گزارش شبستان از کارگروه گیاهان دارویی استان کرمان

کارگروه گیاهان دارویی استان کرمان با طرح مباحث مختلفی برگزار و مقرر شد سندتوسعه صنعت گیاهان دارویی(کشت و کار و فرآوری)توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی شمال استان تهیه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، عباس سعیدی سه شنبه (22 مهر) در کارگروه گیاهان دارویی در خصوص کشت و کار گیاهان دارویی گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان کرمان حدود  7 هزار هکتار است که شامل انواع گیاهان دارویی(گل محمدی، زعفران و ...) می شود و در رابطه با اشتغال حاصل از آن، آمار دقیق نیست اما چیزی که داریم در بخش کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی در هر هکتار به طور متوسط 3 نفر اشتغال به صورت فصلی و دائمی، مشغول به کار می شوند.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: گیاهان دارویی به دلیل مزیت اقتصادی و کم آب بودن آن در دستور کار و در حال توسعه است و امکان کشت و کار به دلیل اینکه اقتصادی است کشاورزان راغب هستند لذا باید بازار فروش گیاهان دارویی را هم تأمین کنیم.

 

 

مهندس یزدان پناه بیان کرد: استان کرمان حدود 11 درصد وسعت کشور را در بر می گیرد و از 13 اقلیم شناخته شده در کشور، 11 اقلیم در استان کرمان و حدود 400 نوع گیاه دارویی در سطح رویشگاه طبیعی در استان وجود دارد.

 

 

نماینده انجمن گیاهان دارویی اتاق بازرگانی استان کرمان ادامه داد: صنعت گیاهان دارویی در سطح دنیا یکی از معدود صنایعی بوده که همواره دارای رشد بیش از 6 درصد است و این صنعت به دلیل گسترش در نواحی روستایی و عشایری می تواند یک موتور محرک برای توسعه و رشد اقتصادی باشد؛ همانطور که الان این توسعه را در کشورهایی مانند چین و هند ملاحظه می کنیم که صنعت گیاهان دارویی چه نقش بزرگی در آن کشورها بازی می کند و همچنین ما یک پیشینه قوی در طب سنتی داریم که می توان از آن به عنوان سرمایه استفاده کرد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: کارهای جزیره ای فراوانی برای توسعه کشت گیاهان دارویی صورت گرفته اما متأسفانه استراتژی واحد وجود نداشته و ساختار بازار گیاهان دارویی استان سنتی است که باید با یک هم افزایی بتوانیم این الزامات را ایجاد کنیم.

 

 

یزدان پناه در ادامه گفت: یکی از چالش های اساسی استان کرمان کمبود آب است و باید به سمتی برویم که کمبود آب را بتوان در سیاست ها اعمال کرد و یکی از راهکارهای برون رفت از این چالش توسعه و رفتن به سمت کشت گیاهان دارویی است.

 

وی افزود: درخواست داریم مرکز تحقیقات کشاورزی استان به عنوان متولی تهیه سند صنعت گیاهان دارویی در نظر گرفته شود تا کارهای تحقیقاتی لازم انجام شود که بتوان تا قبل از پایان سال، این نقشه راه را برنامه محور کنیم به طوری که بتوان تمام جزییات مورد نیاز را مشخص کرد و از سال بعد وارد مرحله اجرا و عملیاتی شد.

 

 

 

حسین مهرابی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان  با تأکید بر اهمیت انسجام و هماهنگی میان دستگاه ها برای تدوین نقشه راه عملیاتی با برنامه های مشخص برای آینده نزدیک گفت: بحث تولید و فرآوری گیاهان دارویی یک قسمت کار و صادرات آن بحث دیگری است؛ لذا اگر بخواهیم بیشتر به سمت کار عملیاتی برویم باید مصداقی به قضیه نگاه کنیم.

 

 

 

رضا سنجری، مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: سال گذشته استاندار این تکلیفی مقرر کرد و قرار بر این شد استان کرمان یک نقشه راه برای شناسایی خلأها و چالش ها در مبحث گیاهان دارویی داشته باشد و کارهای زیادی انجام شد و سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی، سایر بخش ها و بعضی از بخش های دانشگاه ها هم اطلاعاتی جمع آوری کرده بودند اما به صورت جزیره ای بود.

 

 

 

نجفی، مسئول اتحادیه خواروبار و عطار نیز با بیان اینکه بیش از 60 درصد کالای موجود در عطاری ها خارجی است، خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از گیاهان دارویی به دلیل خشکسالی، چرای دام ها و برداشت های بی رویه گم می شوند یعنی تعدادی از گیاهان دارویی که بومی خود استان کرمان بوده، گم می شوند لذا پیشنهاد دارم بر سه مرحله، نجات گیاهانی که هنوز گم نشدند، احیای گیاهانی که گم شدند و تقویت بازار برای گیاهانی که الان هست، تمرکز کنیم.

 

کد خبر 982783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha