زیارت اربعین به منتظران یاد می‌دهد انتظارشان به کربلایی دیگر ختم نشود

حجت‌الاسلام براری با بیان‌اینکه زیارت اربعین از مسائل مهدوی گره‌گشایی می‌کند، گفت: یکی از اشتباهات رایج که بی‌رحمانه به مکتب اهل بیت(ع) می‌تازد، مربوط به مسئله رجعت است، در حالی‌که رجعت عین توحید است و در زیارت اربعین به آن تصریح شده است.

حجت الاسلام «محمد براری» در گفتگو خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره ارتباط زیارت اربعین با زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج)، اظهار کرد: زیارت اربعین یکی از زیارت های تقریبا منحصربفرد است که برای آن برکات و فضایل بسیار برشمرده شده به ویژه آنکه امام عسکری(ع) در روایتی آن را از نشانه های پنجگانه مومنان برشمرده است.

 

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: وقتی زیارت اربعین را با توجه و تامل در فرازهایش مرور می کنیم، در آن فرازهای نغز می یابیم که یا در دیگر زیارات نیست یا سطحی به آنها پرداخته شده است اما به تعبیر امروزی زیارت اربعین این معارف را بُلد کرده است. در چند موضع، این زیارت با مهدویت مرتبط است به ویژه در قسمت های پایانی و همچنین در دشمن شناسی جریان عاشورا.

 

گره گشایی های زیارت اربعین در مسئله مهدویت

 

وی ادامه داد: وقتی در زیارت اربعین شاخصه های دشمنان امام حسین(ع) مطرح می شود اینکه چه کسانی در برابر حضرت سیدالشهداء(ع) قد عَلَم کرده و ایشان را شهید کردند، در مسئله مهدویت و انتظار هم به نکات گره گشا می رسیم، کسی که امام زمان(عج) را حتی اندک بشناسد و اعتقاد و باور به ایشان داشته باشد، علاقه ای در درون او شکل می گیرد که با توجه به آن، علاقمند حضور در دوران امام مهدی(عج) و درک دولت کریمه ایشان خواهد بود چراکه حتی به ظاهر بسیاری از ما آرزو داریم در رکاب حضرت بقیه الله الاعظم(عج) باشیم و ایشان را یاری کنیم البته این نباید فقط آرزو باشد بلکه باید موانع تحقق این آرزو را بررسی و محقق کرد.

 

حجت الاسلام براری تاکید کرد: در زیارت اربعین می خوانیم آنها که علیه حضرت سیدالشهداء(ع) پشت به پشت و دست به دست هم دادند و آن جنایات را رقم زدند، فریب دنیا را خوردند و هوی و هوس دنیایی آنها را در منجلاب خود گرفتار کرد و نتوانستند حقیقت را دریابند!؛ در صحنه عاشورا می بینیم حتی با واژه ها و تعابیر دینی به جنگ با اباعبدالله الحسین(ع) برخاستند مثل تعابیر آغازین عمرسعد برای شروع جنگ که گفت: ای سواران خدا سوار مرکب شوید که بهشت را به شما بشارت می دهم!! یعنی نگاهش این بود که با جنگ با امام حسین(ع) بهشت روزی آنها می شود!! به عبارت دیگر، با مفاهیم و گزاره های دینی که دچار تشویش و اعوجاج شده بود، سپاهیان را علیه امام حسین(ع) شوراندند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: این به منتظران امام مهدی(عج) می آموزد کسانی که بخواهند در لشکر امام حسین(ع) و امام زمان(عج) قرار بگیرند نباید فریب دنیا را بخورند، البته این بدان معنا نیست که از دنیا بهره نبریم بلکه نباید برای دنیا همه چیزمان را از دست بدهیم، چنان که عمر برای دنیا به جنگ نوه پیامبر(ص) رفت. امام حسین(ع) عمر را خواست تا اتمام حجت کند (تعبیر مذاکره از این دیدار دون شان سیدالشهداء(ع) است)، اما عمر در پاسخ امام(ع) عرضه داشت: می ترسم خانه ام را خراب کنند؛ حضرت(ع) فرمودند: من بهتر از آن را برایت می سازم؛ وی دوباره عرضه داشت: می ترسم مالم را به غارت ببرند، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرمودند: من مالی بهتر از آن به تو در حجاز می دهم ... اما او باز بهانه آورد چراکه فریب دنیا را خورده و در آن غرق بود.

 

سودی که نصیب منتظران می شود

 

وی با بیان اینکه ما انسان ها خصلت تاجران را داریم، گفت: خداوند به دلیل وجود این خصلت در انسان در قرآن با شیوه تجارت با انسان سخن می گوید. باید توجه داشت ما در تجارت یا سود کم می بینیم یا بسیار. در زیارت اربعین فرا می گیریم آنها که در مقابل حضرت حسین(ع) ایستادند، سود کم دنیا را در ظاهر بردند اما سود اصلی یعنی سعادت اخروی را از دست دادند و آخرت را به کم ترین بها فروختند. آنها که رودرروی امام حسین(ع) قرار گرفتند در دامان هوی و هوس خود افتادند، هم تکبر ورزیدند و هم امیال درونی خود را بر حقیقت ترجیح دادند و نتیجه آنکه سال لعنت و عذاب ابدی را برای خود خریدند. همه اینها به ما یاد می دهد که اگر می خواهیم در لشکر امام مهدی(عج) باشیم طوری رفتار کنیم که در لشکر مقابل حضرت(عج) قرار نگیریم.

حجت الاسلام براری با بیان اینکه در فرازهای پایانی زیارت اربعین، کیفیت قرار گرفتن در سپاه امام مهدی(عج) و همراهی ایشان تشریح می شود، ابراز کرد: اینکه تحقق دولت آخرالزمانی اهل بیت(ع) که توسط امام زمان(عج) بنا می شود، منتظر اذن الهی است «وَأَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِإِیابِکُمْ مُوقِنٌ» این یعنی ایمان داشتن برای قرار گرفتن در این مسیر مهم است، خدا وقتی در قرآن برخی مسلمانان را توبیخ می کند، می فرماید: شما اسلام آورده اید نه ایمان!

 

وی تاکید کرد: ایمان یعنی باور با همه وجود، ایمان به ائمه(ع) یعنی ایمان به اینکه امام معصوم(ع)، حجت خدا و واجب الاطاعه است و همه حق در جانب آنها قرار دارد و آنها معدن حق هستند؛ این ایمان باعث می شود هر حرف و عمل امام(ع) را بپذیریم همچون علی‌بن یقطین ها و ... اینطور نباشد که زمانی حرف و عمل امام را اشتباه بپنداریم.

 

حمله بی رحمانه به مکتب اهل بیت(ع) به دلیل باور به رجعت!!

 

وی تاکید کرد: ما در این فرازها به ایمان به بازگشت اهل بیت(ع) تصریح می کنیم یکی از اشتباهات رایج که بی رحمانه به مکتب اهل بیت(ع) می تازد، مربوط به مسئله رجعت است، رجعت عین توحید است چنان که علمای ما از شیخ مفید به بعد به آن تصریح داشته اند، رجعت یعنی اعتقاد به قدرت خدا برای بازگرداندن انسانی که از دنیا رفته به این عالم خاکی مگر در قرآن داستان «الاغ عُزَیر نبی» نیامده پس رجعت دور از ذهن نیست.

 

حجت الاسلام براری در ادامه بیان کرد: در این فرازهای پایانی به یقین به شریعت تصریح می کنیم اینکه حلال و حرام ها را بر اساس شریعت انجام می دهیم نه بر اثر هوس و هوس و عقل ناقص خودمان و اعتقاد داریم که هر عملی جزا دارد: «فَمَنْ یعمَل مِثقالَ ذَرةٍ شَراً یرَهُ».

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: بعد از عبور از اینها وارد می شویم به فضای محبت به اهل بیت(ع) و عرضه می داریم: «وَقَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ، وَأَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ» یعنی قلب من با قلب شما در صلح و سازش است، ترازوی قلب من قلب شما است و اگر بخواهم با کسی دوستی کنم رضای قلب شما را می بینم نه هوی و هوس را، به عبارت بهتر، حتی در دوستی ها به رضایت قلب امام زمان(عج) توجه می کنیم نه آنکه هر طور خواستیم عمل کنیم. برخی در طول تاریخ نتوانستند چرایی رفتار و سیره ائمه(ع) را درک کنند چون با هوی و هوس و عقل خود آن را می سنجیدند.

 

وی با بیان اینکه در زیارت اربعین همراهی با امام را طلب می کنیم «وَنُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ»، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ چندین بار این اتفاق رخ داده چنان که در کربلا هم حادث شد یعنی اعلام آمادگی کامل برای همراهی با امام حسین(ع) از سوی کوفیان اما آمادگی ظاهری بدون توجه به باطن که خروجی اش فاجعه کربلا شد، از این رو باید مراقب باشیم که آمادگی برای ظهور به چنین فجایعی ختم نشود آمادگی وقتی است که هر جا خلایی بود، وارد شویم «حَتَّیٰ یَأْذَنَ اللّٰهُ لَکُمْ»، یعنی خود را به گونه ای تربیت کنیم که آماده همراهی با امام منصور(عج) شویم.

کد خبر 980139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha