دغدغه  وزیر آموزش و پرورش به امور پرورشی/ مدیران مدارس روی تک تک دانش آموزان حساس باشند

وزیرآموزش و پروش با اشاره به دغدغه مندی نسبت به امور پرورشی دانش آموزان با توجه به دور بودن آنان از مدرسه گفت: مدیران متعهد هستند روی تک تک دانش آموزان حساس باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محسن حاجی میرزایی دوشنبه (14 مهر) در شورای آموزش و پرورش استان گفت: اگر یک تصویر کلی از جامعه ایران امروز به دست بدهیم، می بینم آحاد مختلف جامعه در تلاش و تکاپو هستند؛ جمعی برای امنیت این سرزمین و جمعی برای تأمین سلامت جمعیت می کوشند و عده ای چرخ های تولید را به حرکت در می آورند و کسانی هستند که تجارت را سامان می دهند و جمعیت بسیاری در زمین های زراعی و کشاورزی در حال تولید محصولات کشاورزی هستند؛ همه این ها ضرورت های بقا، توان و پیشرفت یک جامعه است.

 

 


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این میان جمعیتی هستند که موضوع کارشان خود آدم ها است؛ یعنی آدم ها را برای زندگی کردن و برای ایفای نقش های مختلف پرورش می دهند؛ امروز هم وحدت نظری بر این نکته است و هم تجربیات عینی، عملی و میدانی می گوید که بنیانی ترین حرکتی که برای تحول جامعه می توان انجام داد، تحول در یادگیری جامعه است.

 

 

وی با بیان اینکه هرچقدر یادگیری یک جامعه کارسازتر و مؤثرتر باشد، آینده آن جامعه بهتر خواهد بود و جامعه مطابق آن گونه ای که فرا گرفته، عمل می کند؛ خاطر نشان کرد: کاستی نهاد اقتصاد و سیاست و مجموعه نهادهایی که در کار آینده سازی این سرزمین و رفع مسائل و مشکلات در تکاپو هستند، قابل ارجاع به نظام یادگیری است و هر چقدر نظام یادگیری کارسازتر باشد، جامعه سالم تر، شاداب تر و موفق تر داریم و همه آرمان هایی که از منظر انقلاب اسلامی، دین و تحولات دینی دنبال می کنیم مرهون جریان یادگیری جامعه است.

 

 


وزیر آموزش و پرورش گفت: همه چیزهایی که برای کاستن از رنج مردمان و کاستن از گرفتاری های جمعیت به کار می گیریم، محصول جریان یادگیری جامعه است لذا کسانی که در جریان تعلیم و تربیت هستند، بدانند که در شریف ترین، بنیادی ترین، مؤثرترین و کارسازترین فعالیت قدم نهادند.

 

 


وی ادامه داد: بدون تردید این کار الهی است و از شرافت ذاتی برخوردار است و هر چقدر شاکر باشیم نمی توانیم شکر این نعمت را بگذاریم که به ما فرصت دادند تا جریان یادگیری جامعه را هدایت کنیم و به ما مجال دادند که برای دیدن، شنیدن و اندیشیدن انسان ها، گوش و چشم و قلب انسان ها را تغذیه کنیم و این یک فرصت بزرگ و طلایی است و به جهت عظمت و بزرگی این فرصت، بار این مسئولیت هم سنگین است لذا امیدواریم همه توفیق پیدا کنیم در جایگاهی که هستیم فهم درستی از عظمت داشته باشیم و برای تحقق آن، همه تلاش و کوشش خود را بکنیم.

 

 


حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که به یکباره رویه ها دچار آسیب شد؛ گفت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید می کنند این است که جامعه اگر در شرایط متفاوت قرار گرفت بتواند خود در مسیر بایستد و اگر در معرض طوفان ها و بحران ها با شرایط سخت قرار گرفت بتواند از حیثیت، شرافت و مأموریت خود پاسداری کند و من فکر می کنم به همت جامعه فرهیخته فرهنگیان، سرافراز بودیم و فرمایش مقام معظم رهبری حاکی از این است که باید کاری جدید، نو و متفاوت را به سرعت نشان دهیم.

 

 


وی افزود: ما فرصتی نداشتیم تست و آزمون کنیم و باید به سرعت وارد می شدیم و شدیم و اشکالات هم به تدریج حل می شوند و سیاست اصلی حمایت از این ظرفیت ملی{شبکه شاد} است و این ظرفیت، بزرگترین ظرفیتی است که در حوزه فناوری های دیجیتال و الکترونیکی در کشور انجام شده است؛ هیچ خدمتی در کشور به گستردگی خدمتی که الان دارد بر بستر فضای مجازی می شود نیست و هر چقدر که ترافیک شاد افزایش پیدا کند، ترافیک سایر شبکه ها کاهش پیدا می کند و این نشان می دهد ما جمعیت را به کار مهم و اساسی تعلیم و تربیت سوق دادیم؛ یعنی جریان اینترنت کشور مصروف کار آموزش و تعلیم و تربیت می شود.

 

 

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: کسانی که الان تبلت ندارند{۳ میلیون نفر} فعلاً هیچ راهی برای آن ها وجود ندارد؛ نهادهای مدنی و حمایتی را هم فعال کردیم اما هنوز کار دارد و فاصله زیاد است اما ما اجازه نمی دهیم کسی به دلیل نداشتن اینترنت و گوشی هوشمند، از آموزش محروم شود؛ تلویزیون الان بیش از 20 ساعت در شبانه روز وقت گذاشته برای همه کسانی که دسترسی به تبلت ندارند.

 

 

وی گفت: آن هایی که در مناطق کم جمعیت هستند همچنان سیاست ما آموزش حضوری است؛ آن جایی که اجازه ندارند و شرایط میسر نیست از طریق تلویزیون آموزش می بینند لذا ما اجازه نمی دهیم کسی به دلیل عدم دسترسی از آموزش محروم شود.

 


حاجی زاده اظهار داشت: با مدیران مدرسه صبحت کردیم متعهد هستند روی تک تک دانش آموزان حساس باشند و باید مدیران طراحی کنند و به میدان بیایند؛ اتفاقی که در جریان کرونا ایجاد شد و سال ها دنبال آن بودیم، اینکه پیوند خانه و مدرسه را تقویت کنیم؛ امروز این تقویت شکل گرفته و سال ها دلمان می خواست دانش آموزان نقش فعال تری داشته باشد که محقق شد.

 

 

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه پرورشی دغدغه داریم که کانال های پرورشی فعال شده و بعضی از برنامه ها که در شبکه شاد در حوزه پرورشی عرضه می شود بیش از یک میلیون نفر دانش آموز آن را مشاهده می کنند؛ در مورد محرومیت ها بیان کرد: سیاست ها ما کاستن از محرومیت ها و اولویت دادن به محروم ترین مناطق برای رساندن آن ها به متوسط کشور است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: سرانه آموزشی استان کرمان تا پایان امسال به متوسط کشوری می رسد اما در داخل استان هم این توزیع نامناسب است و همه منابع را اختصاص می دهیم برای کاستن از این فاصله هایی که به وجود آمده و این فاصله ها بخشی در اختیار هیچ کسی نیست و شرایطی است که به وجود آمده است.

 

 

حاجی میرزایی افزود: زمانی جمعیت جابه جا می شود، تعادل ها را به هم می زند و شکل گیری دوباره یک تعادل به سختی انجام می شود؛ غالب مسائل در حاشیه شهرها است که با مسائل و مشکلات جدی روبرو هستند.

 

 

وی تجهیز هنرستان ها را جزو اولویت های دانست و با بیان اینکه تقریباً بعد از 9 سال که کار جدی در حوزه تجهیز هنرستان ها انجام شده، از سال گذشته با تفاهمی که با معاونت علمی کردیم، 100 میلیارد تومان ما گذاشتیم و 50 درصد را آن ها قرار شد بپردازند و امسال هم اعتبارات در بودجه گرفتیم که توزیع خواهیم کرد تا هنرستان ها وضعیت بهتری داشته باشند.

 

 

وزیر آموزش و پروش همچنین تأمین مسکن فرهنگیان را جزو سیاست ها و مدارس شبانه روزی را جزو اولویت ها دانست و با افزودن این مطلب که نظام مراقبتی و اجتماعی دانش آموزان را به طور جدی دنبال می کنیم؛ ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی یک کلاس درس است همچنان که عاشورا یک کلاس درس و همچنان پابرجا است و دانش آموزان کلاس حسینی همواره الهام بخش و در عرصه حیات اجتماعی فعال هستند و آرمان های امام شهید را پیگیری می کنند، مکتب سلیمانی و درس سلیمانی هم درس همیشگی و پایدار و درس پایداری است.

 

 


وی با بیان اینکه در آموزش پرورش مجموعه ای برای ورود مفاهیم دفاع مقدس، قهرمانان دفاع مقدس، ایثارگران و شهدا تعیین کردیم و در همه محتوای درسی به تناسب پایه های تحصیلی این اهداف را به طور دقیق پیگیری خواهیم کرد؛ گفت: ما خرسند هستیم که در دوره ای زندگی می کنیم که دوره شهید سلیمانی بوده و این الگوهای مقاومت و پایداری، شجاعت و مردانگی، دینداری و فداکاری را باید به مردم معرفی کنیم و اگر می خواستیم قهرمانان گذشته را معرفی کنیم، امروز قهرمانی را معرفی می کنیم که با او زندگی کردند و از او خاطره دارند.

کد خبر 979916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha