سهم دولت در بازسازی مناطق سیل زده گلستان آب رفت/ موج گرانی مردم سیل زده آق قلا را مقروض کرد

در حالی که برای جشن پایان بازسازی واحدهای مسکونی فرش قرمز پهن شد اما صاحب واحد مسکونی که توسط مسئولان افتتاح شد، می گوید دو برابر تسهیلات و حمایت های دولت برای بازسازی واحد مسکونی خود هزینه کرده است.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ دایک های حفاظتی دور روستا و برخی از آوارهای باقی مانده از سیل تنها آثاری بود که این موضوع را به ذهن متبادر می کرد که روزی این منطقه تقریبا تا یک متر زیر آب فرو رفته بود.

 

کمتر کسی تصور می کرد که پس از گذشت یک سال و نیم از وقوع سیل ویرانگر که باعث شد 25 روز بخش های مختلف شهر آق قلا در سیلاب غوطه ور شود امروز اثری از خرابی ها و خسارت ها باقی نماند ولی با تلاش های مسئولان و گروه های جهادی و خیران شرایطی فراهم شد که امروز مردم دیگر نگرانی های سال گذشته را برای آغاز فصل سرما و زندگی زیر سقف های ترک خورده ندارند.

 

اقوام ترکمن روستای چن سبیلی برای جشن پایان بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل حاضر شده بودند اما ترش رویی برخی از افراد بیانگر آن بود که هنوز مشکلات سیل برای آنها تمام نشده است گرچه این موضوع جایی در حرف های مسئولان کشوری که امروز گزارشی مبسوط از فعالیت های یک ساله و نیمه خود ارائه کردند، نداشت.

 

در هر صورت بالاخره تلاش های یک سال و نیمه مسئولان در مناطق سیل زده استان گلستان امروز به ثمر نشست و تقریباً بخش عمده و اصلی واحدهای مسکونی روستایی و شهری در مناطق سیل زده به مرحله بهره برداری رسید.

 

این مهم بهانه ای شد که امروز با حضور رئیس جمهور به شکل ویدئوکنفرانسی جشن پایان بازسازی مناطق سیل‌ زده کشور و آیین بهره برداری از 66 هزار و 719 واحد مسکونی احداثی و 90 هزار و 464 واحد تعمیری سیل سال ۹۸ به میزبانی استان گلستان در روستای چن سبیلی برگزار شد.

 

گرچه در این مراسم یکی از مردم منطقه به خواسته رئیس جمهور گزارشی از وضعیت به وجود آمده پس از یک سال و نیم تلاش مسئولان در منطقه ارائه کرد و از تلاش همه گروه ها از بنیاد مسکن تا سپاه و نیروهای مسلح تشکر کرد اما در حاشیه های این مراسم و در گفتگوهای خبری با رسانه های مختلف مردم منطقه از دغدغه های جدیدی که گرانی مصالح ساختمانی به وجود آورده است سخن گفتند.

 

*حرف خسارت دیدگان سیل در گلستان؛ اعتبارات دولت با موج گرانی مصالح ساختمانی ناکافی است

دولت در سال گذشته برای واحدهای خسارت دیده از سیل هم تسهیلات بلاعوض و هم تسهیلات 50 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد در نظر گرفت و با همکاری سازمان های مختلف مثل بنیاد مستضعفان، سپاه و حمایت های کمیته امداد و بهزیستی فصل ساخت و ساز و بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل در منطقه گلستان با خورشید همدلی  طلوع کرد.

 

اما بنا به هر دلیلی فعالیت بازسازی بخشی از واحدهای مسکونی در نیمه دوم سال گذشته آغاز شد و گرچه مسئولان استان در سال گذشته قول این را می دادند که قبل از شروع فصل سرما کار بازسازی واحدهای مسکونی به پایان برسد اما این موضوع به ابتدای تابستان سال 99 موکول شد.

 

حال بسیاری از کسانی که از نیمه دوم سال نسبت به بازسازی واحدهای مسکونی خود اقدام کردند اعتبارات و تسهیلات دولت را ناکافی می دیدند لذا مجبور هستند از خیر برخی از ضروریات یک واحد مسکونی مثل لوله کشی گاز، یا سیستم روشنایی و نازک کاری بگذرند.

 

حتی واحد مسکونی که امروز آقای استاندار گلستان و رئیس سازمان بنیاد مسکن افتتاح کرد هم از این ماجرا مستثنی نبود و در گفتگو خودمانی که با صاحب این ملک داشتیم به ما بیان کرد که این واحد مسکونی قبل از موج گرانی مصالح ساخته شد و از هزینه های شخصی و دو تا سه برابر بیشتر از آن چیزی که دولت برای بازسازی واحد مسکونی ام در نظر گرفته بود هزینه کردم.

 

وی می گفت که تنها نمای سقف که در روزهای گذشته ساخته شده است 13 میلیون تومان هزینه در برداشته است.

 

بسیاری از مردم منطقه سیل زده نیز که این روزها به مرحله پایانی کار خود رسیدند با این موضوعات رو به رو هستند و به نظر می رسد که چتر حمایتی مسئولان برای کمک به مردم منطقه که بیشتر شغل کشاورزی و دامپروری دارند باید باز شود.

 

*حمایت از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) در مناطق سیل زده تنها برای افراد بی بضاعت

«علیرضا تابش» در این باره می گوید: دولت یک هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به واحدهای سیل زده کشور پرداخت کرد.

 

رئیس سازمان بنیاد مسکن ادامه داد: همراه با بازسازی واحدهای مسکونی سیل زده، ترمیم و بازسازی فضای عمومی شهر و روستا و خسارت هایی که به پل ها، دیواره های رودخانه ها و غیره وارد شده بود نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

تابش بیان کرد: ما تسهیلات و کمک بلاعوض مختصری نیز از حساب 100 به خانواده های بی بضاعت ارائه می کنیم تا بتوانند این مشکلات را برطرف کنند.

 

«سید محمد حسینی» نیز در خصوص گلایه های مردم مناطق سیل زده آق قلا گفت:  کار اختتامیه واحدهای مسکونی حادثه دیده سال 98 که نزدیک به 22 استان خسارت دیدند به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس جمهور برگزار شد و از آنجایی که استان گلستان بیشترین خسارت را در بین این 22 استان دیده بود رئیس بنیاد مسکن در استان برای برگزاری این مراسم حضور یافت.

 

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان ادامه داد: آنچه امروز برای ما مهم است این است که خسارت های وارد شده به واحد مسکونی را جبران کنیم، در حال حاضر واحد مسکونی نداریم که خسارت آن پرداخت نشده باشد و شاید از 100 درصد مجموعه خسارت وارد شده دو یا سه درصد در حال تکمیل باشد.

 

حسینی بیان کرد: این افراد کسانی هستند که از تسهیلات انصراف داده بودند و جایگزین شدند و یا آنکه به دلیل تعارضات، زمین آنها برای احداث بنا دیر تأیید شد و این واحدها نیز با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال ساخت است و پیش بینی می کنیم که کمتر از یک ماه آینده این واحدهای مسکونی به بهره برداری برسد.

 

وی گفت: کل مبلغی که دولت برای جبران خسارت واحدهای شهری مشخص کرده بود 94 میلیون تومان و در حوزه روستایی 76 میلیون تومان است و فردی نداریم که بیان کند که این مبلغ را دریافت نکرده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان ابراز داشت: به تناسب پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی در فازهای مختلف تسهیلات برای متقاضیان در منطقه سیل زده آزاد شده است و تلاش ما بر این بود که همه افراد خسارت دیده از سیل از این تسهیلات بهره مند شوند.

 

*کمک های بلاعوض برای افرادی که دیرتر کاربازسازی واحد مسکونی را آغاز کردند

حسینی تاکید کرد: علاوه بر این کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بودند نیز از تسهیلات بلاعوض این نهادها بهره مند شدند و در سه شهر گنبدکاووس، گمیشان و آق قلا نیز هلال احمر مبلغ 10 تا پنج میلیون تومان به خسارت دیدگان پرداخت کرده است.

 

وی یادآور شد: تعدادی از مردم سیل زده نیز امسال روند بازسازی را شروع کردند که با تورم رو به رو شدند و در تلاش هستیم که به این افراد نیز کمک های بلاعوض اختصاص دهیم، در حال حاضر این افراد شناسایی شدند و خیران و اتاق بازرگانی به تعدادی از این افراد کمک کرده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان بیان کرد: مردم شرق استان گلستان نیز که در زلزله 17 شهریور رامیان، سیل 25 تیر و زلزله 5 مهر در مراوه تپه خسارت دیدند نگران کمک های بلاعوض نباشند و این کمک ها برای آنها نیز تامین اعتبار شده است.

 

 

کد خبر 982493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha