شور اربعینی مردم گیلان در فراق زیارت حرم حسینی(ع)

مردم عزادار و دلباخته حضرت سیدالشهدا(ع)، امسال را در فراق زیارت حرم حسینی(ع) در شهر خود سوگواری کردند و شور اربعینی را به رخ جهانیان کشیدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، مراسم اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، در سراسر کشور به ویژه استان گیلان شکل دیگری به خود گرفته است.

جمع کثیری از مردم گیلان که همه ساله در این روزها، عازم کربلای معلی، حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) می‌شدند، بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا باید در شهر و خانه‌های خود به عزای ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، سوگواری کنند.

مراسم ویژه روز اربعین حسینی(ع) در رشت همزمان با سراسر کشور و با رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی در میدان شهدای ذهاب این شهر برگزار شد و خیل مشتاقان حضرت سیدالشهدا(ع) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در این مراسم حضور پیدا کردند.

این مراسم معنوی با قرائت زیارت اربعین آغاز و نوای حماسی و انقلابی مداحان برجسته استان گیلان ادامه پیدا کرد.

نوای ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) زینت بخش محفل و چشمان گریان مردم جامانده از پیاده روی اربعین بر معنویت مراسم افزوده بود.

*برپایی موکب «خدام العتره» در پیاده راه فرهنگی رشت

«علیرضا قانع» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: موکب «خدام العتره» شهرداری رشت که همه ساله در پیاده‌ روی اربعین به زائران امام حسین(ع) خدمت رسانی می کرد، امسال با توجه به شیوع کرونا و عدم اعزام زائر این همایش بزرگ شیعیان، در پیاده راه فرهنگی رشت (میدان شهدای ذهاب) برپا شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت تصریح کرد: این موکب با شبیه سازی بین الحرمین کربلا، حال و هوای بارگاه نورانی امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) برای بازدیدکنندگان و حاضران در عزاداری روز اربعین تداعی کرده است.

وی تاکید کرد: نمایشگاه عکس خدمات‌رسانی موکب «خدام العتره» در اربعین حسینی (ع) سال‌های گذشته از دیگر بخش‌های این موکب است.

قانع خاطرنشان کرد: غرفه‌هایی از کفاشی صلواتی، خیاطی صلواتی، بهداشت و درمان، چای خشک و قند تبرکی و بوی اسپند و حضور خادمان اهل بیت(ع)، جلوه خاص و معنوی به این موکب نمادین اربعین حسینی(ع) داده است.

*توزیع ۲۰ هزار پرس غذای نذری اربعین در گیلان

«مجید ذاتی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه موکب نورالزهرا(س) رشت در اربعین سال گذشته، ۷۰ هزار پرس غذای گرم در کربلای معلی توزیع کرد، گفت: با توجه به شرایط کرونا و عدم حضور زائران گیلانی در کربلا، در اربعین امسال ۲۰ هزار پرس غذای گرم از سوی این موکب در درب منازل سطح شهر رشت توزیع می‌شود.

مدیر اجرایی موکب نورالزهرا (س) رشت خاطرنشان کرد: اعضای این موکب در اربعین امسال که توفیق زیارت حضوری حرم امام حسین(ع) را نداشتند به مناطق محروم شهر رشت رفته و به مشکلات جزئی نیازمندان از جمله تعمیرات لوله‌کشی خانه‌ها، تعمیر سقف منازل و … پرداختند.

وی با اشاره به فعالیت نورالزهرا (س) رشت در ایام کرونا، اظهار کرد: از همان ابتدای شیوع کرونا در گیلان، این موکب اقدام به راه‌اندازی سه کارگاه تولید ماسک و لباس مخصوص بیمارستانی کرد که این لباس‌ها به صورت رایگان در اختیار مراکز درمانی سراسر استان قرار گرفت.

ذاتی اذعان کرد: این موکب از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۲.۵ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی برای مبارزه با کرونا و کمک به نیازمندان هزینه کرده است.

*اعزام ۳۶۷ مبلغ در روز اربعین به مناطق مختلف گیلان

حجت الاسلام «سعید مهدوی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه‌های گسترده مساجد سراسر گیلان در روز اربعین، اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، مراسم‌های عزاداری چهلمین روز شهادت سیدالشهدا(ع) با رعایت سخت‌گیرانه پشیوه نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه در ایام اربعین، ۳۶۷ مبلغ بومی و غیربومی به مناطق مختلف گیلان اعزام شدند، تصریح کرد: از این تعداد، ۲۸۵ نفر مبلغ مرد و ۸۲ نفر نیز مبلغ زن هستند.

کد خبر 981041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha