تاخت و تاز کرونا در خراسان شمالی/کمتر از ۳۸ درصد از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند

هرچند روزانه آمار مرگ و میرها و تعداد بستری ها در کشور اعلام می شود و آمار مبتلایان در هفته های اخیر سیر صعودی داشته، اما هنوز هستند افرادی که ماسک نمی زنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و به این بیماری می خندند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ با وجود اینکه تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در خراسان شمالی در این ایام نسبت به هفته گذشته افزایش یافته، اما هنوز هم برخی از شهروندان این موضوع را جدی نگرفته اند و با ماسک نزدن، رعایت نکردن فاصله اجتماعی به این بیماری می خندند اما متاسفانه روزانه شاهد مرگ و میرها در استان هستیم.

 

هرچند گفته می شود آمار مرگ و میر کرونا در استان از حدود روزانه پنج نفر به 2.7 تا سه نفر رسیده، اما هنوز هم این بیماری در بین هم استانی ها و هم وطنان جان می گیرد.

 

با وجود اینکه هر روز آمار مرگ و میرها و تعداد بستری ها در کشور اعلام می شود و در هفته های اخیر سیر صعودی در کشور داشته است اما هنوز افرادی در اداره های استان ماسک نمی زنند، برخی از نیروهای کاری در واحدهای تولیدی هنوز هم از ماسک استفاده نمی کنند و حتی هنوز هم سه نفر در پشت تاکسی کنار هم بدون ماسک می نشینند.

 

در این ایام، پزشکان و کارشناسان در رسانه ها و فضای مجازی به مردم هشدارهای لازم را می دهند و با وجود اینکه این بیماری خسارت های هنگفتی را به بخش های مختلف کشور از جمله حوزه اقتصادی وارد کرده اما همه شهروندان آن را جدی نگرفته اند و این امر باعث شده که این بیماری در کشور و استان هشت ماه جا خوش کند.

 

بیشتر کسب و کارها از رونق افتاده، دانشگاه ها و مدارس وضعیت مبهم دارند، بیشتر دانش آموزان در سر کلاس درس حاضر نمی شوند، برخی از خانواده ها نیز عزیزان خود را از دست داده اند و حتی نمی توانند با آرام کردن خود مراسم عزا بگیرند و در این ایام اندوهگین هستند.

 

اما هنوز هم افرادی هستند که متاسفانه با رعایت نکردن نکات بهداشتی، باعث می شوند که این زنجیره به اتمام نرسد و با وجود اینکه بحث های جریمه نقدی نیز مطرح شده، اما اگر عصر به یکی از خیابان های پر رفت و آمد بجنورد مثل خیابان طالقانی سر بزنی، می بینی که چه طور جوانان، دسته دسته بدون ماسک در کنار هم بدون فاصله گذاری اجتماعی بدون هیچ ترسی در حال گفت و گو و حرکت هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در جلسه ستاد مدیریت کرونا استان اظهارداشت: میانگین تست های مثبت مبتلا به ویروس کرونا در خراسان شمالی به ۷۰ درصد رسیده و این در حالی است که این عدد در ماه گذشته 60 درصد بود.

 

دکتر «سید احمد هاشمی» با بیان اینکه تعداد مبتلایان به بیماری کویید 19 در استان افزایش یافته است، افزود:  تعداد موارد بستری مبتلا به کووید ۱۹ در این استان از ۲۳۰ نفر به ۲۵۰ نفر رسیده است.

 

وی افزود: اما آمار مرگ و میرها از ناحیه این بیماری در این مدت کاهش یافته است، این میزان بین 5 تا 6 نفر بود که هم اکنون روزانه به ۲.۷ تا سه نفر رسیده است.

هاشمی، وضعیت استان را قرمز اعلام کرد و افزود: وضعیت بجنورد، فاروج، شیروان و گرمه قرمز است و همچنین وضعیت اسفراین و راز و جرگلان نارنجی و وضعیت شهرستان های جاجرم و مانه و سملقان نیز زرد گزارش شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: در مجموع کمتر از 38 درصد از هم استانی ها از ماسک استفاده می کنند که باید تلاش کنیم سایر شهروندان استفاده از ماسک را ضروری بدانند.

 

وی به نتیجه یک بررسی در خصوص وضعیت استفاده مردم از ماسک در استان اشاره کرد و گفت: به طور مثال استفاده از ماسک در دفاتر پیشخوان 72 درصد، استفاده از ماسک در مساجد 88 درصد، بانک ها 84 درصد و جایگاه های سوخت 75 درصد است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهارداشت: علاوه بر استفاده از ماسک در بسیاری از اماکن عمومی، مردم فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت نمی کنند که بعضا این امر در مناطق پر خطر از جمله نانوایی ها، دفاتر خدمات پیشخوان، بانک ها، پاساژها، مطب های پزشکان نیز دیده می شود که این موضوع نیز بسیار نگران کننده است.

 

 

متاسفانه در این ایام بعضا دفاتر پیشخوان، نانوایی ها نیز بنا به دلایلی پیش از گذشته شلوغ شده اند و بعضا باعث تجمع نیز خواهد شد که مسئولان مربوطه باید برای این موضوع چاره ای اساسی بیندیشند.

 

با توجه به اینکه مردم استان خراسان شمالی کمتر از ماسک استفاده می کنند و این شاخص زیر 38 درصد اعلام شده، استاندار خراسان شمالی برای اینکه اقشار مختلف جامعه بتوانند ماسک تهیه کنند قیمت مصوب این کالا را نسبت به قیمت مصوب کشوری که هزار و 200 تومان است، 400 تومان کاهش داده و به 900 تومان رسانده است.

 

این در حالی است که روزانه در این استان افزون بر 500 هزار ماسک توزیع می شود و به گفته استاندار خراسان شمالی نیاز استان در روز بین 150 تا 200 هزار عدد ماسک است. البته توزیع این ماسک ها در داروخانه ها و سایر مراکز نیز خود داستانی دارد و برخی از داروخانه های بجنورد بنا به دلایلی هنوز زیر بار خرید این ماسک ها نرفته اند.

 

 

 

 

کد خبر 984925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha