درد دل تولیدکنندگان خراسان جنوبی با وزیر جهاد کشاورزی

سفر دو روزه وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی بهانه‌ای شد تا تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی درد دل‌های خود را از حجم مشکلات در سال جهش تولید مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، دیدار تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی با «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی شامگاه (۱۳ مهر) در محل استانداری برگزار شد و نمایندگان بخش‌های مختلف مشکلات و درخواست های خود را مطرح کردند.

 

صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی راه اندازی شود

«علی احراری» نماینده بهره‌برداران منابع طبیعی خراسان جنوبی در این نشست با تاکید بر اینکه لزوم توجه به خراسان جنوبی به عنوان پنجمین استان درگیر با پدیده گرد و غبار، گفت: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است و باید اعتبارات این بخش هم در رتبه دوم قرار گیرد تا بتوانیم بخشی از خسارت توفان و شن‌های روان جبران کنیم و یا از حرکت آنها جلوگیری شود.

 

وی درخواست کرد: طرح‌های بین المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی با توجه موفقیت این طرح در مشارکت جوامع محلی توسعه یابد و صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در این استان راه اندازی شود.

 

احرای تصریح کرد: برای راه اندازی این صندوق در راستای توانمندسازی بهره‌برداران منابع طبیعی و مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی نیاز است دولت هم سهم اعتباری خود را تامین کند.

 

عشایر برای فروش محصولات خود هیچ پشتیبانی ندارند

«نظر رضایی» نماینده جامعه عشایری خراسان جنوبی نیز ضمن قدردانی از خدمات دولت در بحث آبیاری سیار، نصب توربین بادی، نصب پنل خورشیدی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به جامعه عشایر خراسان جنوبی، گفت: باید خرید توافقی و تضمین فرآورده‌های دامی همانند محصولات کشاورزی در دستور کار دولت قرار گیرد.

 

یه گفته وی متاسفانه همیشه تصمیمات غیر کارشناسی در خصوص واردات گوشت باعث ضرر به جامعه عشایر می‌شود.

 

رضایی با گلایه از اینکه عشایر برای فروش محصولات خود هیچ پشتیبانی و حمایتی ندارند، درخواست کرد: نهاده‌های دامی مدت‌دار  و ارزان قیمت همانند سال‌های گذشته در اختیار عشایر قرار گیرد.

 

گلایه از عدم تعادل قیمت نهاده با گوشت

نماینده جامعه عشایری خراسان جنوبی به مشکل عدم تعادل قیمت نهاده ها با قیمت گوشت اشاره و بیان کرد: اگر این تفاوت قیمت ها ادامه یابد جامعه عشایر آینده روشنی نخواهند داشت.

 

وی گفت: با توجه به اینکه بازار مصرف گوشت عشایر خراسان جنوبی در سایر استان‌ها است، عشایر برای جابجایی دام زنده به خصوص در اخذ مجوز حمل مشکل دارند که این موضوع نیازمند همراهی مسئولان متولی بریا صدور مجوز است.

 

رضایی با خواستار رفع کمبود نقدینگی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به عشایر استان شد و افزود: هم اکنون نقدینگی تولیدکنندگان عشایری زیر صفر است.

 

ضرورت ترویج سامانه‌های مبارک نوین آبیاری در بین کشاورزان

حجت الاسلام «سید علی شریفی» نماینده بخش آب و خاک خراسان جنوبی از جمله کشاورزان آرین شهر سال‌ها است از سیستم آبیاری نوین برای آبیاری زمین‌هایی که در آن کشت کرده، استفاده می‌کند و آن را سیستم مبارک آبیاری می داند.

 

این فعال بخش کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه آبیاری به شیوه نوین کیفیت محصول را نیز افزایش می‌دهد، گفت: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری ضمن ۶۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب از طرفی ۱۰۰ درصد بازدهی محصول را داریم که نیاز است توسعه این طرح بین کشاورزان ترویج شود.

 

یه گفته وی دولت مصمم برای حمایت از کشاورزانی است که قصد دارند مزارع و زمین‌های خود را به شیوه آبیاری نوین سیراب کنند که این مهم فرصت بسیار خوبی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

 

حجت الاسلام شریفی اقدامات دولت در راستای اجرای طرح‌های نوین آبیاری را قابل تقدیر دانست و افزود: هزینه احداث استخر و اجرای سیستم بر عهده کشاورز گذاشته که نیاز است جهاد در این زمینه هم مشارکت کند.

 

چالش دامداری با نهاده‌های گران

حجت‌الاسلام «سید محمود موسوی رستگار» عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران و رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به گرفتاری در مشکلات متعدد این بخش گفت: به گاوی که روزانه ۱۶ کیلوگرم کنسانتره نیاز دارد به دلیل گرانی نهاده ها، هشت کیلوگرم می‌دهیم که این موضوع باعث لاغری دام و کاهش حجم تولید شیر شده است، اکنون متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که نه می‌توانیم دام خودمان را نگه داریم نه می‌توانیم حذف کنیم.

 

وی تاکید کرد: دامداری با این نهاده‌های دامی گران هیچ صرفه‌ اقتصادی برای دامداران ندارد و مشکلات آنان را دو چندان کرده است. شیر و گوشت هم با قیمت تولید و گاهی اوقات کمتر از آن خریداری می‌شود که این موضوع نیز به ضرر و زیان های دامداران افزوده است.

 

حجت الاسلام موسوی رستگار که از پولی شدن واکسیسناسیون دام سنگین گلایه مند است، تصریح کرد: در چند سال گذشته واکسن دام‌های سنگین، رایگان بود اما اکنون به خاطر پولی شدن آن، برخی دامدارن که به دام‌های خود واکسن نزدند گرفتار امراض دام شدند.

 

از کم لطفی بانک‌ها در تامین وثایق وام تا صادرات گل با اتوبوس!

«محمدحسین قاسمی» نماینده گلخانه داران خراسان جنوبی نیز در این نشست با بیان اینکه در زمینه ساخت گلخانه‌ها با مشکل افزایش شدید قیمت تجهیزات مواجه هستیم چرا که زمان پرداخت وام با زمان ساخت فاصله دارد، گفت: پیشنهاد می شود ۸۰ درصد تسهیلات متقاضیان ساخت گلخانه در  همان قسط اول آزادسازی شود چرا که با وجود وثیقه بانکی هیچ راه فراری وجود ندارد.

 

به گفته وی افزیش درصد سود تسهیلات باعث شده که استقبالی از دریافت تسهیلات نشود، همچنین بانک کشاورزی در تامین و قیمت گذاری وثایق دریافت وام با گلخانه داران کم لطفی می‌کند و نرخ افزایش روزانه وثایق در نظر گرفته نمی‌شود.

 

قاسمی در پایان با انتقاد از وضعیت حمل و نقل گل سرخ از استان، بیان کرد: متاسفانه صادرات گل تولیدی خراسان جنوبی با اتوبوس انجام می‌شود و این موضوع برای استان که طلایه دار حوزه تولید گل است جالب نیست که باید استان به ناوگان یخچال‌دار مجهز شود.

 

بروکراسی‌های اداری سخت‌تر از تحریم‌ها!

«رضا حاجی زاده» رئیس هیات مدیره نظام مهندسی و صنفی کشاورزان خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه تاکنون برای ۳۵ هزار نفر در استان پروانه بهره برداری نظام صنفی صادر شده است، اظهار کرد: علی رغم مزایای قانونی این پروانه ها، در برخی از شهرستان های خراسان جنوبی بانک کشاورزی پروانه نظام صنفی کشاورزی را به عنوان یک مدرک معتبر به رسمیت نمی شناسد و از بهره بردار حمایت نمی‌کند.

 

وی با بیان اینکه کارفرمایان بخش کشاورزی نتوانسته اند تاکنون از معافیت های بیمه ای برخوردار شوند، افزود: متاسفانه صادرات محصولات کشاورزی استان به صورت فله ای انجام می شود که باید مورد توجه باشد.

 

رئیس هیات مدیره نظام مهندسی و صنفی کشاورزان خراسان جنوبی در پایان از بروکراسی های پوسیده اداری انتقاد کرد و گفت: عبور از این بروکراسی ها بیش از تحریم ها، تولید کنندگان را در مضیقه قرار داده که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 

 

 

 

کد خبر 979590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha