زیارت اربعین در همه زمان ها کارگشاست

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی گفت: زیارت اربعین را یک فکر و فرهنگ می دانیم که در همه زمان ها کارگشا و در عرصه های فردی و اجتماعی انسان ساز است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، جابربن عبدالله انصاری یار صدیق رسول خاتم (ص) اولین زائر اربعین امام حسین (ع) است که پس از چهل روز از واقعه عاشورا به بزرگداشت حماسه حسینی می پردازد. امام صادق (ع) نیز در فضیلت قرائت زیارت اربعین و زیارت امام حسین (ع) می فرماید: «کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن علی علیهما السّلام باشد اگر پیاده رود، خداوند منّان به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید تا زمانی که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالی او را از رستگاران قرار می‌دهد تا وقتی که مراسم و اعمال زیارت را به پایان رساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب می‌فرماید تا زمانی که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‌ای نزد او آمده و می‌گوید: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم سلام رسانده و به تو می‌فرماید: «از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌ات آمرزیده شد».

 

 

 

«حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی»، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق در خصوص زیارت اربعین و جایگاه آن در مکتب تشیع با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانیم:

 

زیارت اربعین و راهپیمایی اربعین چه اهدافی را تبیین می کند؟

زیارت اربعین که در روایات هم به آن اشاره شده بازخوانی جریان نهضت امام حسین (ع) در عاشورا است. نهضت امام حسین (ع) یک سبک زندگی برای آن است که انسان در مقابل ظلم بایستد و پایبند ارزش های الهی باشد. زیارت اربعین یک نقشه جامع و کاملی است برای انسان آزاده که در مقابل ظلم ایستادگی می کند یعنی هم عارف، عاشق و هم مبارز است. راهپیمایی اربعین که سال گذشته با شکوه برگزار شد، پیام آور نهضت عاشورا بود و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی شود؛ بنابراین باید با شیوه های دیگر مفاهیم پویای فرهنگ عاشورا و اربعین را احیا کنیم. 

 

چگونه می توان از مولفه های زندگی ساز زیارت اربعین برای زندگی امروز استفاده کرد؟

ایثار اصحاب امام حسین (ع) در شب عاشورا بالاترین ایثار است چرا که ایثار جان بالاترین ایثار محسوب می شود و نمونه عینی آن را امروز در کادر درمانی، پزشکان، پرستاران و همه فعالان برای مبارزه با ویروس کرونا و همچنین کمک های مومنانه مردم مشاهده می کنیم. ایثار جان برای نجات جان دیگران و کمک های مومنانه نوعی ایثار است؛ بنابراین زیارت اربعین را یک فکر و فرهنگ می دانیم که در همه زمان ها کارگشا و در عرصه های فردی و اجتماعی انسان ساز است.

 

زیارت اربعین چه جایگاهی در فرهنگ شیعه دارد؟

روایتی از امام حسن عسکری (ع) داریم که در آن علایم مومن را برمی شمارد و یکی از مصادیق و علایم پنج گانه مومن را زیارت اربعین عنوان می کند. در احادیث فراوانی از امامان معصوم(ع) به زیارت اربعین سفارش و به زمان و مکان استحباب بیشتر این زیارت، اشاره شده است؛ به طوریکه در مناسبت های گوناگون به آن ترغیب و در حدیثی، یکی از نشانههای مؤمن شمرده شده است. این سفارش های مؤکد ازآنروست که پیش از شهادت امام حسین(ع) بههیچروی اربعین جلوه ای نداشته و اهل بیت(ع) خواسته اند به بهانه های گوناگون، از جمله با تأکید بر زیارت اربعین، نام و یاد آن حضرت زنده نگه داشته شود. در بحث اربعین، اصل زیارت سیدالشهدا(ع) در این روز و مفاد زیارت اربعین اهمیت دارد و باید با نگاه معرفت شناسانه همراه باشد.

 

چگونه می توان با بهره گیری از مفاهیم زیارت اربعین، بصیرت افزایی کرد؟

در عرصه فردی توکل به خدا و خود را به مرحله عبودیت نزدیک کنند و آنچه که خدا می خواهد به عنوان عبد انجام دهند و در عرصه اجتماعی هم با همنوعان خود مهربان باشند و نسبت به تربیت و پرورش فرزندان صالح اهتمام داشته باشند. همان طور که امام خمینی فرزندانی تربیت کرد که در راه خدا جان دادند و جوانان در میادین نبرد و دفاع مقدس حماسه آفریدند، حماسه ای شبیه کربلا.

در عرصه سیاسی اجتماعی هم می توانیم از امام حسین (ع) الگو بگیریم. همان طور که امام حسین (ع) فرمود هر کس مثل من باشد، هیچ وقت با یزید بیعت نمی کند، بنابراین امام حسین (ع) تکلیف ما را در مقابله با ظلم و استبداد مشخص کرده است؛ بنابراین نمی توانیم با اندیشه استکباری کنار بیاییم.

 

چگونه می توان در این ایام و با شرایط روز، از اربعین حسینی برای ایجاد مودت میان امت اسلامی بهره برد؟

در راهپیمایی اربعین آنچه که دیده ایم جلوه ای از روحیه ایثار، ظلم ستیزی، احیای امر به معروف و نهی از منکر، نوع دوستی، مودت و اطعام به مردم بوده است. در عراق و در ایام اربعین آنچه که در وسع مردم است برای پذیرایی از زائران حضرت ابا عبدالله (ع) می آورند و این نشانه ای از مودت، همدلی و انسان دوستی است. باید روحیه اخوت و برادری را بیشتر کنیم.

در عرصه بصیرت و دشمن شناسی نیز باید از واقعه کربلا و زیارت اربعین درس بگیریم. در زمان حاضر روحیه شمر که در مقابل حق می ایستند، می توانیم مشاهده کنیم. صهیونیسم، آمریکا و هیئت حاکم بر آن مصادیق شمر زمان امام حسین (ع) در حال حاضر هستند که امروز در مقابل جمهوری اسلامی ایران ایستاده اند و روز به روز حلقه تحریم بر مردم را تنگ تر می کنند و این تحریم ها همچنان ادامه دارد. وقتی دارو و لوازم حیاتی را بر روی کشور بسته اند، این یک حرکت غیر انسانی است. اگر فلسفه و ابعاد عاشورا را در نظر بگیریم هر کدام از جوانان ما همانند اصحاب امام حسین (ع) باشند و این اتفاق رخ نمی دهد مگر با آموزش و فرهنگ سازی در جامعه.

 

 

 

 

کد خبر 980135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha