دولت نظامی مصر در آستانه سقوط قرار دارد

تظاهرات در هفته های اخیر نشان می دهد که مردم مصر این شرایط را تحمل نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از میدل ایست مانیتور، سازمان ناظر حقوق بشر (HRW) در یادداشتی به قلم عامر مغدی فعال سیاسی مصری از سقوط احتمالی دولت نظامی عبدالفتاح السیسی در آینده ای نزدیک خبر داده است و اعتقاد دارد بازداشت های سراسیمه دولت به خاطر اعتراضات ماه گذشته نشان از گسیختگی آنها دارد.

 

در این یادداشت آورده شده است که دولت مصر از هر تجمع شهری و خیابانی وحشت دارد و کشور مصر را تبدیل به پادگان نظامی کرده است. تظاهرات در هفته های اخیر نشان می دهد که مردم مصر این شرایط را تحمل نخواهند کرد.

 

بیستم ماه سپتامبر بسیاری از مردم مصر در شهرها و روستاها به خیابان ها ریختند و علارغم وجود نظامیان در خیابان شعارهای ضد دولتی سر دادند. آنها به دعوت محمد علی فعال سیاسی خارج از کشور به خیابان ها ریخته بودند.

 

بیکاری و فقر در کشور مصر در سال های حکومت دولت نظامی السیسی بیشتر از هر زمان دیگری در کشور مصر به چشم می خورد و فعالان سیاسی اعتقاد دارند این وضع به سرنگونی دولت السیسی منجر خواهد شد.

 

شیوع ویروس کرونا و بیکاری و فقر به مسئله سیاست خراب کردن خانه های مسکونی در حاشیه شهرها اضافه شده است و دولت مصر را در وضعیت سستی قرار داده است. از زمان شروع تظاهرات نزدیک به 2هزار نفر از شهروندان مصری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

 

فعالان و کاربران در توییتر و در راس آنها محمد علی، پیمانکار مصری مقیم خارج از این کشور با راه اندازی هشتگ "جمعه خشم ۲۵ سپتامبر" برای برگزاری تظاهرات علیه نظام عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر فراخوان دادند.

 

آنها این هشتگ را در تکمیل فراخوان ها برای تظاهرات ۲۰ سپتامبر راه اندازی کردند که با استقبال مردم در برخی از شهرها و روستاهای مصر روبرو شد. این هشتگ در مصر ترند شد و بیش از ۱۲۲ هزار بار بازنشر شد.

 

این فعالان و کاربران خواستار برگزاری تظاهرات جمعه خشم  در سراسر مصر همانند انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ شدند.

 

همزمان تظاهرکنندگان در برخی از مناطق جنوبی مصر در اعتراض به اوضاع معیشتی و رواج فساد در دوره اخیر به ویژه آغاز تخریب منازل بدون مجوز به دستور سیسی برای پنجمین روز متوالی دست به تظاهرات زدند.

کد خبر 983274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha