جلوگیری از اسراف موجب توجه به نیازمندان می شود

حجت الاسلام اکبری، گفت: جلوگیری از اسراف در جامعه می تواند در جهت رسیدگی به نیازمندان سودمند واقع شود .

حجت الاسلام اله رضا اکبری امام جمعه شهرستان سنقروکلیایی با بیان اینکه اسراف را به معنی بد مصرف کردن نعمت های خداوند برشمرد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: اسراف یکی از واژه ها است که در احکام اسلامی به آن اشاره شده و به معنای بد مصرف کردن نعمت های خدا می باشد جلوگیری از اسراف می تواند زمینه ای برای رسیدگی به افراد نیازمند جامعه فراهم کند .

 

وی در این زمینه به مثال هایی اشاره کرد و افزود: اگر برای شستشوی دست فرضا یک لیتر آب کفایت  می کند کسی بیشتر از آن آب بریزد اسراف کرده ،درگذراندن عمر بعضی از افراد عمرشان را ضایع می کنند و در راه صحیح مصرف نمی کنند ، برخی نعمت های مادی را در جای خود مصرف نمی کنند . اگر از نعمت هایی مثل چشم ، دست ،گوش ،فکر ،ذهن و جوانی در راه صحیح استفاده نشود این اسراف نعمت های خدا بوده و خدای متعال اسراف کاران را دوست ندارد .

 

حجت الاسلام اکبری در پاسخ به چرایی بالا بودن گناه اسراف و تبذیر، خاطر نشان کرد : خدای متعال هرنعمتی که داده راه مصرف صحیح آن را هم قرار داده و خروج از قواعد و قوانینی که خدای متعال تعیین کرده مفسده در جامعه ایجاد می کند .به عنوان مثال اگر جلوی اسراف کاری هایی که در دنیا اتفاق می افتد نسبت به نان گرفته شود افراد گرسنه ی زیادی از گرسنگی نجات پیدا می کنند ،در زمینه لباس اگر افراد اسراف نکنند این مبالغی که صرف  هزینه ی نابه جا می شود را می توان خرج افراد نیازمند کرد.
 

 

امام چمعه شهرستان سنقر و کلیایی تصریح کرد: افراد ثروتمندکه خانه های متعدد دارند می توانند در جهت استفاده درست از آنها و قرار دادن آنها در اختیار افراد نیازمند موجب رفع مشکل در زمینه  تامین مسکن  شوند بنابراین هر چیزی که حرام شده از جمله اسراف به دلیل آثار مختلف آن در جامعه می باشد. شاید برخی از این آثار را شاید قابل فهم نباشد ولی اجتمالا میدانیم هر چیزی که خدای متعال حرام کرده حتما آثار بدی در جامعه و زندگی شخص ایجاد می کند که برای جلوگیری از آن باید ما از انجام کار های حرام پرهیز کنیم .

کد خبر 980015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha