سایه کرونا بر اقتصاد بزرگتر از حمایت های دولت

شیوع کرونا باعث آسیب به بسیاری از مشاغل شد و فعالان اقتصادی معتقد هستند که حمایت های دولت برای جبران خسارت ها ناکافی است.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ در جریان کرونا بسیاری از افراد آسیب دیدند و برخی از واحدها تعطیل شد و این مهم خسارت هایی را برای کارفرمایان به وجود آورد و بسیاری از افراد به صورت موقت شغل خود را از دست دادند.

 

دولت برای جبران این خسارت ها تسهیلاتی برای این مشاغل در نظر گرفت و پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌ و کارهای آسیب ‌دیده از کرونا یکی از سیاست ‌های وزارت کار در جهت حفظ اشتغال بنگاه ‌ها و صیانت از نیروهای کار است.

 

بر همین اساس ۱۴ رسته شغلی شناسایی شده است که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش ‌فرمایی هستند، می ‌توانند برای ثبت‌نام در سامانه کارآ اقدام کنند و از تسهیلات مذکور بهره‌مند شوند.

 

درحال ‌حاضر ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیر رسته در پرداخت وام و تسهیلات بنگاه‌ های آسیب دیده از کرونا مواجه هستیم که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه را شامل  می شوند.

 

اما برخی مشاغل آسیب دیده از کرونا اعتقاد دارند که میزان تسیهلاتِ در نظر گرفته شده کفاف هزینه های آنها را نمی دهد و با دارایی های آنها همخوانی ندارد.

 

از سویی دیگر برخی افراد نیز که برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه کردند از عدم همراهی بانک ها گلایه داشتند و از این رو این مهم باعث شده است که استقبال خوبی از تسهیلات کرونا برای مشاغل آسیب دیده در استان گلستان اتفاق نیفتد.

 

*۵۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونای گلستان

«ابراهیم کریمی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در این باره می گوید: نزدیک به 547 میلیارد تومان اعتبار به استان برای تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است و شرایط ساده ای برای اخذ تسهیلات مصوب و به همه بانک ها ابلاغ شده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان ادامه داد: کارمزد این تسهیلات 12 درصد در نظر گرفته شده است و تاکنون بالغ بر 73 میلیارد تومان از این تسهیلات جذب شده است.

 

کریمی به میزان سقف تسهیلات اشاره کرد و یادآور شد: باید توان و بضاعت بانک و دولت نیز در این طرح در نظر گرفته می شد.

 

وی افزود: به ازای دریافت تسهیلات تا سقف 16 میلیون تومان سفته و چک، 16 تا 46 میلیون تومان یک ضامن و بالاتر از 46 میلیون تومان دو ضامن در نظر گرفته شده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: دامنه پرداخت این تسهیلات بسیار وسیع است و بسیاری از اقشار اعم از باشگاه های ورزشی، راننده تاکسی و غیره را شامل می شود.

 

کریمی تاکید کرد: یکی از دلایل رشد قابل توجه پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب دیده کرونا در استان گلستان برگزاری جلسات و رصد مشکلات است.

 

وی بیان کرد: همه مردم که متقاضی تسهیلات کرونا هستند در صورت مشکل در دریافت این تسهیلات می توانند این مشکلات را منعکس کنند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تاکید کرد: یک دستورالعمل ابلاغ وقتی ابلاغ می شود مشکلاتی نیز وجود دارد و برای مثال در پرداخت این تسهیلات سازوکار مشخصی برای پرداخت تسهیلات به کارگران ساختمانی و قایقرانان در نظر گرفته نشده است که ما این موانع را احصاء کردیم و جمع بندی می شود و به مسئولان ذی ربط انعکاس می کنیم.

 

کریمی افزود: بخش عمده ای از مشکلات به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب است و  استقبال از این تسهیلات زیاد است.

 

* عدم ارسال لیست مشاغل آسیب دیده از کرونا از سوی دستگاه های اجرایی گلستان

«سعید مازندرانی»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز در این باره می گوید: به منظور حمایت از مشاغل برای افراد بیکار شده در ایام کرونا با پرداخت غرامت بیمه بیکاری پرداخت شد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ابراز داشت: از مجموع 19 هزار متقاضی بیمه بیکاری در ایام اسفند تا خرداد ماه بالغ بر 18 هزار و 500 نفر این تسهیلات را دریافت کردند و  18 میلیارد تومان به عنوان غرامت بیمه بیکاری به این افراد پرداخت شد.

 

مازندرانی ابراز داشت: در بخش مشاغل آسیب دیده از کرونا 11 هزار و 194 نفر به بانک عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند که جمع این تسهیلات  165 میلیارد تومان است که تاکنون 73 میلیارد و 500 میلیون پرداخت شده است و مابقی آن نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

 

وی گفت: لیست های مشاغلی که از سوی سازمان ها به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان معرفی شدند تا آخر مهر ماه حمایت لازم را دریافت خواهند کرد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل و میراث فرهنگی بیش از دو هزار طرح متقاضی دریافت تسهیلات کرونا بودند و در برخی دستگاه ها مثل جهاد کشاورزی تعداد معرفی شدگان زیر 250 مورد بود.

 

مازندرانی با بیان اینکه مقدار مشاغل معرفی شده از سوی ورزش و جوانان برای دریافت تسهیلات کرونا بسیار کم بود، گفت: از سوی تاکسیرانی نیز لیست افراد تحت پوشش اعلام نشده است و تا پایان مهر ماه وقت دارند که این نهادها لیست افراد متقاضی دریافت تسهیلات کرونا را ارسال کنند.

 

وی بر لزوم اطلاع رسانی دستگاه ها تاکید کرد و گفت: مدارس غیرانتفاعی و مهدهای کودک زیادی هستند که هنوز از سوی دستگاه متولی لیست آنها به مجموعه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان ارسال نشده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یادآور شد: 100 میلیارد تومان از تسهیلاتی مشاغلی که به بانک ها معرفی شدند باقی مانده است و شاید یک بخش به دلیل عدم اطلاعات کافی این افراد و یا مشکلات تامین ضامن باشد.

 

مازندرانی بیان کرد: همچنین بانک ها تسهیلات متنوعی از مسکن، سیل و رونق تولید عرضه می کنند از این رو برای پرداخت تسهیلات کرونا با مشکل ور به رو هستند.

 

وی افزود: یک سری قوانین دست و پاگیر داخلی در بانک ها وجود دارد که امیدواریم این مشکل برطرف شود.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تأکید کرد: در بحث تسهیلات کرونا یک ویژگی مثبتی که دولت در نظر گرفت این است که حتی افرادی که چک برگشتی دارند، می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند و امیدواریم افرادی که برای آنها پیامک آمده بتوانند برای ثبت نام به سامانه مراجعه کنند.

 

شیوع کرونا باعث آسیب به بسیاری از مشاغل شد و فعالان اقتصادی معتقد هستند که حمایت های دولت برای جبران خسارت ها ناکافی بود، شاید تنها دلخوشی این روزهای مشاغل برای جبران بخشی از بدهی ها و مشکلات اقتصادی همین دریافت تسهیلات باشد که امروز بنا به گفته مسئولان حتی برخی از دستگاه های اجرایی نسبت به ارسال لیست این متقاضیان اقدام نکردند.

 

کد خبر 981817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha