پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه صادرات زعفران

طهماسبی، از پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید و صادرات زعفران با همکاری سه بانک خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی طهماسبی» شامگاه (۱۳ مهر) در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه امسال ما در استان خراسان جنوبی در زمینه گیاهان دارویی، دو هزار و ۳۰۰ هکتار است که امیدواریم این میزان توسط سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان جذب شود.

 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور افزود: استان خراسان جنوبی با توجه به داشتن تنش‌های محیطی دارای ماده موثر بالایی است و داروهای گیاهی بر اساس ماده موثره خرید و فروش می‌شود اما تعجب می‌کنم چرا اربابان خراسان جنوبی نسبت به ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی برای گیاهان دارویی ورود نمی‌کنند.

 

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۶۰۰ هکتار سهمیه ما از گیاهان دارویی است که به استان خراسان جنوبی توجه خواهیم کرد، گفت: در اراضی شیب دار هفت هزار هکتار گل محمدی، زرشک، گیاهان دارویی، سنجد و سایر نیز برنامه ریزی شده و امیداریم استان هم پیگیر توسعه این کشت‌ با توجه به تسهیلات ارزان قیمت باشد.

 

طهماسبی ادامه داد: با همت وزیر جهاد کشاورزی چند طرح در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شده است که یکی از این طرح‌ها مربوط به گیاهان دارویی به میزان ۷۵ هزار هکتار است.

 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه استان خراسان جنوبی مستعد توسعه کشت زرشک دیم است، بیان کرد: از حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شیب‌دار در برنامه ششم توسعه تقریبا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار زرشک دیم و ۶۰۰ هکتار خارشتر در این استان کشت شده است.

 

وی به دپوی هفت هزار تن زرشک از سال قبل در انبارها به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعان روستایی از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد کرده با خرید توافقی این محصول، اجازه نخواهد داد زرشک روی دست کشاورز بماند.

 

طهماسبی، از اجرای ۱۵۰ هکتار بارگاه‌های زرشک در استان خبر داد و به کشاورزان اطمینان داد هر جا این محصول بماند و قرار باشد ضرر کنید به دستور وزیر جهاد کشاورزی وارد خرید می‌شویم بدون اینکه با خریداران و تجار رقابت کنیم و هدف ما تنها حمایت از تولیدکننده است چون گردش نقدی کشاورزان سالی یکبار است.

 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۵ درصد از سوی بانک‌های کشاورزی، ملت و توسعه صادرات در اختیار خریداران و صادرکنندگان عمده زعفران قرار می‌گیرد، گفت: از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بانک کشاورزی، ۲۵۰ میلیارد تومان توسط بانک ملت و ۲۵۰ میلیارد تومان توسط بانک توسعه تعاون پرداخت خواهد شد.

 

به گفته وی امسال قیمت پایه و کف هر کیلوگرم زعفران ۲۰ میلیون تومان، پوشال ۱۶ میلیون تومان، گل زعفران کیلویی ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

طهماسبی با اشاره به اینکه دولت تا حدود ۷۲ تن محصول زعفران را خریداری کرد که ۶۰ تن زعفران که از سال‌های گذشته مانده، وارد بورس شده است، ادامه داد: زعفران خریداری شده برای فروش و صادرات در نظر گرفته می شود.

 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به کمبود سردخانه در خراسان جنوبی گفت: سردخانه‌ها به گردش نقدینگی کمک می‌کنند حداقل باید سردخانه و انبارهای فنی در این استان توسعه یابد.

 

«سعید احمدی زاده» سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه ۲۰ محصول را شناسایی کرده‌ایم که باید برای آنها برنامه‌ریزی و زنجیره ارزش برای آنها تشکیل داد، افزود: نقشه راه گیاهان دارویی تنظیم و توسط معاونت اقتصادی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

 

وی در ادامه گردش مالی این محصولات را پنج هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: همچنین دو هزار میلیارد تومان هم چهار محصول استراتژیک زرشک، زعفران، عناب و انار گردش مالی دارد.

 

احمدی زاده تاکید کرد: برای محصولات استراتژیک باید اختیارات بیشتری به استان واگذار شود چراکه تجارت، بازرگانی، برندیگ و مارکتینگ محصولات را در اختیارات نداریم تا به خروجی خوبی برسیم.

 

سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی درخواست کرد کارگروه محصولات استراتژیک با اختیارات وزیر در استان برگزار شود و یادآور شد: سال گذشته ۱۵ طرح را تصویب کردیم و به معانت علمی رئیس جمهوری ارسال شد ولی هنوز به جواب نرسیدیم.

 

وی خواستار تشکیل کنسرسیومی از بخش‌های خصوصی و دولتی برای برندینگ، مارکتینگ، صادرات، بانک و بورس زعفران و زرشک در استان خراسان جنوبی شد.

 

 

کد خبر 979589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha