مجوز پرورش ماهی در قفس برای ۴۶ سرمایه‌گذار صادر شد

مدبری گفت: در سال مزین به شعار جهش تولید، مجوز پرورش ماهی در قفس برای ۴۶ سرمایه‌گذار در گیلان صادر شده است.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه حرکت به سمت فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری همواره در دستور کار شیلات قرار دارد اظهار کرد: در سال مزین به شعار جهش تولید، مجوز پرورش ماهی در قفس برای 46 سرمایه‌گذار در گیلان صادر شد.

 

مدیرکل شیلات گیلان نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه شیلات جهت تحقق این شعار برنامه‌ریزی می‌کند افزود: حوزه فعالیت‌های شیلاتی به‌ویژه در بحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اهمیت فراوانی دارد و یکی از مزیت‌های اصلی استان گیلان محسوب می‌شود.

 

مدبری آبزی‌پروری، پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی را از جمله حوزه‌های شیلاتی که در استان گیلان رونق دارند اعلام کرد و بیان داشت: علاوه بر فعالیت صید و صیادی در قالب شرکت‌های تعاونی پره صیادی، طرح‌ها و پروژه‌های پرورش ماهی در قفس‌های دریایی هم در سطح استان گیلان به خوبی دنبال می‌شوند.

 

وی جایگاه استان گیلان در بحث آبزی‌پروری را در سطح کل کشور جایگاهی خوب و بسیار حائز اهمیت تلقی کرد و ضمن تأکید بر تقویت این مزیت‌ها ابراز داشت: پرورش ماهی در قفس یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که با رویکرد استفاده از آب‌های شور با توجه به محدودیت منابع آب شیرین مورد توجه است.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده در حوزه نوار ساحلی استان 75 هزار و 500 تن تولید در قالب 12 زون دریایی و 24 هزار متر مربع عرصه آبی برای تولید ماهی در قفس پیشنهاد شده است گفت: در همین راستا شیلات گیلان اقدام به صدور مجوز پرورش ماهی در قفس برای 46 نفر از سرمایه‌گذاران کرده است.

 

مدبری به قفس‌های دریایی موجود در گیلان و میزان ماهی پرورش داده شده در این طرح‌ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 99 دو مزرعه با 12 قفس در داخل دریا داشتیم که 115 تن ماهی از آن تولید و استحصال شد که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود دو برابر افزایش پیدا کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های پرورش ماهی در قفس از سال 95 در استان گیلان شروع شده است و چندین سال از برداشت بهره‌برداران در این بخش می‌گذرد تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 99 هم‌اینک سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه پروژه‌های پرورش ماهی در قفس بسیار راغب هستند.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال مزین به شعار جهش تولید حدود 500 تا هزار تن ماهی در قفس در گیلان تولید شود اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شیلات کشور کاهش صید از دریا و رفتن به سمت گسترش فعالیت‌های آبزی‌پروری است که شاخص گیلان در این بخش بسیار خوب است.

 

مدبری تولید و استحصال سالانه 171 میلیون تن محصولات آبزی‌پروری از دریا و آبزی‌پروری در سطح دنیا را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: نسبت صید به آبزی‌پروری در دنیا 60 به 40 است و دنیا به دنبال این است که در سال 2030 این عدد را هم در بخش صید و هم در حوزه فعالیت‌های آبزی‌پروری به 50 درصد نزدیک کند.

 

وی نسبت صید ماهی در مقابل آبزی‌پروری را در کشورمان حدود 70 به 30 درصد اعلام کرد و با بیان اینکه این نسبت در گیلان به شکل 20 درصد صید ماهی در مقابل 80 درصد آبزی‌پروری برآورد شده است خاطرنشان کرد: گیلان در توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری و کاهش صید از دریا نه تنها در کشور بلکه از متوسط آمارهای جهانی هم بالاتر است.


 

کد خبر 986836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha