گیرهای باطنیِ انسان مانع از لبیک او به امام خویش است

حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: باید روی گیرهای باطنی خود کار کنیم، خیلی ها به خاطر همین گیرها برای یاری امام حسین در کربلا حاضر نشدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سید ابراهیم حسینی اراکی ظهر اربعین در جمع عزاداران حسینی در مسجد امام کرمان که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان برگزار شد؛ در ادامه سلسله مباحث قبلی گفت: امام صادق(ع) فرمودند «محبین ما سه دسته هستند؛ دسته اول محبین کسانی هستند که در آشکار محب ما هستند اما در سر و نهان محب ما نیستند و اکثر محبین ما اینگونه اند».

 

 

مبلغ حوزه علمیه قم در ادامه متذکر شد: در خلوت به مقتضای محبت ملتزم باشید؛ یعنی جایی که هیچکس نیست، من با آن عشق و شیدایی که به امام خود دارم به خاطر این عشق و حرمت آن خیلی کارها را بکنم و به خاطر این عشق و قداست و حرمت آن خیلی کارها را در خلوت خود نکنم.

 

 

 

وی ادامه داد: عده ای به امام صادق (ع) گفتند «یا بن رسول الله؛ در این مدینه بعضی ها می گویند جزء شیعیان و محبین شما هستند اما هر کاری می کنند، هر چیزی می خورند، هر چیزی می بینند و در هر مجلسی می روند و حتی گاهی شراب هم می خورند و در مجالس بد شرکت می کنند» حضرت (ع) فرمود «به خدا سوگند من امام آن ها نیستم؛ من امام کسانی هستم که از من اطاعت می کنند» ما که نباید از ترس گناه نکنیم بلکه باید از عشق و شیدایی، حرام الهی را کنار بگذاریم.

 

 

 

حسینی اراکی اظهار کرد: امروز در زیارت اربعین خواندیم «و أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَالْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَة»؛ یعنی آقایم امام حسین(ع) خیلی پاک است و چون او پاک است، من هم خودم را پاک نگه داشتم.

 

 

 

وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمود «دسته دوم محبین کسانی هستند که قلباً ما را دوست دارند (یعنی محبت ما در قلب آن ها است) و در نهان ما را دوست دارند اما به لوازم محبت ما در علانیه و آشکار ملتزم نیستند» سدیر گفت «یا بن رسول الله؛ مگر می شود کسی قلباً شما را دوست داشته باشد اما در علن و آشکار نداشته باشد؛ این ها چه کسانی هستند؟» پس باید مراقب باشیم که جزء این طایفه هم نشویم زیرا دو دسته و طایفه اول ره به مقصد نمی برند.

 

 

 

مبلغ حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: این دسته دوم از افرادی هستند که وقتی به قلب خود می روند، می بینند امام حسین(ع) و امام زمان(عج) و حضرت زهرا(س) را دوست دارند اما در علانیه و اشکار برای همان که دوست دارد، حاضر نیست مایه بگذارد، هزینه کند، بدود و حاضر نیست او را یاری دهد اما فقط قلباً می گوید «دوستت دارم».

 

 

 

وی با بیان اینکه ما در کربلا خیلی از این قماش داشتیم، گفت: عده ای در کربلا بودند که معروف شدند به ساکتین؛ شما امروز در زیارت اربعین این افراد را لعنت کردید؛ «فَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ ، وَلَعَنَ اللّهُ مَنْ ظَلَمَکَ ، وَلَعَنَ اللّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ؛»؛ یعنی پس خدا لعنت کند کسانی را که تو را کشتند و به تو ستم و ظلم کردند و این جریان را شنیدند و به آن خشنود و ساکت شدند.

 

 

 

حسینی اراکی درباره ساکتین در حادثه کربلا بیان کرد: این ها افرادی بی مسئولیت و بی تفاوت هستند و در جبهه دشمن ظاهراً قرار نگرفتند اما حاضر هم نشدند در جبهه امام حسین(ع) بروند و او را یاری دهند؛ پس ساکتین جزو قماش و طایفه دوم هستند؛ پس مراقبت کنید جزو این طایفه هم نباشید زیرا این ها کسانی هستند که قلباً احساس محبت به ولی خدا و امام زمان خود در دل دارند پس چرا یاری نکردند؟ زیرا این ها گیرهای باطنی و در قلبشان مانع داشتند.

 

 

 

وی با تأکید بر اینکه باید مراقب این گیرها باشیم، افزود: در حادثه کربلا گیر بعضی ها جهالت، گیر بعضی ها ترس و طمع بود و هر کسی یک گیری داشت و نیامدند و جالب اینکه در این ساکتین، خواص هم خیلی بودند؛ به طور مثال سلیمان بن صرد خزاعی، بزرگترین فقیه کوفه است اما گیری داشت که در حادثه کربلا نیامد.

 

 

 

مبلغ حوزه علمیه قم با بیان اینکه ای کسانی که محب اهل بیت(ع)، امام زمان(عج) و امام حسین(ع) هستید، بروید روی گیرهای باطنی خود کار کنید زیرا این گیرها در بزنگاه نمی گذارند «لبیک» بگوییم؛ ادامه داد: پسر عمر آمد جلوی امام حسین(ع) ایستاد و گفت «آقا من به خدا دوستت دارم و دیدم که پیامبر(ص) سینه تو را می بوسد» و با گریه کردن ادامه داد «آقا اجازه می دهید سینه شما را ببوسم؟» امام حسین(ع) اجازه داد و بعد به امام حسین(ع) گفت«آقا نرو کربلا» امام حسین(ع)گفت «چرا نروم؟» او گفت «چون از جدت رسول الله شنیدیم که یک روزی حسین من می گوید؛ هل من ناصر ینصرونی» امام حسین(ع) به او فرمود «دنیا به کسی وفا نکرد».

 

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه نمونه های ساکتین در کربلا زیاد است، گفت: جوان! ممکن است یک بار یقین کنی که چیزی حق است اما باز هم نتوانی از آن دفاع کنی؛ ای کسانی که می گویید محب و عاشق هستیم، اگر گیرهای باطنی را مرتفع نکنیم، در بزنگاه تنها می گذاریم؛ نکند جزو این طایفه هم باشید؛ بنابراین اگر می خواهیم مدافع امامان بشویم باید روی حسادت، کینه، حرص، طمع، ترس، شهوات و تمایلات کار کنیم.

 

 

حسینی اراکی ادامه داد: ما در حوزه، بازار، دانشگاه و ... از نمونه های طایفه دوم دیدید؛ افرادی که 40 سال از این انقلاب گذشته و حتی بعضی از آن ها روزه می گیرند و شب ها تا صبح ناله می زنند و اثر رهبانیت و زهد و دنیا گریزی در چهره آن ها است اما حاضر نیستند از رهبر حق دفاع کنند؛ 40 سال از این انقلاب گذشته، بعضی ها اهل ذکر، مسجد و دعا هستند اما در یک راهپیمایی شرکت نکردند و یک «مرگ بر آمریکا» نگفتند؛ دهه اول عاشورا که می شود، قمه می زنند اما حاضر نیستند رهبر را در مجلس دعا کنند لذا فریب حقه بازی ها را نخورید.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) در ادامه فرمود «سومین دسته محبین کسانی هستند که هم در علانیه و هم در نهان با ما و شیدا ما هستند» یعنی زبان، عمل و دل آن ها می گوید «حسین(ع)» و در خلوت، آشکار، هیئت و در همه جا حسینی هستند؛ لذا حضرت(ع) فرمود «آن ها این طایفه اعلی هستند و آن طایفه ای هستند که ما می خواهیم» اگر می خواهید افراد دسته سوم محبین را ببینید، در گلزار شهدا و هیئت ها بروید و جوانان جهادی که الان دارند در مناطق دور افتاده جهاد می کنند، ببینید؛ این ها متعلق به این دسته هستند.

 

 

 

مبلغ حوزه علمیه قم افزود: امام صادق(ع) در ادامه اشاره به دسته سوم محبین فرمود «خدا به آبروی این طایفه مریض ها را شفا می دهد؛ فقرا را غنی می کند؛ دین و امامش را یاری می دهد؛ خدا به آبروی این ها باران رحمت نازل می کند و به شما روزی می دهد» شما نمی دانید خدا به برکت شهید حاج قاسم سلیمانی چه برکات و روزی هایی به شما داده است؛ الان می دانید همه به کرمان و کرمانی ها غبطه می خورند؛ شهید سلیمانی یک مکتب و امت شد.

 

 

 

حسینی اراکی در ادامه با بیان اینکه نشانه محبت صادق دو کلمه عمل و بذل است، توضیح داد: از کجا کسی بداند جزو طایفه سوم است؟ دو نشانه دارد؛ اولین نشانه عمل است؛ یعنی ببینیم چقدر به مقتضای محبت عمل می کنیم و اگر راست می گویید محب خدا هستید، دنبال پیغمبر(ص)، امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) باشیم.

 

 

 

وی گفت: دومین نشانه که در عاشورا، اربعین و در دو ماه {محرم و صفر} خواستید «ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَینِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَینِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ» است، یعنی از برای من قدم صدقی را با حسین و اصحاب او ثابت کن، همان‌ها که خون خود را در کنار حسین و برای آن حضرت بذل کردند؛ خدایا می شود من هم به مقام بذل برسم؟

 

 

 

مبلغ حوزه علمیه قم ادامه داد: مقام «بذل» 3 فاکتور دارد؛ فاکتور اول اینکه دار و ندار خود را در طبق اخلاص بگذاریم و به امام بدهیم؛ فاکتور دوم اینکه وقتی که همه چیز مال، جان، آبرو، اولاد و ... را در طبق اخلاص گذاشتیم و به امام خود دادیم، از امام هم توقع متقابل نداشته باشیم و هیچی نخواهیم؛ فاکتور سوم اینکه وقتی همه چیز را در طبق اخلاص گذاشتی و بی توقع به امام خود دادی اما باز هم می ترسی و نگرانی؛ زیرا می ترسی این چیزی که به امام خود دادی لایق امام و در خور شأن او نباشد؛ مانند شهید سلیمانی و شهید ححجی که می گویند «ما برای امام خود کاری نکرده ایم؛ شرمنده، خجالت زده و روسیاه هستیم»؛ می دانید بذل کجاست؟ بذل عمه سادات عقیله بنی هاشم امروز در کربلا است که چه کرد.

کد خبر 981117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha