امانت و صداقت رسول الله باید سرلوحه کار آحاد جامعه به ویژه مسئولین باشد

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: باید در شئون مختلف زندگی به دو خصلت امانت و صداقت پیامبر(ص) توجه کنیم که می تواند برای ما حلال مشکلات باشد.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، به مناسبت رحلت جانگذار پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در خصوص ابعادی از سیره پیامبر اکرم(ص) که جامعه امروز بیشتر به آن نیازمند است، گفت: همه زندگی پیامبراکرم(ص) با تمام ابعاد الگو است و خداوند متعال بخشی را جدا نکرده که ما بعضی از خصوصیات را بگیریم و بعضی را رها کنیم اما طبیعتاً در این ویژگی ها، ضرورت بعضی ها بیشتر احساس می شود.

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اولین خصوصیت را صداقت دانست و ادامه داد: پیغمبراکرم(ص) صادق بودند یعنی در کلام و رفتار ایشان، ابدا" کذب راه نداشت و با همین صداقت هم حکومت تشکیل داد، مردم را ارشاد کرد، با دشمنان جنگید و هیچگاه دروغ در زندگی او نبود و این چیزی است که ما اگر از حضرات معصوم استفاده کنیم، در رفع مشکلات ما می تواند بسیار کار ساز باشد.

 

 

 

وی اظهار کرد: بخش هایی از جامعه ما دچار مشکل بی صداقتی است و در بعضی امور این مسئله خیلی خودنمایی می کند در حالیکه اگر ما صادقانه با مسائل برخورد کنیم و واقعاً آنچه را که هست و همچنان که هست، ببینیم و دنبال کنیم خیلی از مشکلات برطرف می شود.

 

 

 

آیت الله شیخ بهایی دومین خصوصیت را امانت دانست و بیان کرد: امانت صفتی است که قبل از اسلام هم در آن جامعه سرتاسر جاهلیت، در پیغمبر(ص) مشهود و معروف بود تا جایی که حضرت به عنوان محمد امین شناخته می شدند و این خود نشان می دهد که امانت و امانت داری بسیار مهم است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه در روایتی از امام صادق(ع) سوال کردند که «امیرالمومنین علی(ع) چه خصوصیتی داشت که چنین جایگاهی نزد پیغمبر اکرم(ص) به دست آورد؟» که حضرت فرمودند «با دو خصوصیت یکی صداقت و دیگری امانت»، توضیح داد: در آنچه به ما سپرده می شود خیانت نکنیم و مسئولیتی که به یک مسئول داده می شود، بیت المالی که در اختیار یک نفر قرار می گیرد، فرزندی که به خانواده ای داده می شود، همسران برای یکدیگر و همچنین نعمت آزادی و استقلالی که به ملت ما داده شده، امانت الهی هستند لذا ما باید از امانت های الهی مراقبت کنیم و امانت دار خوبی باشیم.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه مهمترین مسئله امانت، همان مسئله ولایت است ادامه داد: خداوند متعال دستور داده «أَنْ تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهْلِها» امانت را به اهلش بسپارید و اگر می خواهید مسئولیتی را به کسی بدهید، ببینید آیا شایستگی این را دارد که امانت مسئولیت جامعه را داشته باشد یا خیر؟ حالا از هر درجه ای از مسئولیت ها؛ کسی که می خواهد نماینده مجلس، وزیر، وکیل، استاندار و مدیر اداره و ... باشد و کسی که می خواهد جمعی را اداره کند، باید توان داشته باشد تا بتواند از عهده حفظ این امانت برآید.

 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر در شئون مختلف زندگی به این دو خصلت {امانت و صداقت} توجه کنیم، می تواند حلال مشکلات باشد.

 

کد خبر 983576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha