حل مشکل اشتغال باید محور فعالیت های خیرخواهانه قرار بگیرد

عابدینی گفت: اشتغال یکی از مسائل اصلی است که اگر در یک خانواده نیازمند و محروم، یک نفر هم مشغول به کار باشد، نیاز آنها به بسته های معیشتی به حداقل می رسد و خودکفا می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «زهرا عابدینی» در مراسم نهمین مرحله از رزمایش مومنانه موسسه بین المللی آبشار عاطفه ها که رونمایی از ۸۰۰۰ بسته مواد غذایی برای مناطق محروم حاشیه شهر بود، گفت: کارهای خیریه آبشار عاطفه ها هر سال نسبت به سال قبل پربارتر است و از زمانیکه رهبر انقلاب بر رزمایش همدلی و مواسات به منظور رفع نیاز محرومان دستور دادند، آبشار عاطفه ها، این امر را سرلوحه کار خود قرار دادند.

 

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: یکی از نقاط مثبت آبشار عاطفه ها این است که این اقدام را به طور مستمر در استان تهران و استان های دیگر پیگیری می کند و این حرکت بزرگ را فراموش نکردند که باید از صمیم قلب تشکر کنیم.

 

وی گفت: شاید منظور مقام معظم رهبری از پیام رزمایش این است که فراخوانی برای ایجاد جامعه مهدوی را برای مردم عزیزمان داده باشند، جامعه ای که باید در آن قسط، عدالت و عزت برای همه در نظر گرفته شود و نباید نیازمندان و محرومان در این جامعه فراموش شوند و تمام ما وظیفه داریم در کنار زندگی روزمره خودمان این بخش از جامعه را مورد توجه قرار دهیم.

 

عابدینی با اشاره به اینکه رزمایش مومنانه، همدلی و مواسات، یک حرکت بزرگ فرهنگی است، افزود: این حرکت در دل خود پیامی دارد که به هر شکل انسان دوستی و نوع دوستی نباید در هیچ مرحله ای از زندگی فراموش شود.

 

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: اتفاقاتی که امروز به خاطر وجود کرونا در جهان افتاد، باعث شد سطح نیاز فقرا و نیازمندان کاهش پیدا کند و مشاعل را تحت تاثیر قرار داد، لازم است ما هم در کنار کادر درمان که برای درمان بیماران تلاش می کنند، برای درمان بیماری های اجتماعی ناشی از این بیماری تلاش کنیم و چه خوب است که از طریق موسسات مردم نهاد انجام شود و رسیدن به چنین جامعه و افقی که نوع دوستی و انسان دوستی را دنبال می کند نیازمند مشارکت تمام مردم است.

 

وی با خاطرنشان کردن اینکه در درون نهاد خانواده ایرانی احساس نوع دوستی و کمک به اطرافیان و همسایگان وجود دارد، افزود: پیامبر بزرگ اسلام(ص)، تاکید داشتند که هیچ مسلمانی نمی تواند شب سر خود را راحت بگذارد مگر اینکه از همسایه خود بی خبر باشد؛ بنابراین وظیفه ماست که نسبت به محیط پیرامون و وضعیت اطرافیان خودمان بی توجه نباشیم.

 

عابدینی با طرح این پرسش که کمک ها چگونه جمع آوری و ساماندهی شود و در اختیاز نیازمندان قرار بگیرد؟ افزود: به طور طبیعی کار تک تک افراد جامعه نیست و لازم است که مجموعه هایی وجود داشته باشند تا کمک کنند و کمک های مردمی جمع آوری شود و نیازمندان به طور واقعی شناسایی شوند و به نحو درست کمک های خیرین در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.

 

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: ما در مساله مواسات و کمک های مومنانه صرفا نباید به تامین بسته های معیشتی بپردازیم و باید در ابعاد دیگر تعبیر و تفسیر کنیم. کمک هایی که بسیاری از خانواده های امروز حتی بیشتر از بسته های معیشتی نیاز دارند حمایت های اموزشی است. حمایت هایی که کمک در راستای ایجاد اشتغال خانواده ها باشد.

 

وی گفت: تمام شما بزرگواران می دانید که اشتغال یکی از مسائل اصلی است که اگر در یک خانواده یکنفر هم مشغول به کار باشد شاید نیاز آن ها به بسته های معیشتی برای خانواده ها به حداقل برسد.

 

عابدینی بیان کرد: خواهش من از تمام موسسات این است که در تداوم این حرکت فرهنگی عظیم فکر کنند و بیندیشند که چگونه این حرکت را به سایر حوزه هایی که نیاز خانواده ها و جوانان است تسری ببخشند تا جامعه توانمند و متکی به خود شکل بگیرد.

 

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: خانواده های توانمندی را داشته باشیم که متکی به خودشان باشند. این کاری است که از عهده موسسات خبرین و مردم نهاد و کار آفرین ها برمی اید. تقاضای من از حوزه کارافرینی کشور، از بازرگانان و صنعت گران این است که از حوزه مسئولیت اجتماعی به بخش رزمایش نیکوکارانه ورود پیدا کنند و مساله اشتغال که یکی از دغدغه های امروز جامعه است را حل کنند.

 

وی گفت: ما ملتی هستیم که در ورودی سازمان ملل شعر شاعر بزرگ و نیک نام حک شده است که «بنی آدم اعضاییکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند»، این به این معناست که ما ایرانی ها نه از امروز بلکه از هزاران سال قبل به نوع دوستی و انسان دوستی توجه داشتیم. افکار دینی و اسلامی ما بر گرفته از فرهنگ دینی و اسلامی است که به ما می آموزد که نمی توانیم بدون کمک به یگدیگر و بدون داشتن به یکدیگر و بدون در کنار هم بودن زندگی کنیم و به همین خاطر است که امروز در کشور علیرغم تمام سختی ها شاهد این هستیم که خیرین حضور دارند و  از داشته های مادی و معنوی خودشان می گذرند و در اختیار دیگران قرار  می دهند.  

 

عابدینی با بیان اینکه در حوزه کمک های خیرخواهانه و اینکه پیام رهبر چگونه عملی شود چندنکته قابل مطرح است، افزود: بحث ضرورت ساماندهی و توزیع مناسب کمک های مومنانه است که خواهش من از بنیاد آبشار عاطفه ها و سایر موسسات خیریه و از استانداری رضوی این است که واقعا با ایجاد هم افزایی بین ظرفیت موسسات مردم نهاد و با همکاری شورای شهر و کمیته امداد و سازمان بهزیستی استان کمک کنند تا اتفاق مناسب و درستی در حوزه جمع آوری و توزیع کمک های مومنانه اتفاق افتاد که این موضوع باعث این نشود که به جمعی از نیازمندان کمک شود و به جمعی دیگری خیر؛ چرا که بر طبق فرمایش رهبر مهم نیست به یک خانواده چقدر کمک شود، مهم این است که تمام خانواده ها کمک را دریافت کنند. 

 

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: نکته بعد اعتماد مردم نسبت عملکرد درست موسسات خیریه است و هر اندازه موسسه خیریه توانمند تر، شفاف تر و کارآمدتر عمل کند طبیعتا مردم هم بیشتر اعتماد می کنند و ظرفیت جمع اوری، توزیع و ساماندهی کمک های مردمی افرایش پیدا می کند . اعتماد سازی کار خود موسسات مردم نهاد است که تاکنون چنین است و بعد از ان بیشتر خواهد شد.  

 

وی افزود: مساله بعدی شناسایی، ارسال مناسب و آبرومندانه کمک ها به خانواده ها و نیازمندان است. مساله شناسایی مساله مهم است  و هنوز خانواده هایی وجود دارند که با سیلی صورت خودد را سرخ نگه می دارند و شاید یکی از کارهای موسسات خیریه این باشد که این حانواده ها را به درستی شناسایی کنند و از مسیرهای درست، حمایت های خود را داشته باشند. 

 

عابدینی افزود: در فصل شروع مدارس هستیم،اما متاسفانه بسیاری از خانواده ها امکان اینکه برای فرزندان زمینه استفاده از فضای مجازی برای اموزش، را فراهم کنند، به هیچ وجه ندارند. به خضوض در حاشیه شهرها و واقعیت این است که خود آموزش و پرورش هم توان این مقدار امکانات و تجهیزات را برای این دانش اموزان ندارد. 

 

معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: گرچه موسسات خیریه بزرگی ماند خیرین مدرسه ساز کشور ورود پیدا کردند، اما تعداد دانش اموزان در شهرها و حاشیه های شهر به اندازه ای بسیار است که لزوم توجه به این امر دیده می شود و استدعای من هم از مدیر عامل آبشار عاطفه ها، موسسات خیریه و مردم این است دانش اموزان را فراموش نکند چون فقر آموزشی لطمه بزرگی به آینده این دانش اموزان خواهد زد.  

 

وی گفت: مساله استمرار و تداوم کمک هاست، بسیاری از موسسات اوائل که این موضوع مطرح شد، استارت کار را زدند اما در ادامه،یا کمرنک شد یا کنار گذاشتند و گمان نکنیم که اگر به یک خانواده ای یکبار یا دوبار یا سه بار کمک کردیم دیگر این خانواده نیاز به کمک ندارد.  

 

عابدینی ابراز کرد: اگر چه باز تاکید می کنم حل مشکلات اساسی خانواده که بیشتر مساله اشتغال و درآمد زایی است، اگر محور فعالیت ها خیرخواهانه قرار بگیرد طبیعتا حجم مسئولیتی که بر عهده این موسسات است به مرو زمان کم خواهد شد اما کمک رسانی و تامین بسته های معیشتی، بهداشتی، آموزشی و درمانی برای این خانواده ها باید به صورت مستمر در پرونده ای قرار بگیرد و تداوم داشته باشد و خانواده ها نباید در هیچ لخطه از زمان فراموش سود.  


معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور افزود: نکته دیگر تقسیم کار ملی بین موسسات خیریه است، اگر موسسات خیریه با هم لینک شوند و امور را بین خود تقسیم کنند، طبیعتا شاهد این نخواهیم بود که موسسه ای با تمام توان خودش زحمت می کشد و کار می کند. موسسه ای در حوزه درمان و موسسه دیگری در مسائل آموزشی و سایرین در جمع آوری بسته های معیشتی کمک کنند و قطعا این همدلی و تقسیم کار انجام شدنی است.

کد خبر 981710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha