علت نیازمندی انسان به امام(ع)/ بشر در عصر انتظار از سه جهت باید خود را مجهز کند

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با تبیین علل نیازمندی انسان به امام علیه السلام در همه دوران ها گفت: برای رابطه با امام در عصر غیبت باید از سه جهت استفاده کرد.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان به مناسبت سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی علت نیازمندی بشر به امام(علیه السلام) در همه دوران ها را تشریح کرد و گفت: از آنجا که همه ابدیت انسان در این دنیا شکل می گیرد؛ بشر نیازمند پیداکردن راه صحیح است تا دچار انحراف نشود و حق و باطل را با هم اشتباه نگیرد.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان افزود: بشر برای اینکه دچار اشتباه و گرفتار شبهه ها و انحراف نشود نیازمند مرجعیت علمی است؛ علمی که لدنی باشد و در آن خطا وجود نداشته باشد زیرا وقتی قرار است چیزی معیار و خط کش و میزان باشد، خود باید صاف و به دور از کجی باشد.

 

 

وی ادامه داد: این علم پس از پیامبر در اختیار امام قرار گرفته و از آنجا که انسان ها در برداشت از قرآن و سنت دچار اختلاف سلیقه و اشتباهات عمده می شوند باید به این معیار رجوع کنند؛ معیاری که علاوه بر علم لدنی، دارای مقام عصمت نیز هست.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با اشاره به اینکه به جز جهل که با علم مرتفع می شود؛ انسان دارای نفس، قدرت طلبی، زورگویی، ثروت پرستی و...هم هست و باید کسی باشد که مقابل این صفات بایستد و راه های پیشبرد دین را بداند؛ این رهبری نیز به عهده امام است تا با مستکبرین مبارزه و عدالت را برقرار کند و حکومت اسلامی تشکیل بدهد، لذا امام هدایت بشر را هم به عهده دارد.

 

 

وی با بیان اینکه ائمه اطهار واسطه فیض الهی در عالم هستند و به واسطه ایشان بلاها از جامعه برطرف می شود و از طرفی قبولی اعمال انسان ها به واسطه وجود امام است و این واسطه فیض بودن در عنایات پروردگار نقطه مهمی است؛ خاطرنشان کرد: در عصر غیبت از حضور فیزیکی امام استفاده نمی کنیم اما خودشان فرمودند مانند خورشید پشت ابر از وجودشان بهره می گیریم.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: اما آنچه از برکات علما و مراجع و رهبری و مجاهدان فی سبیل الله به ما می رسد نور امام زمان است که منتشر می شود؛ اگر می بینید شهید حاج قاسم سلیمانی مکتبی برای هدایت مردم می شود، او تحت عنایات ویژه امام زمان است.

 

 

وی با افزودن اینکه ما در عصر غیبت زندگی حداقلی داریم و با حوزه های علمیه و کتاب های دینی و...که به متصل به زمان حضور ائمه است زندگی می کنیم؛ تأکید کرد: برای رابطه با امام باید از سه جهت علمی، عملی و توسل استفاده کرد.

 

 

آیت الله شیخ بهایی افزایش معارف دینی از طریق کسب اطلاعات اعتقادی، احکام و اخلاق؛ داشتن روحیه جهادی و مبارزه در عرصه های فرهنگی، سیاسی و نظامی و نیز توسل به امام عصر و افزایش ارتباط قلبی با ایشان و شکر فیوضاتی که به انسان می رسد را در قرب به امام علیه السلام مؤثر دانست و تصریح کرد: این همان انتظار است؛ یعنی تلاش کنیم که به حضرت نزدیک تر بشویم تا وقتی که ایشان ظهور کردند آماده باشیم نه اینکه تازه وقتی حضرت تشریف آوردند ببینیم دین چیست و چکار باید بکنیم؟! طبیعتاً حضرت در وقت ظهور با کسی که خود را در دوره انتظار آماده کرده، آشناتر است.

کد خبر 986715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha