​ترک شیشه عمر سالمندان از مشکلات زندگی/ حکایت تلخ سالمندی از غم نان تا سایه سنگین تنهایی

عدم آمادگی جامعه برای پذیرش سالمندی موجب شده تا بسیاری از افراد، سالمندی را دوره از کارافتادگی بدانند و متأسفانه در سایه غفلت مسئولان و فقدان زیرساخت ها، غم نان نیز در کنار تنهایی و بیماری، درد سالمندان را دوچندان کرده است.

خبرگزاری شبستان -گرگان، فاطمه رائیجی؛ سالمندی برای برخی ها آخر دنیا است و اما برای برخی دیگر دوران رها شدن از قید و بند مسئولیت های دشوار زندگی است.

 

عمر انسان به سرعت برق و باد می گذرد اما بسیاری از ما آماده دوران سالمندی نیستیم و حتی برای آن برنامه ای نداریم لذا گاهی مشقت های زندگی این دوران را تیره و تار می کند و افراد سالمند به جای بازنشستگی باید بی وقفه در لباس یک راننده تاکسی، فروشنده و یا یک کارگر تلاش کنند.

 

متأسفانه باید گفت تنها تعداد اندکی از افراد جامعه خود را برای این دوران آماده می کنند و حتی برنامه ریزی های متنوعی برای آن در نظر می گیرند که گاهی این برنامه ریزی ها در بستر بی برنامگی های مسئولان و نظام اداری کشور گم می شود.

 

با این وجود باید سالمندی را دوران طلایی به کارگیری تجربه برای اعتلای جامعه و قدرشناسی در نظر گرفت چراکه در غیر این صورت این دوران برای جامعه بسیار ترسناک و خطرناک تر از هر بیماری می شود.

 

به نظر می رسد دولت، نهادهای خدمت دهنده به سالمندان از جمله بهزیستی، کمیته امداد، وزارت بهداشت و نهاد های خدماتی دیگر باید شرایط مساعد را برای سالمندان جامعه به وجود بیاورند.

 

تقویت باورپذیری سالمندی و کنار آمدن با آن نیز از دیگر موضوعاتی است که گرچه خیلی ساده به نظر می رسد ولی می تواند در حفظ سلامت و عدم افتادگی سالمندان مؤثر واقع شود.

 

*وجود ۱۴۵ هزار سالمند در گلستان/ مهم ترین چالش های پیش روی سالمندی

مدیرکل بهزیستی استان گلستان در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: در حال حاضر از زمانی که مسیر پیشرفت جامعه تغییر کرد و خانواده ها از صورت گسترده به صورت بسته درآمدند نگاه کلی جامعه به سالمندان همراه با معلولیت و ناتوانی است که متأسفانه این نگاه موجب غفلت از مسائل و مشکلات سالمندان شده است.

 

«سید مهدی حسینی» از وجود بیش از 145 هزار سالمند(افراد بالای 60 سال) در استان گلستان خبر داد و ابراز داشت: از این میزان 27 هزار و 411 نفر سالمند تحت پوشش زیر مجموعه مددجویی سالمندی بهزیستی قرار دارند که حدود 12 هزار نفر در حوزه توانبخشی و برخی در حوزه اجتماعی و پیشگیری و سایر حوزه ها خدمات دریافت می کنند.

 

وی عمده مشکلات و چالش های پیش روی سالمندان را در فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای ایجاد زندگی مستقل، ایمن و همراه با آرامش خاطر برشمرد و افزود: شهرنشینی و صنعتی شدن جامعه، عدم آموزش سبک زندگی سالم به جوانان دیروز که سالمند امروز تلقی می شوند، افزایش مشکلات جسمی و هزینه های بالای درمانی و در مقابل عدم تعهد کامل بیمه های درمانی، وجود مشکلات حوزه مسکن و معیشتی به علت تورم و عدم تناسب حقوق بازنشستگی با سرعت افزایش نرخ تورم از جمله مشکلات سالمندان است.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان عدم مناسب سازی و ایمن نبودن منازل، معابر و اماکن عمومی، نگرش غلط جامعه نسبت به پدیده سالمندی،شکاف بین نسل ها و وجود موانع در پذیرش سالمندان در خانواده، مشکلات اقتصادی خانواده ها و هزینه های سنگین درمان و عدم امکان نگهداری از سالمند توسط فرزندان،  کمرنگ شدن باورهای مذهبی نسبت جایگاه سالمند و لزوم تکریم آنان در جامعه، مقاومت مردم و حتی مسئولان در حوزه اشتغال سالمندان به دلیل جمعیت بالای جوانان جویای کار،  مشکلات گذارن اوقات فراغت و تنها بودن سالمندان در ساعت های طولانی و نبود زیرساخت برای گردشگری سالمندان را از جمله دیگر مشکلات سالمندان برشمرد.

 

*۸.۷ درصد حمعیت گلستان را سالمندان تشکیل می دهند/ بندرگز دارای بیشترین درصد سالمندی در گلستان

حسینی افزود: استاندارد جهانی برای جمعیت افراد بالای 60 سال 10 درصد تعریف شده است که در کل کشور این عدد نزدیک 9 درصد است.

 

وی میزان جمعیت سالمند کشور را 9.3 درصد خواند و یادآور شد: براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، استان گیلان با 13.2 درصد و استان سیستان و بلوچستان با 4.9 درصد بالاترین و پایین ترین درصد سالمندی را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده اند.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان میزان جمعیت سالمندی در استان گلستان را ۸.۷ درصد معادل 145 هزار و 694 نفر خواند و ابراز داشت: استان گلستان از لحاظ کمتر بودن درصد سالمندی جایگاه هفتم را بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

 

حسینی اضافه کرد: در استان گلستان شهرستان بندرگز با 12.4 درصد و شهرستان مراوه تپه با 5.1 درصد بالاترین و پایین ترین درصد سالمندی را در بین شهرهای استان به خود اختصاص داده اند.

 

وی به خدمات مراقبتی و نگه داری سالمندان در مراکز شبانه روزی و روزانه اشاره کرد و گفت: سه مرکز شبانه روزی سالمندان با ظرفیت 230 نفر در استان گلستان وجود دارد و خدمات آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی به جامعه هدف ارائه می شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان از وجود 12 مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه با ظرفیت اسمی 600 نفر و 6 بنیاد فعال فرزانگان در استان گلستان خبر داد و افزود: همچنین برای ارائه خدمات توانبخشی و درمانی سه مرکز ویزیت در منزل با ظرفیت 72 سالمند در گلستان فعال است که به ارائه خدمات توانبخشی و درمانی در منزل سالمندان می پردازد.

 

حسینی با بیان اینکه اجرای طرح های توانمندسازی سالمندان از سال 95 آغاز شده است، ابراز داشت: در همین راستا 16 هزار سالمند با مشارکت مراکز بهداشت، کمیته امداد و تأمین اجتماعی در پنج شهرستان شناسایی شده و غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی و بیماری ها انجام شده است.

 

وی به خدمات دسترسی و مناسب سازی محیط زندگی و مبلمان شهری سالمندان و ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه به سالمندان در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته اشاره کرد و یادآور شد: آموزش، آگاه سازی و توانمندسازی سالمندان با توجه به امکانات موجود از طریق مربیان تسهیل گر در دستور کار قرار دارد.

 

*نیمی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گلستان سالمندان هستند

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان نیز در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: حدود نیمی از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد گلستان گروه سالمندانِ نیازمند ساکن در شهر و روستا را تشکیل می دهند که از خدمت متنوع امداد بهره مند می شوند.

 

«عیسی بابایی» به پرداخت کمک معیشت ماهانه براساس بعد خانوار به سالمندان نیازمند اشاره کرد و ادامه داد: خانوارهای حداقل یک نفره 198 هزار تومان و حداکثر پنج نفر به بالا ماهانه 617 هزار تومان دریافت می کنند.

 

وی حمایت در بخش های بهداشت، درمان و مسکن را جزو اولویت های نخست کمیته امداد برای گروه های سالمند برشمرد و یادآور شد: بیشترین مشکلات سالمندان در بخش بهداشت و درمان، تهیه تجهیزات پزشکی و درخواست برای مناسب سازی منزل مسکونی است.

 

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان با بیان اینکه جمعیت ما به سمت سالمندی حرکت می کند و مسئولان باید حمایت بیشتری از این قشر داشته باشند، خاطرنشان کرد:  کمیته امداد به تنهایی قادر نیست پاسخگوی نیازهای سالمندان باشد و نیاز است سایر دستگاه های اجرایی، خیرین و نیکوکاران در این بخش کمیته امداد را یاری کنند.

 

بابایی به خدمات کمیته امداد به سالمندان نیازمند اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه نخست امسال 320 میلیون تومان برای کمک به پوشش خدمات بیمه مکمل سالمندان نیازمند مساعدت شده است، همچنین کمیته امداد 380 میلیون تومان برای تهیه تجهیزات و کالای پزشکی ویژه سالمندان بیمار صعب العلاج مساعدت کرده است.

 

*ساخت خانه برای ۵۵۱ خانوار سالمند در قالب طرح مسکن محرومان

وی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال برای ارتقای شاخص های بهداشتی 50 میلیون تومان به سالمندان گلستانی مساعدت شده است، افزود: برای 700 نفر از سالمندان به مبلغ 5 میلیون تومان تسهیلات کارگشایی به میزان 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعطاء شده است تا در بخش معیشتی، ساختمانی و غیره استفاده کنند.

 

مدیرکل کمیته امداد استان گلستان با بیان اینکه کمیته امداد گلستان در 6 ماهه نخست امسال برای تهیه لوازم ضروری منزل 40 میلیون تومان به سالمندان مساعدت کرده است، ابراز داشت: همچنین از ابتدای مردادماه امسال با همکاری فروشگاه های زنجیره ای 25 هزار بسته معیشتی شامل برنج، مرغ و روغن براساس بعد خانوار بین سالمندان تحت پوشش کمیته امداد گلستان توزیع شده است.

 

بابایی یادآور شد: امسال کمیته امداد با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب طرح مسکن محرومان برای 551 خانوار سالمند ساکن روستا خانه احداث می کند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، زنگ خطر افزایش جمعیت سالمند و بالاتر رفتن نرخ سالمندی به صدا درآمد اما هنوز زیرساخت های لازم برای این پدیده در کشورمان فراهم نیست، گرچه اقداماتی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست.

 

غفلت مسئولان برای بهبود شرایط سالمندان و بی توجهی به این سرمایه های ارزشمند زندگی در دنیای پیچیده ماشینی و تکنولوژی های تازه ارتباطاتی، گذر سالمندی را برای بسیاری از سالمندان سخت تر کرده است و متأسفانه جمعیت سالمندی در کنار تحمل درد ازپاافتادگی از تنهایی، از کارافتادگی و غم نان در رنج است.

 

کد خبر 978546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha