امام حسن عسکری(ع) در سخت ترین شرایط هم دست از جهاد علمی و فرهنگی برنداشتند

آیت الله یوسفی غروی گفت: امام حسن عسکری(ع) در سخت ترین شرایط نیز دست از جهاد علمی و فرهنگی برنداشتند و این درسی ماندگار برای همه ما محبان و شیعیان آن حضرت است.

آیت الله «محمد هادی یوسفی غروی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام حسن عسکری(ع) به همه شیعیان و محبان آن حضرت و به خصوص امام زمان(عج) ابراز داشت: امام یازدهم به گواه تاریخ در شرایط بسیار سخت و پرمشقتی زندگی و امامت کرده اند تا آن جا که به جهت محاصره و نگهداری ایشان در پادگان و مقر نظامی، ایشان به عنوان حسن عسکری(ع) شهرت یافتند.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: هدف اصلی دشمن از حصر ایشان در پادگان نظامی هم این بوده که به این طریق مردم و شیعیان حداقل ارتباط ممکن را نیز با حضرت نداشته باشند و به تبع آن امام حسن(ع) نتوانند نقش هدایتگرانه خویش را در زمان حیات و امامت، ایفا نمایند.

 

وی همچنین گفت: با همه سختی ها و فشارهای حکومتی و محاصره سخت، امام (ع) از جهاد علمی و فرهنگی دست برنداشته و در همان شرایط دشوار نیز دست به تربیت شاگردان زدند تا آن جا که مرحوم شیخ طوسی نقل می کند بیش از یکصد چهره مشهور جزو شاگردان ایشان بوده اند و هر یک در عالم اسلام، نقش مهمی در عرصه ها و علوم مختلف ایفا کرده اند.

 

یوسفی غروی با اشاره به این که به جهت محدودیت ها و فشارهای حکومت ظالم عباسی، از دوران امام جواد(ع) شبکه ارتباطی وکالت شکل گرفته بود، اظهار داشت: در زمان امام حسن عسکری(ع) به جهت شرایط و اقتضائات دوران، این شبکه وکالت توسعه پیدا کرد و به این وسیله امام (ع) از طریق یاران خاصش ارتباط خود را با شیعیان در بلاد مختلف حفظ نمود و آن ها را مهیای ورود به عصر غیبت کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که از امام حسن عسکری(ع) احادیث بسیار گهرباری به دست ما به واسطه شاگردان و یاران خاص ایشان رسیده است، گفت: حضرت در جایی می فرمایند با مؤمنین خوش‌رفتار باشید چرا که باید با آن‌ها حُسن رفتار را داشته باشید و با مخالفین نیز خوش‌برخورد باشید به این جهت که بتوانید با مدارا کردن آنان را جذب دین نمایید.

 

یوسفی غروی افزود: این فرمایش حضرت و دیگر بیانات نورانی ایشان در کنار سایر احادیث گهربار ائمه اطهار(ع)، حقیقتاً به سان چراغی پرفروغ، فراروی ماست که با عمل به آن ها می توانیم خیر و سعادت دین و آخرت را برای خود کسب نماییم و به این وسیله جامعه بهتری برای خویشتن بسازیم.
 

کد خبر 986579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha