مرمت پل میرزا رسول میاندوآب در سال جاری

علیزاده گفت: در ادامه مرمت‌های سال گذشته در پل میرزارسول این شهرستان امسال نیز با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عملیات مرمت طاق‌ها و نمای ضلع جنوبی هم‌اکنون درحال انجام است.

«فاطمه علیزاده»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، گفت: در ادامه مرمت‌های سال گذشته در پل میرزارسول این شهرستان امسال نیز با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال عملیات مرمت طاق‌ها و نمای ضلع جنوبی هم‌اکنون درحال انجام است.

 رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میاندوآب افزود: در سال‌های گذشته اقداماتی از جمله رفع خطر تخریب احتمالی با استحکام‌بخشی بستر، پی بنا و اجرای پشت‌بند تخریب شده در ضلع شمالی انجام شده بود.

وی با بیان اینکه همچنین اجرای سنگ‌فرش بستر در یک فصل و همچنین اجراي طاق پوشش در عرشه پل و كروم‌بندي براي ايجاد شيب و سبك‌سازي عرشه و مرمت نمای ضلع شمالی نیز انجام شده است، تصریح کرد:  پل ميرزا رسول مياندوآب به عنوان يكي از آثار بناهای شاخص تاريخي اين شهرستان در 29 تير 1377 شمسي با شماره ثبت 2068 به‌ عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

علیزاده گفت: این پل در غرب مياندوآب و در سه كيلومتري جاده مياندوآب به مهاباد و در جوار اين جاده بر روي رودخانه سيمينه ‌رود (تاتائو) ساخته شده است.

گفتین است؛ پل میرزارسول میاندوآب با پنج دهنه در دوره صفويه احداث و قوس‌هاي جناغي آن با آجر و ملات ساروج ساخته شده است؛ پايه‌‌هاي پل از قلوه سنگ و سنگ‌هاي تراشيده سفيد آهكي بنا شده است و معماران قبل از آغاز به‌ ساخت پايه‌هاي پل، بستر و شالوده مناسبي براي اين پل فراهم‌ كرده‌ و بستر رودخانه را با قطعات بزرگ سنگ، سنگ فرش‌ كرده‌اند، این پل 80 متر طول دارد و قدمت آن به دوران صفويه مي‌رسد.

کد خبر 979043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha