تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در وبینار «ساخت تمدن اسلامی»

در جریان برگزاری وبینار «ساخت تمدن اسلامی» از سوی مرکز فرهنگی ایران در هرات، توصیه‌های مقام معظم رهبري در بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وبینار «ساخت تمدن اسلامی» با تأکید بر تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با حضور نخبگان و دانشگاهیان از سوی مرکز فرهنگی ایران در هرات افغانستان برگزار شد.

در این وبینار، عبدالمجید صمیم، استاد دانشگاه هرات، محمد سعید رضازاده، معاون شورای اخوت اسلامی حوزه غرب افغانستان، محمد اسماعیل حقانی، استاد دانشگاه الغیاث هرات، محمد ابراهیم مصئون، رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود در هرات، محمد داود افشار آگاه امور دینی و تحلیل‌گر مسائل سیاسی افغانستان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

محمد سعید رضازاده، معاون شورای اخوت اسلامی حوزه غرب، در مورد عوامل و موانع پیشرفت تمدن اسلامی در این وبینار سخنرانی کرد. وی از عواملی چون تقلید کور کورانه، عدم باور و آگاهی به جامعیت اسلام، تجدید حیات امت اسلامی در غالب اجتهاد پویا، دفن فکر تکفیری و تحکیم اندیشه تقریبی، فقدان رهبری واحد در جهان اسلام و بی هویتی جوانان مسلمان را از عوامل افول تمدن اسلامی دانست.

رضازاده تقلید کورکورانه را یکی از عوامل افول تمدن اسلامی دانست و افزود: این تقلید در سطوح مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و نهادهای اجتماعی به وضوح دیده می‌شود.

وی در ادامه، عدم باور به جامعیت اسلام و بروز بودن آن را یکی دیگر از عواملی دانست که تمدن اسلامی را به افول مواجه کرده است.

 

الهی بودن تمدن اسلامی

عبدالمجید صمیم، استاد دانشگاه هرات در سخنانی، تمدن اسلامی را یک تمدن شریعت محور و دین‌گرا دانست و افزود: شریعت مداری برای تمدن اسلامی یکی از برتری‌های این تمدن نسبت به سایر تمدن‌ها است.

وی در ادامه الهی بودن تمدن اسلامی را یکی از ویژگی‌های این تمدن خواند و گفت: تمدن اسلامی بر مبنای خداگرایی و یکتاپرستی بنا شده است و تمام چرخه‌ها، سازمان‌ها و نظام‌های این تمدن بر محور خداگرایی و یکتاپرستی می‌چرخد.

صمیم همچنین، انسانی بودن را یکی دیگر از  ویژگی‌های این تمدن مطرح کرد و ادامه داد: تمدن اسلامی به خاطر انسان‌ها آمده است و تمام احکام و شریعت‌های آن برای تکامل یافتن انسان‌ها است.

وی علمی بودن و جهانی بودن تمدن اسلامی را مهم‌ترین ویژگی‌های این تمدن دانست و تأکید کرد: اولین کلمه‌ای که اسلام گفته شده دعوت به خواندن و مطالعه است و این نشان‌دهنده این است که تمدن اسلامی بخش‌های دین اسلام بر مبنای علم استوار است. تمدن اسلام مختص به یک گروه خاص نیست بلکه یک تمدن جهانی است و در خدمت تمام عالم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب از هر نژاد و هر کشوری که باشند، است.

 

حق مداری در تمدن اسلامی

محمد ابراهیم مصئون، رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود در هرات در سخنانی در این وبینار مطالبی در باره حق مداری در تمدن اسلامی بیان کرد.

وی اسلام را به عنوان آئینی آسمانی و منبع حق مداری الهی مطرح کرد و افزود: حق مداری منحصر به هیچ دین، ذهب، قومیت، ملیت، رنگ و...  نیست بلکه در نظر اسلام این حق مداری برای تمام انسانها جاری می‌گردد و باید حقوق حقه شان برسند.

مصئون با اشاره به حکایت مشهور از حضرت علی(ع) در باره شکایت ایشان از یک مسیحی بیان کرد: در محاکم صدر اسلام بین امیرالمؤمنین(ع) و یک مسیحی فرقی قایل نمی‌شدند که این نشان دهنده حق مداری در جامعه اسلام است.

رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود در هرات با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در جهت حق محوری در اجتماع هموراه به مجازات متجاوزان و ظالمان تأکید و همیشه اطرافیان را به حق محوری و رعایت حقوق دیگران توصیه می‌کردند، افزود: در تمدن اسلامی، حق هر فرد، چه به سود و چه به زیان افراد دیگر باشد باید به صاحب حق بازگردانده شود و سیره بزرگان دین در تمدن اسلامی اینگونه بوده که به حقوق دیگران تجاوز نشود.

نقش وحدت در تحقق تمدن اسلامی با تأکید بر آموزه‌های قرآنی

محمد اسماعیل حقانی، استاد دانشگاه الغیاث هرات از دیگر سخنرانان بود. وی در مورد راز های جاودانگی اسلام نسبت به سایر ادیان صحبت کرد.

حقانی با اشاره به آیه «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعًا وَ لـا تَفَرَّقُوا» یکی از رازهای جاویدانگی اسلام نسبت به سایر ادیان را اتحاد و اتفاق مسلمین دانست و افزود: دین و تمدن اسلامی همواره انسان‌ها را به داشتن اتحاد دعوت کرده است.

این استاد دانشگاه الغیاث هرات در ادامه از توجه اسلام به علم، مبارزه اسلام با بی عدالتی و ظلم، موافقت اسلام با اختراعات و اکتشافات، اصل همکاری و تعاون، نگاه جامع اسلام به وسع و توان مکلفین جهت انجام اوامر و نواهی الهی، توصیه به کوشش و تلاش و منع سستی و تنبلی، تأکید اسلام به دادن نفقه زن و فرزندان و ... به عنوان عوامل جاویدانگی اسلام نام برد.

 

انقلاب اسلامی ایران نقطه امید ملت‌های مظلوم است

در بخش پایانی این وبینار، محمد داود افشار، آگاه امور دینی و تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان در مورد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر انقلاب حضرت امام آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی کرد.

افشار با اشاره به اینکه ملت افغانستان به عنوان ملتی مسلمان رنج کشیده و ستم دیده است و نیاز به یک نقشه راه برای رسیدن به یک افق روشن دارد تا از بدبختی، ناامنی، قتل و برادر کشی نجات پیدا کند افزود: پیداست که باید برای رسیدن به این آرزو باید از  تجربیات خوب دیگران استفاده کرد تا افغانستان   را از این منجلاب و گرفتاری نجات دهیم و به تمدن اصلی اسلامی که سرمشق آن را پیامبر بزرگوار اسلامی برای مان ترسیم نموده است، برسیم؛ بی شک در این بین انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، انقلابی است که می‌تواند سرمشق خوبی برای کشور های اسلامی مخصوصاً کشور ما افغانستان عزیز باشد.

وی انقلاب اسلامی را یگانه انقلابی دانست که تا کنون در تقابل با قدرتمندان عالم بخصوص استکبار جهانی قد علم کرده است و بر باورها و اعتقادات خویش استوار است و خود را از هرگونه وابستگی به شرق و غرب مبری می‌داند.

این آگاه امور دینی و تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان در ادامه سخنانش، اظهار کرد: انقلاب اسلامی، آغاز گر یک عصر جدید در عالم بود و شعار آن بر خلاف دیگر انقلاب‌ها، شعاری جهانی بود که منحصر به انقلاب ایران نبود و انقلاب اسلامی، انقلاب از صفر شروع شده بود که نه در آن تجربه قبلی و نه هم ادامه دهنده انقلابی دیگر بود که آن را حضرت امام خمینی(ره) طرح ریزی کرده بود.

گفتنی است؛ وبینار بررسی و تبیین ساخت تمدن اسلامی با استقبال بسیار زیادی در صفحات اجتماعی روبه رو شد و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت.

کد خبر 980100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha