اقدامات لازم جهت تاب‌آوری در حوزه طبیعی و اجتماعی در خوزستان

خدادادی با بیان اینکه مشکلاتی که امکان دارد در ۶ ماهه دوم سال جاری در خوزستان بروز دهد از ۲ منظر باید بررسی شوند گفت: این ۲ منظر شامل تاب‌آوری در حوزه آسیب‌های طبیعی و تاب‌آوری در حوزه اجتماعی هستند که باید اقداماتی در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «علی خدادادی» امروز در نشست کارگروه امداد و نجات شورای پدافند غیرعامل، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان اظهار کرد: شهدا و ایثارگران با مجاهدت و جانفشانی توانستند امنیت را برای این مرز و بوم بعد از تهاجمات در هشت سال دفاع مقدس به ارمغان آورند و باعث پایداری و صلابت ایران اسلامی شوند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بعضی از مشکلات زیرساختی در حوزه پدافند غیرعامل در سطح کشور و استان وجود دارد که مسائلی ذاتی هستند و در درازمدت به ارث رسیده‌اند و شاید در کوتاه‌مدت امکان مرتفع کردن این مشکلات میسر نباشد.

 

وی اضافه کرد: برخی از این مشکلات نتیجه عملکرد غیرکارشناسی هستند که امیدواریم در سال‌های آتی این مشکلات با تجربه‌هایی که کسب می‌شود و برنامه‌هایی که طراحی خواهد شد، برطرف شوند.

 

خدادادی با بیان اینکه مشکلاتی که امکان دارد در 6 ماهه دوم سال جاری در خوزستان بروز دهد از 2 منظر باید بررسی شوند و تصریح کرد: این 2 منظر شامل تاب‌آوری در حوزه آسیب‌های طبیعی و تاب‌آوری در حوزه اجتماعی هستند.

 

وی با اشاره به اقدامات لازم در جهت افزایش تاب‌آوری در حوزه آسیب‌های طبیعی عنوان کرد: در پدافند غیرعامل باید پیوست‌هایی را در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌ها مدنظر داشته باشیم و مهم‌ترین پیوستی که با آن روبه‌رو و آشنا هستیم کووید ۱۹ است که متأسفانه از روز گذشته رشد فزاینده‌ای در استان داشته و زنگ خطر وضعیت قرمز را به صدا در آورده است .

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان کادر درمان را مدافعان سلامت و سیل‌بندهای کنترل ویروس کرونا دانست و ابراز کرد: این عزیزان فشار کاری زیادی را متحمل شده‌اند و این روندی فرسایشی است، اگر این سیل‌بندها شکسته شوند تبعاتش غیرقابل جبران خواهد بود.

 

وی ادامه داد: لذا در معرض قرار نگرفتن، استفاده صحیح از ماسک مناسب و رعایت فاصله فیزیکی به صورت توأمان می‌تواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از روند فزاینده شیوع ویروس کرونا در روزهای آتی باشد.

 

خدادادی خاطر نشان کرد: علاوه بر ویروس کرونا پیوست و ملاحظات دیگری نیز در استان خوزستان باید لحاظ و برای آن تدابیری اتخاذ شود.

 

وی بیان کرد: خطرات بعدی پیش رو، آنفلوانزای فصلی و پاندمی آنفلوانزای H1N1 است که در استان خوزستان سالیانه وجود دارند و با توجه به همزمانی با شیوع کووید ۱۹ احتمالا مشکل‌ساز می‌شوند؛ به همین سبب واکسینه شدن افراد بالای 65 سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سایر گروه‌های هدف اعلام شده از سوی وزارت بهداشت می‌تواند میزان مبتلایان را محدودتر و ضریب آسیب‌پذیری را کاهش دهد.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تاکید کرد: در کنار این‌ها در استان بحران تنفسی پس از اولین بارندگی‌های پاییزی وجود دارد که بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر را روانه بیمارستان‌ها می‌کند لذا اولین اقدام اجرایی در این بخش در حوزه بهداشت و درمان خواهد بود که با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، قبل از اولین بارش‌ها و حسب اطلاعات ثبت شده در پرونده‌های سلامت، افراد در معرض را شناسایی و نسبت به استفاده از داروهای تجویزی مختص این بیماران با توجه به نظر پزشکان متخصص، روش‌های پیش درمانی را به‌کار گیرند.

 

وی با اشاره به ضرورت پیش‌بینی و آمادگی واکنش مطلوب و متناسب با شرایط کنونی جامعه در صورت بروز حوادث غیرمترقبه از قبیل سیلاب و یا زلزله تصریح کرد: برای افزایش تاب‌آوری در حوزه آسیب‌های طبیعی ضرورت دارد نسبت به کاهش ضریب خطرپذیری و کاهش آسیب‌پذیری به ویژه در مناطق پرخطر و کمتر برخوردار بیشتر تلاش کنیم.

 

خدادادی با تشریح منظر دوم که تاب‌آوری در حوزه اجتماعی است بیان کرد: جمعیت هلال احمر با توجه به رسالتش در حوزه آسیب‌های اجتماعی، با کمک خیرین، گروه‌های مردم نهاد و سایر مجموعه‌ها تلاش می‌کند طرح‌های توانمندسازی را به ویژه در حوزه معیشتی و با رویکرد ورود به مناطق حاشیه‌ای، کمتر برخوردار و صعب‌العبور فعال‌تر کند.

 

وی در پایان با اشاره به اهمیت بالای فعالیت بخش‌های آموزشی یاد آور شد: آموزش نقش مهمی در تاب‌آوری حوزه اجتماعی دارد و به همین جهت نباید در این حوزه دچار غفلت شد، به خصوص آموزش دانش‌آموزان و اقشار مختلفی که احتمال آسیب‌پذیری بالایی دارند، از این رو آموزش همگانی به آحاد جامعه و در سطوح مختلف از مهم‌ترین فعالیت‌ها خواهد بود.

 

کد خبر 980607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha