آسیب های جامعه توسط شبکه های اجتماعی بازنمایی می شوند

علیزاده با تاکید بر اینکه آسیب های که در جامعه وجود دارد توسط شبکه‌های اجتماعی بازنمایی می‌شوند گفت: با اصلاح سیاست داخلی و خارجی زندگی مردم عادی تر شده و مشکلات ما در شبکه های اجتماعی کمتر می شود.

«رضا علیزاده» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص صداها و کلیپ های اشتباهات معلمان و دانش آموزانی که در فضای مجازی دیده و شنیده می‌شود، اظهار کرد: چون این موارد تعداد قابل توجهی نیستند شرایط  خیلی نگران کننده به نظر نمی‌آید.


این استاد جامعه شناسی گیلان بیان کرد: زمانی که تعداد اینگونه موارد زیاد شود، می‌توانیم بگوییم که اتفاقی در حال رخ دادن است ولی آنچه که امروز در فضای مجازی دیده می‌شود جای نگرانی ندارد و تبدیل به مسئله نشده است که برای آن چاره‌اندیشی کنیم.



وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از این صداها و تصاویر مربوط به ترم گذشته و زمان شروع ویروس کرونا بوده و ربطی به ترم جدید ندارد، گفت: در واقع آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد توسط شبکه‌های اجتماعی بازنمایی می‌شود.



علیزاده تصریح کرد: یکی از ایراداتی که در جامعه ما وجود دارد و گاها به تلویزیون هم که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کسانی که دغدغه ایران و کارهای ارزشی و اعتقادی دارند مدام می‌گویند که شبکه‌های اجتماعی باعث از هم پاشیدگی و فرو پاشی خانواده‌ها می‌شود در حالی که اگر آنهم نباشد فروپاشی از حیث اجتماعی در حال انجام است.



این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکلات جای دیگر است نه در شبکه‌های اجتماعی، افزود: ایراد از شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه این فقط خود را بازنمایی می‌کند و پررنگ‌تر نشان می‌دهد.



علیزاده اظهار کرد: در بحث دانش آموزان هم همینطور است، فرزند من هم در حال حاضر از فضای مجازی استفاده می‌کند و درس می‌خواند، مدرسه هم خیلی خوب آموزش می‌دهد و از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کند، ایراداتی هم وجود دارد، اشکالات فنی است و بعضی اوقات ما با شرایط سازگاری نداریم.


وی با اشاره به تاخر فرهنگی که وجود دارد، بیان کرد: فرهنگ استفاده از فضای مجازی و رسانه‌هایی از این دست در کشور ما وجود ندارد که موجب شده در این شرایط کرونایی کمی با مشکل روبرو شویم که البته خودبه خود نیز حل می‌شود.



علیزاده ادامه داد: به شخصه اعتقاد دارم این شرایط موقتی است و این کرونا تمام می‌شود و مردم به شرایط عادی زندگی خود بر می‌گردند و دانش‌آموزان هم دوباره سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند زیرا هیچ مرضی ابدی نیست.

 

وی با بیان اینکه این روند آسیب‌ها و تلفاتی هم دارد گفت: اما اینکه وا مصیبت‌ها سر بدهیم، هیچ اتفاقی رخ نداده و با آسیب‌های خیلی جدی روبرو نیستیم.



علیزاده اذعان کرد: نکته اساسی این است که مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... داریم مثلا همین مشکلات اقتصادی خود به خود بر فضای فرهنگی و اجتماعی ما تاثیر می‌گذارد.



وی با بیان اینکه در فضای اجتماعی ناامیدی در حال شکل‌گیری است، افزود: همگی این موارد به کارکردهای سیستم بر می‌گردد زیرا وقتی سیستم کارش را درست انجام نمی‌دهد، مشکلات رخ می‌دهد و حالا ما به دنبال مقصر بگردیم و شبکه‌های اجتماعی را مقصر جلوه بدهیم این نشان می‌دهد که ما فرار به جلو می‌کنیم و مسئولیت‌های خودمان را نمی‌پذیریم.



علیزاده ادامه داد: اصلی‌ترین مسئولیت هم با کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران است نه فقط یک دولت و یا بک مجلس، بلکه همه دست به دست هم باید این مشکلات را حل کنند و جدی بگیرند و گمان نکنند که با شوخی می‌گذرد.


وی اظهار کرد: چون شغل‌ها و کارهای فراوانی از دست رفته و مشکلات تحریم، فساد، مشکلات عدم نظارت بر حوزه‌های مختلف اقتصادی و... جامعه را بر هم ریخته، روز به‌روز فقر بیشتر می‌شود و طبقات ضعیف جامعه را زیاد می‌کند و تبعاتش همین است که دیده می‌شود.


علیزاده بیان کرد: باید فکر اساسی برای ایجاد ثبات در جامعه کنیم و اصلاح سیاست داخلی و اصلاح سیاست خارجی باعث می‌شود زندگی مردم عادی‌تر شـده و مشکلات ما در شبکه‌های اجتماعی کمتر شود.

کد خبر 984094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha