​۶۶ درصد از عشایر گلستان در مراوه تپه زندگی می کنند

​علیپوری گفت: ۶۶ درصد از عشایر گلستان در شهرستان مراوه تپه زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «رضا علیپوری» ظهر امروز (یکشنبه 13 مهر) در همایش گرامیداشت روز روستا و عشایر استان گلستان اظهار کرد: جامعه عشایری در کنار دو جامعه روستایی و شهری قرار دارد و دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

 

مدیرکل امور عشایری گلستان ادامه داد: در استان گلستان 10 هزار ترکمن عشایر وجود دارد و 11 هزار عشایر از استان های خراسان رضوی و شمالی وارد استان گلستان می شوند.

 

علیپوری گفت: 66 درصد از عشایر گلستان در شهرستان مراوه تپه، 22 درصد در شهرستان گنبدکاووس و پنج درصد عشایر استان نیز در شهرستان کلاله زندگی می کنند.

 

وی با بیان اینکه عشایر استان 767 هزار دام سبک دارند و سالانه 6 هزار تن گوشت قرمز و 14 هزار تن شیر تولید می کنند، بیان کرد: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است و سیاه چادر عشایر از موی بز بافته می شود و از کودک پنج ساله تا پیرمرد 90 ساله در جمعیت عشایری مشغول به فعالیت هستند.

 

مدیرکل امور عشایری گلستان ابراز داشت: عشایر از ابعاد مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی و پدافند غیرعامل حائز اهمیت هستند و بیشتر عشایر در حاشیه مرزها حضور دارند و در زمان جنگ تحمیلی عشایر خوزستان نخستین گروهی بودند که از مرزهای کشور دفاع کردند.

 

کد خبر 979285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha