالیت­های مرسوم کتابخوانی در ایران جبران شده و به معیارهای کتابخوانی مورد نظر مجامع جهانی نیز توجه ویژه شده است.

جعفری با توصیف این طرح ها بیان کرد: این 24 طرح در 6 محور توسعه منابع انسانی، تبلیغات و اطلاع رسانی، طرح­های بر پایه فن آوری اطلاعات و شبکه­های اجتماعی، ایجاد زیرساخت­های ماندگار، نامگذاری ها و رویدادهای نمادین، رویدادهای عمومی و کمک به حل مشکلات چرخه کتاب تهیه شده است.

وی ادامه داد: مشارکت فعالان کتابخوانی و چرخه­ کتاب، احترام به تفاوت سلیقه­های شهروندان، اثرگذاری بر مخاطب عام، خانواده­ها و شهروندان، توجه به مفاهیم و استانداردهای جهانی، توجه به عوامل لذت، دسترسی و چاره جویی از کتاب در امور زندگی و توجه به مشاوره کتابخوانی و یافتن کتاب مناسب حال افراد در این طرح ها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

جعفری اعلام کرد: شعار اصلی این طرح ها، «بخوان برای احترام به تفاوت ها» بوده و طی چهار ماه تلاش شبانه روزی تیم تخصصی و مشاوره­ای، تهیه متن­ها و ...، شیراز در این دوره با جلب حمایت انجمن های تخصصی و کتابخوانی کشور و حمایت کمیسیون ملی یونسکو، تنها کاندیدای ایران در فرایند انتخاب پایتخت جهانی کتاب شد.

کد خبر 977094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha