کاهش جمعیت با آسیب های اجتماعی همراه است

آل هاشم گفت: کاهش جمعیت در سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت آسیب هایی را در بر خواهد داشت و این آسیب ها در سه سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز در جمع فعالان فرهنگی و اجتماعی استان با اشاره به روند کاهش جمعیتی کشور اظهار داشت: کشور به سرعت به سمت پیری حرکت می  کند و سال  های آینده جزو پیرترین کشورها خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه مسائل خانواده و ضرورت ایجاد تحول در آن تاکیدکرد: بدون تردید کاهش جمعیت در سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت آسیب هایی را در بر خواهد داشت و این آسیب ها در سه سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی و در عرصه های سبک زندگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی خودش را نشان خواهد داد.

آل هاشم با بیان اینکه آثار این آسیب ها زمانی ظاهر خواهد شد که هیچ گونه علاجی برای آن متصور نخواهد بود، افزود: محروم بودن از مشورت، محروم بودن از دوست و رفیقی که جزئی از خانواده است، ضعف در انجام کار گروهی، ضعف در برقراری ارتباط با جامعه و در نتیجه ضعف در مدیریت زندگی، ضعف در مهار اختلاف نظرها، اختلاف سلیقه ها، ضعف در یادگیری و مواردی از این قبیل تنها بخشی از آسیب هایی است که گربیان کودکان خانواده های تک فرزند را در حال حاضر و آینده خواهد گرفت.

وی گفت: می توانیم ادعا کنیم جامعه رفته رفته با نیروهای جوانی روبه رو می شود که دوران کودکی و نوجوانی خود را به خوبی نگذرانده و از مهارت های فردی و اجتماعی کمتری برخوردارند و بیشتر اوقات کودکی و بلوغ خود را در تنهایی و در فضاهایی مانند فضای مجازی گذرانده اند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه آمار طلاق در خانواده های تک فرزند بیشتر از خانواده های چند فرزند است، اظهار کرد: رغبت مادر به گرفتن طلاق در خانواده های پرجمعیت، در صورتی که به هر دلیل به دنبال طلاق باشد، کمتر است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خانواده های تک فرزند با انسجام عاطفی کم، سست و با افراط و تفریط همراهند و این باعث می شود در جامعه با آسیب هایی مواجه شویم که جامعه را رفته رفته آماده پذیرش تمام تهدیدهای فرهنگی و سپس تهدیدهای امنیتی می کند.

آل هاشم گفت: تمام آسیب هایی که در سطح فرد و خانواده مطرح می شود، در این مرحله موجب چالش های عظیم تری می شود. به ادعای مسئولان وزارت بهداشت و درمان برنامه های تنظیم خانواده اگر به مدت ربع قرن در کشوری مستمر اجرا شود، آن کشور در بلند مدت دچار تغییرات اساسی در فرهنگ و شیوه زندگی مردم می شود.

 

کد خبر 979839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha