سطح قرارداد کشت چغندرکاران با کارخانه قند شیروان ۱۹۰۰ هکتار است

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال سطح قرارداد کشت چغندرکاران خراسان شمالی با کارخانه قند شیروان هزار و ۹۸۸ هکتار است.

«مهران حیاتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سطح قرارداد کشت امسال چغندرکاران استان با کارخانه قند هزار و ۹۸۸ هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار ۴۵ تُن محصول برداشت می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان بیان کرد: امسال ۹۳۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان زیر کشت چغندر قند رفته که برای کشت ۷۳۰ هکتار آن با کارخانه قند قرارداد بسته شده و انتظار می رود از سطح کل کشتزارها حدود ۴۲ هزار تُن و از مزارع طرف قرارداد در شیروان ۲۷ هزار تُن محصول برداشت شود.

 

حیاتی عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم چغندر قند با عیار ۱۶ درصد امسال ۶ هزار و ۵۲۰ ریال تعیین شده که دولت به عنوان تشویق به ازای هر تُن محصول تحویلی ۲ کیلوگرم قند و ۲۰ کیلوگرم تفاله به کشاورزان می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: پارسال، هزار و ۷۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندر قند رفته و حدود ۸۵ هزار تُن محصول از این سطح برداشت شده بود.

 

وی تصریح کرد: همزمان با آغاز برداشت محصول چغندر قند در خراسان شمالی، کارخانه قند شیروان، به عنوان تنها واحد تبدیلی این محصول در استان، در چند روز اخیر کار خرید محصول از کشاورزان منطقه را آغاز کرده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان بیان کرد: استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشتزارهای چغندر کشور در تولید ۱.۵۱ درصد این محصول سهم دارد.

 

وی گفت: پارسال در مجموع ۱۷۱ هزار تُن محصول چغندر تحویل کارخانه قند شیروان شده بود که ۹۰ هزار تُن متعلق به کشاورزان خراسان شمالی بود.

 

وی افزود: کارخانه قند شیروان سالانه ۴۰۰ هزار تُن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود.

 

به گفته وی ۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

 

کارخانه قند شیروان در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

کد خبر 981335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha