«دادستان»؛ بازگشت کارگردان جنجالی به صحنه

مسعود ده نمکی که با اخراجی ها یک و دو توجه بسیاری را به خود معطوف کرد، حالا پس از چند تجربه ناموفق فرصتی برای بازگشت به مرکز توجه دارد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : ماجرای حضور «مسعود ده نمکی» در عرصه تصویر، با تب و تاب فراوان آغاز شد اما آرام آرام فروکش کرد تا شخصیت اصلی داستان ما مثل بسیاری کارگردان های تازه کار سینما و تلویزیون به تکرار بیفتد.



مجله نویس تند و تیز دهه هفتاد وقتی در دهه هشتاد تصمیم گرفت به سینما و تصویر روی بیاورد، در ابتدا چند مستند بر محور موضوعات حساسیت برانگیز اجتماعی ساخت. «فقر و فحشا» شاید آشناترین این مستندها باشد که از عزم جزم ده نمکی برای حضور حاشیه ساز در سینما خبر می داد.
 


اما مهمترین نقطه فعالیت ده نمکی در سینما همان نخستین فیلم بلند سینمایی بود که ساخت: «اخراجی ها».

 


کارگردان تازه وارد ما نخستین اثر سینمایی خود را با حضور پررنگ محمدرضا شریفی نیا و حمایت مجموعه های فرهنگی ساخت که از ورود او به سینما استقبال می کردند.



اخراجی های ده نمکی همان گونه که پیش بینی می شد پر حرف و حدیث شد. از عموم مردم که به خاطر سلبریتی ها و فضای کمدی اثر آن را پسندیدند تا بسیاری جریان های سینمایی که آن را سطحی و ضعیف توصیف کردند، همه به فیلم واکنش نشان دادند. حتی کار به جایی رسید که اخراجی ها در میان جنگ رفته ها موافقان و مخالفانی پیدا کرد. برخی فیلم ده نمکی را تحریف فضای جنگ و اتفاقات آن توصیف کردند و برخی دیگر آن را به خاطر نگاه متفاوت به جنگ ستودند.



با همه این ها اما به نظر می رسید ده نمکی به خواسته خود رسیده بود. او وارد مسیری شده که در آن می توانست آن چه را می خواهد به گیراترین شکل ممکن بگوید. سینما همان چیزی بود که ده نمکی می خواست. اما در این میان مشکلی وجود داشت. همان مشکلی که گریبانگیر فیلم اولی هایی می شود که در اولین حضور، بیش از توقع شان دیده می شوند. اخراجی های ده نمکی خوب فروخته بود و جنجال به پا کرده بود. همین کافی بود که ده نمکی گام بعدی را اشتباه بردارد: ساخت «اخراجی ها دو».

 

 

ده نمکی اخراجی ها دو را با پروداکشن بزرگتری نسبت به اخراجی ها یک ساخت، به این امید که برای قسمت دوم برگ برنده ای رو کند. فیلم با صحنه های آغاز می شود که در آن عملیات شدت گرفته و نیروهای ایرانی محاصره شده اند. در نهایت تعدادی از نیروهای ایرانی به اسارت نیروهای عراقی در می آیند که از قضا کاراکترهای اخراجی ها یک در میان آن ها هستند. از این جا به بعد داستان در اسارت روایت می شود.

 


ده نمکی در قسمت دوم اخراجی ها به سراغ اسارت رفت تا روایت خود از این روی جنگ را به تصویر بکشد. اخراجی ها دو به لطف اکران نوروز با موفقت فراوان در گیشه رویرو شد اما خوشبین ترین منتقدان ده نمکی هم می دانستند این فیلم، آغازی بر پایان ده نمکی در سینمای ایران است. نکته ای که خود او باور نداشت.




از این جا به بعد با آثاری از ده نمکی روبرو هستیم که هیچ یک نتوانست موفقیت اخراجی ها یک را تکرار کند؛ چه فیلم های سینمایی و چه سریال های این کارگردان. مثلا ده نمکی در سال هشتاد و هشت «دارا و ندار» را به عنوان نخستین سریال خود برای تلویزیون ساخت که به معنای واقعی کلمه شکست کامل بود. ده نمکی در این مجموعه کوشید وضعیت فقر و غنا در جامعه را به تصویر بکشد اما حاصل آن، چیزی جز نمایش دو قطبی کاریکاتوری و گل درشت از اقشار جامعه از نبود. یا مثلا ده نمکی در سال نود و یک با ساخت فیلم سینمایی «رسوایی»، در نوع خود جنجال به پا کرد. رسوایی را باید در واقع تلاش ده نمکی برای تکرار تجربه اخراجی ها یک به شکلی دیگر دانست. تجربه ای که البته به جز حاشیه، وجه مشترک دیگری با اخراجی ها نداشت. 

 

 

اما به تازگی مطالبی درباره تازه ترین ساخته مسعود ده نمکی برای تلویزیون در رسانه ها مطرح شده که از احتمال تولید اثری متفاوت از او خبر می دهد. «دادستان» نام پروژه تازه ده نمکی است که مدتی است از فیلمبرداری آن می گذرد. گویا عوامل تولید این روزها در استانبول ترکیه، صحنه های برون مرزی را فیلمبرداری می کنند و قرار است صحنه های باقی مانده نیز در شهرک دفاع مقدس، فیلمبرداری شود.



آن چه دادستان را جالب تر می کند، حضور «محمد خزاعی» تهیه کننده نام آشنا در کنار ده نمکی است که -فارغ از جهت گیری سریال- احتمال تماشای اثری باکیفیت را تقویت می کند. از سوی دیگر با توجه به قرائن موجود باید گفت دادستان اثری در ژانر معمایی و پلیسی با مایه های سیاسی است که این نکته هم ممکن است در جذب مخاطبان تلویزیون موثر واقع شود.
 


«دادستان» که هم اکنون هم زمان با فیلمبرداری در حال تدوین است قرار است در پانزده قسمت آماده نمایش در تلویزیون شود. در این سریال بازیگرانی چون هومن برق نورد، محمد کاسبی، برزو ارجمند، سیدجواد هاشمی، سحر قریشی و بهنوش بختیاری نقش آفرینی می کنند. 



به هر روی حالا پس از سیزده سال از تولید اخراجی ها یک باید دید مسعود ده نمکی با تازه ترین اثر خود می تواند بار دیگر به مرکز صحنه بازگردد؟ 

کد خبر 983526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha